Jump to content

Generellt. Overhaling av dyser, priser på dette?


Polarn

Recommended Posts

Spurte min lokale diesel guru her om dagen på hva deres priser lå på for overhaling av dyser. 800 - 1000,- per dyse sa de.

Er dette vanlige priser?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

  • 1 year later...

Er det noen som har sånt utstyr privat her?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Om du kjøper den der testpumpa fra Biltema, noen nye dysespisser og fjærer evt shimms er du oppe i et adskillig høyere beløp enn den veldig greie prisen du er blitt forespeilet fra han guruen.

 

Med på kjøpet får du også vissheten om at noe såpass vitalt som brennstoffventiler er tatt hånd om av en fagmann/guru.

Edited by Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

du trenger ikke justere en dyse som er ok. Det blir heller ikke gjort av ”fagmenn” å betale en tusenlapp for at noen skal gå over dysa med en stålbørste blir for drøyt. Det tar 1 min. Å konstatere om dysa er ok.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det ligger en video eller bilder her inne av en som hadde slikt utstyr til å teste. Tanken min er at jeg skal aldri ha båt med bensinmotor, samme med bobil som jeg har. Kunne vært en grei ting å lære seg og evt levere inn dyser som ikke er i henhold til specsa.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det ligger en video eller bilder her inne av en som hadde slikt utstyr til å teste. Tanken min er at jeg skal aldri ha båt med bensinmotor, samme med bobil som jeg har. Kunne vært en grei ting å lære seg og evt levere inn dyser som ikke er i henhold til specsa.

 

Kan det være dette bilde du har sett ? , jeg kjøpte min testpumpe utenlands ,

 

:smiley: :smiley:

Edited by nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

du trenger ikke justere en dyse som er ok. Det blir heller ikke gjort av fagmenn å betale en tusenlapp for at noen skal gå over dysa med en stålbørste blir for drøyt. Det tar 1 min. Å konstatere om dysa er ok.

Skal vi holde oss til hva det ble spurt om i utgangspunktet?

Trådstarter oppga pris på overhaling av brennstoffventiler.

Ved overhaling følger obligatorisk utskifting av dysespisser, fjærer o.l.

Han har fått en god pris.

Edited by Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

du trenger ikke justere en dyse som er ok. Det blir heller ikke gjort av ”fagmenn” å betale en tusenlapp for at noen skal gå over dysa med en stålbørste blir for drøyt. Det tar 1 min. Å konstatere om dysa er ok.

Hvordan vet en om en dyse er ok, uten at den er testet.. med blant annet å sjekke åpningstrykket og forstøvingen??

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det kan nok stemme ja nimba. Er det noen som vet delenr på dysene til TMD40A?

Sjekker litt rundt og et par firmaer i sverige tilbyr overhalt dyser, tenkte jeg skulle sjekke ut dette.

Edited by Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Skal vi holde oss til hva det ble spurt om i utgangspunktet?

Trådstarter oppga pris på overhaling av brennstoffventiler.

Ved overhaling følger obligatorisk utskifting av dysespisser, fjærer o.l.

Han har fått en god pris.

 

Er det totaloverhaling av 4 dyser med bytting av all innmat inklusivt arbeidspenger? Om så er har han fått en meget god pris.

 

 

Hvordan vet en om en dyse er ok, uten at den er testet.. med blant annet å sjekke åpningstrykket og forstøvingen??

Det er jo her denne dysetesteren kommer inn

Link to post
Share on other sites

Kan du forklare hvordan en overhaler en "dyse" (det heter brennstoffventil, dysen er en del av ventilen) uten å trykkprøve samt sjekke spredningen?

Link to post
Share on other sites

Det er ingen som sier at trykkprøving ikke inngår i å overhale en brennstoffventil.

Men som sagt: å overhale en brennstoffventil (som trådstarter har fått pris på) er mye mer enn å bare sjekke åpningstrykk og spredning.

Link to post
Share on other sites

Det kan nok stemme ja nimba. Er det noen som vet delenr på dysene til TMD40A?

Sjekker litt rundt og et par firmaer i sverige tilbyr overhalt dyser, tenkte jeg skulle sjekke ut dette.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Nei, det stemmer ikke. Jeg sendte inn dette nr til forhandleren. Det måtte så Bosh eller annet merke pluss delenr på de.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvilken praksis du referer til.

 

Polarn:

VP sine delenummer burde jo være mer enn gangbart. Det er ihvertfall de numrene det refereres til ellers hos deleleverandører.

Men Bosch sitt delenummer på denne er 0432297032.

Edited by Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ok, da sender jeg forhandler dette nr :)

Hvordan fant du ut dette? Har forsøkt google, og det nærmeste jeg kom var Marine Parts.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Når jeg er hjemme på fri bruker jeg å ta jobber hos et serviceverksted for tyngre skipsmotorer. De har god tilgang til Bosch deleregistre siden Bosch, sammen med f.eks. L'orange, er av de største leverandørene av brennstoffutstyr til skipsdiesler av uansett størrelse.

Går ut i fra at de brennstoffventilene du har åpner på mellom 180-190 bar.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...