victor Startet 27.September.2011 Del på Facebook Startet 27.September.2011 Noen som vet sånn ca. hvor stor balje/liter jeg trenger for å få kjørt igjennom nok frostveske for konservering av en vp a200, innenbords? Tåler drevet å stå ute i en utebod i vinter uten å gøre noe med det. Hva bør evt gjøres? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Rekna med det er aqad 41 på 200 hk du meiner?? Vist det er det så går det med ca 15 liter, men eg ville ha kjørt gjennom 20 liter. Drevet kan fint stå ute ja, men eg ville ha bytta olja på det(kan ofte vera litt vann på drevolja som ikkje er bra om vinter, har du tegn til vann i oljen må du bytte tetninger på propellakslinger,skiftemkanisme og skifte alle oringer.(dette trenger du spesial verktøy til) Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
victor Svart 29.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2011 Takk for svar. Nei, er dessverre ikke en aqad 41. Det er en gammel v8. Ser nå at betegnelsen nok skal være AQ 200. Men det blir vel ca 15-20 liter den trenger da. Og siden jeg trenger å få ting inn med teskje, så blir det altså 7-10L frosveske og resten vann = 50/50. Og så kjøre på starter til jeg ser frostvesken kommer ut. Takk for info om drevet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 29.September.2011 Del på Facebook Svart 29.September.2011 Det kan være en fordel om motoren er varm slik at termostaten åpner, hvis ikke blir det dårlig med konservering ettersom denne motoren vel er saltvannskjølt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 29.September.2011 Del på Facebook Svart 29.September.2011 Har varmen på motoren noe å si, eller kan man fjerne termostaten i en slik prosess? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 29.September.2011 Del på Facebook Svart 29.September.2011 Hvis termostaten fjernes er det full sirkulasjon, slik at da spiller ikke varme noen stor rolle. På de fleste marine V8'ere er sirkulasjonspumpen slik at man kan helle frostveske rett i slangen og det går forbi impelleren og inn i motoren. Når termostathuset da allikevel er fjernet kan man fylle frostveske rett i sirkulasjonspumpen til det kommer ut av der hvor termostaten sto. Det kan uansett være igjen vann i bunnen av motoren som ikke erstattes av frostveske, men å fylle rett i slangen til sirkulasjonspumpen blir det det samme som når man kjører motoren med frostveske i vanninntaket, men i tillegg må det frostveske i manifolder, sjøvannspumpe og diverse slanger osv. Det beste er å tappe motoren etter man har kjørt i frostveske, da er man sikker på at det ikke ligger igjen vann i bunn av motoren. Det er to tappeplugger omtrent midt på blokka helt nederst på hver side av motoren, de er ofte vanskelig å komme til, og det er ikke alltid det er mulig å få de ut. De er normalt tommeumbrako. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
victor Svart 29.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2011 (redigert) Takk for opplysninger. Ja, den er dessverre saltvannskjølt, men var overhalt på oslo sylinderservice i 04. Har hatt den på i opplag i havnen før, hvor de har tatt seg av alt. Har nå flyttet, og skal prøve meg selv. Har funnet ut at det er litt mix av " & mm. allerede ja Redigert 29.September.2011 av victor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Ahh. men du må starte motoren ikkje bare "chinne" Kjør motor varm i reint ferskvann først. ca 15 minutter Start motor opp og kjør gjennom frostvæske 50/50 blanding(husk å sjekk at ikkje frostvæsken alleredet er utblandet) Det er også mye annet som bør gjøres når motoren skal lagres, men er nokk noen andre her inne som er mer kjent enn meg ang konservering av saltvannskjølte v8`ere. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Puffen Svart 4.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 Det ar en kar i dag som fortalte at han alltid brukte å kjøre ferskvann til motoren ble varm, før han sugde inn frostveska. Noe poeng i det ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 4.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 (redigert) Vil tro poenget med det ,er som adeneo nevner ovenfor at termostatene da åpner seg fullt og man får dermed kjørt frosvæske gjennom hele systemet. I tillegg til at man vasker ut saltvannet Redigert 4.Oktober.2011 av HenrikOrrskär (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.