Polarn Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Spurte min lokale diesel guru her om dagen på hva deres priser lå på for overhaling av dyser. 800 - 1000,- per dyse sa de. Er dette vanlige priser? Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Mizar Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Helt vanlig, høres ikke dyrt ut. Quote Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post Share on other sites More sharing options...
lgboat Posted September 28, 2011 Share Posted September 28, 2011 Er det demontert og levert på verkstedet? Og isåfall, hva bør prisen ligge på for en 4sylindret motor der verkstedet demonterer og monterer også? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Er det noen som har sånt utstyr privat her? Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
mah Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 http://biltema.no/no/Sok/?query=dysetester noen dyser justeres med shims, andre som ventilene på en motor. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 (edited) Om du kjøper den der testpumpa fra Biltema, noen nye dysespisser og fjærer evt shimms er du oppe i et adskillig høyere beløp enn den veldig greie prisen du er blitt forespeilet fra han guruen. Med på kjøpet får du også vissheten om at noe såpass vitalt som brennstoffventiler er tatt hånd om av en fagmann/guru. Edited April 7, 2013 by Folk I Båt (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mah Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 du trenger ikke justere en dyse som er ok. Det blir heller ikke gjort av ”fagmenn” å betale en tusenlapp for at noen skal gå over dysa med en stålbørste blir for drøyt. Det tar 1 min. Å konstatere om dysa er ok. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Jeg mener det ligger en video eller bilder her inne av en som hadde slikt utstyr til å teste. Tanken min er at jeg skal aldri ha båt med bensinmotor, samme med bobil som jeg har. Kunne vært en grei ting å lære seg og evt levere inn dyser som ikke er i henhold til specsa. Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Ligger masse DIY prosjekter på nettet, inkl. youtube videoer. Søk på pop tester Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nimba Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 (edited) Jeg mener det ligger en video eller bilder her inne av en som hadde slikt utstyr til å teste. Tanken min er at jeg skal aldri ha båt med bensinmotor, samme med bobil som jeg har. Kunne vært en grei ting å lære seg og evt levere inn dyser som ikke er i henhold til specsa. Kan det være dette bilde du har sett ? , jeg kjøpte min testpumpe utenlands , :smiley: Edited April 8, 2013 by nimba (see edit history) Quote REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 (edited) du trenger ikke justere en dyse som er ok. Det blir heller ikke gjort av fagmenn å betale en tusenlapp for at noen skal gå over dysa med en stålbørste blir for drøyt. Det tar 1 min. Å konstatere om dysa er ok. Skal vi holde oss til hva det ble spurt om i utgangspunktet?Trådstarter oppga pris på overhaling av brennstoffventiler. Ved overhaling følger obligatorisk utskifting av dysespisser, fjærer o.l. Han har fått en god pris. Edited April 8, 2013 by Folk I Båt (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 du trenger ikke justere en dyse som er ok. Det blir heller ikke gjort av ”fagmenn” å betale en tusenlapp for at noen skal gå over dysa med en stålbørste blir for drøyt. Det tar 1 min. Å konstatere om dysa er ok. Hvordan vet en om en dyse er ok, uten at den er testet.. med blant annet å sjekke åpningstrykket og forstøvingen?? Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 (edited) Det kan nok stemme ja nimba. Er det noen som vet delenr på dysene til TMD40A? Sjekker litt rundt og et par firmaer i sverige tilbyr overhalt dyser, tenkte jeg skulle sjekke ut dette. Edited April 8, 2013 by Polarn (see edit history) Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
mah Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Skal vi holde oss til hva det ble spurt om i utgangspunktet? Trådstarter oppga pris på overhaling av brennstoffventiler. Ved overhaling følger obligatorisk utskifting av dysespisser, fjærer o.l. Han har fått en god pris. Er det totaloverhaling av 4 dyser med bytting av all innmat inklusivt arbeidspenger? Om så er har han fått en meget god pris. Hvordan vet en om en dyse er ok, uten at den er testet.. med blant annet å sjekke åpningstrykket og forstøvingen?? Det er jo her denne dysetesteren kommer inn Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 (edited) Prøv å lese selve starten på tråden. Overhaling er overhaling. Ikke trykkprøving. Edited April 8, 2013 by Folk I Båt (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Kan du forklare hvordan en overhaler en "dyse" (det heter brennstoffventil, dysen er en del av ventilen) uten å trykkprøve samt sjekke spredningen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Det er ingen som sier at trykkprøving ikke inngår i å overhale en brennstoffventil. Men som sagt: å overhale en brennstoffventil (som trådstarter har fått pris på) er mye mer enn å bare sjekke åpningstrykk og spredning. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 Det kan nok stemme ja nimba. Er det noen som vet delenr på dysene til TMD40A? Sjekker litt rundt og et par firmaer i sverige tilbyr overhalt dyser, tenkte jeg skulle sjekke ut dette. Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 (edited) http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-23-18348.aspx Det øverste nummeret som refererer til item 1 på delelista er en ny. Neste nummer som også refererer til item 1 er en bytteventil. Alle nummer på tegninga er VP nummer. Edited April 8, 2013 by Folk I Båt (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 Nei, det stemmer ikke. Jeg sendte inn dette nr til forhandleren. Det måtte så Bosh eller annet merke pluss delenr på de. Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 I praksis skifer en dyse dersom spredningen er håpløs. Eller man skifter hele ventilen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 (edited) Vet ikke hvilken praksis du referer til. Polarn: VP sine delenummer burde jo være mer enn gangbart. Det er ihvertfall de numrene det refereres til ellers hos deleleverandører. Men Bosch sitt delenummer på denne er 0432297032. Edited April 8, 2013 by Folk I Båt (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 ok, da sender jeg forhandler dette nr :) Hvordan fant du ut dette? Har forsøkt google, og det nærmeste jeg kom var Marine Parts. Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Når jeg er hjemme på fri bruker jeg å ta jobber hos et serviceverksted for tyngre skipsmotorer. De har god tilgang til Bosch deleregistre siden Bosch, sammen med f.eks. L'orange, er av de største leverandørene av brennstoffutstyr til skipsdiesler av uansett størrelse. Går ut i fra at de brennstoffventilene du har åpner på mellom 180-190 bar. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.