Jump to content

hvor mange liter frostvæske til vinterkonservering av vp a200?


victor

Recommended Posts

Rekna med det er aqad 41 på 200 hk du meiner?? Vist det er det så går det med ca 15 liter, men eg ville ha kjørt gjennom 20 liter. Drevet kan fint stå ute ja, men eg ville ha bytta olja på det(kan ofte vera litt vann på drevolja som ikkje er bra om vinter, har du tegn til vann i oljen må du bytte tetninger på propellakslinger,skiftemkanisme og skifte alle oringer.(dette trenger du spesial verktøy til)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Nei, er dessverre ikke en aqad 41.

Det er en gammel v8. Ser nå at betegnelsen nok skal være AQ 200.

 

Men det blir vel ca 15-20 liter den trenger da. Og siden jeg trenger å få ting inn med teskje, så blir det altså 7-10L frosveske og resten vann = 50/50.

Og så kjøre på starter til jeg ser frostvesken kommer ut.

 

Takk for info om drevet.

Link to post
Share on other sites

Hvis termostaten fjernes er det full sirkulasjon, slik at da spiller ikke varme noen stor rolle.

På de fleste marine V8'ere er sirkulasjonspumpen slik at man kan helle frostveske rett i slangen og det går forbi impelleren og inn i motoren.

Når termostathuset da allikevel er fjernet kan man fylle frostveske rett i sirkulasjonspumpen til det kommer ut av der hvor termostaten sto.

Det kan uansett være igjen vann i bunnen av motoren som ikke erstattes av frostveske, men å fylle rett i slangen til sirkulasjonspumpen blir det det samme som når man kjører motoren med frostveske i vanninntaket, men i tillegg må det frostveske i manifolder, sjøvannspumpe og diverse slanger osv.

Det beste er å tappe motoren etter man har kjørt i frostveske, da er man sikker på at det ikke ligger igjen vann i bunn av motoren.

Det er to tappeplugger omtrent midt på blokka helt nederst på hver side av motoren, de er ofte vanskelig å komme til, og det er ikke alltid det er mulig å få de ut. De er normalt tommeumbrako.

Link to post
Share on other sites

Takk for opplysninger.

Ja, den er dessverre saltvannskjølt, men var overhalt på oslo sylinderservice i 04.

Har hatt den på i opplag i havnen før, hvor de har tatt seg av alt.

Har nå flyttet, og skal prøve meg selv. Har funnet ut at det er litt mix av " & mm. allerede ja :headbang:

Redigert av victor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ahh. men du må starte motoren ikkje bare "chinne"

 

Kjør motor varm i reint ferskvann først. ca 15 minutter

Start motor opp og kjør gjennom frostvæske 50/50 blanding(husk å sjekk at ikkje frostvæsken alleredet er utblandet)

 

Det er også mye annet som bør gjøres når motoren skal lagres, men er nokk noen andre her inne som er mer kjent enn meg ang konservering av saltvannskjølte v8`ere.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...