Jump to content

Prosjekt: Bygge opp 280 drev, to drev skal bli ett.


FjordHT

Recommended Posts

Tenker det er greit å ha noen langtidsplaner for vinteren :smiley:

Ettersom aq14x prosjektet står montert i båten, og ser ut til å virke fint, så kan det vell være greit å sørge for å ha et godt drev i reserve når neste sesong kommer og båten virkelig skal brukes :smiley:

 

Jeg har totalt 3 stk 280 drev, hvor det ene står på båten og jeg tror det virker greit :smiley: Hører noen lyder fra det på lavt turtall, men vet ikke om det er normalt. Sikkert mange av dere med mye kjennskap og erfaring som kan si noe om det. Dette er jo min første båt med drev :smiley:

De to andre drevene står i garasjen, hvor det ene sto på båten når jeg kjøpte den. Det viste seg at tetteringene rundt propellakslingen ikke tettet lengre, og drevet lakk olje. I tillegg er denne saken skadet:

1273697790_resized.jpg?width=540&height=405

Hva kan ekspertene si om den saken?

 

Jeg har nye tettinger til prop.akselen liggende en plass, samt et helt drev hvor alt ser ut til å være helt bortsett fra festene så det kan ikke fests på båten :headbang:

 

Ettersom jeg ikke har skrudd mer på slike drev en å byttet olje, og vanlig montering, så håper jeg at det er litt hjelp å hente fra dere med erfaring med slike ting. Har jo fått mye hjelp med å komme hit hvor jeg er i dag :smiley:

 

Jeg har funnet verkstedboka, og skrevet den ut :smiley:

Er litt usikker videre, på hva som er mest fornuftig fremgangsmåte for å få et brukbart drev som kan stå i reserve. har ikke planer om å bruke mye penger på å bytte deler som kan holde lenge, men bytter det som menes er nødvendig.

 

Håper på tilbakemeldinger som gir meg en passende slagplan, samt hvordan dere vurerer slitasjen på selve drevet.

Skal forsyne med en del bilder underveis :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kan ta med litt av det som ble gjort for lenge siden, selv om det er omtalt i en annen gammel tråd:

 

Det å få ut propellakslingen var utrolig vanskelig på dette drevet som sto på båten, det satt unaturlig godt:

1273775795_resized.jpg?width=540&height=405

Det ble banking på kniv, brukt brytjærn og flatjærn på kryss og tværs, samt slaghammer for å få denne av:

1273775897_resized.jpg?width=540&height=405

Lite og treg fremgang:

1273775928_resized.jpg?width=300&height=400

Til slutt kom det litt etter litt:

1273776002_resized.jpg?width=540&height=405

 

Det hele endte opp med et brukt drev som jeg kjøpte på finn, da tiden ikke strak til med dette.

 

Skulle slite med å få det av også, det gikk ikke å slå inn boltene som holdt drevet, det satt som støpt.

Måtte improvisere: sveiste fast en gjengestang(eller stav som noen sier), og satt på en kopp og en mutter og tæsjet ut bolten:

1275677436_resized.jpg?width=540&height=405

 

1275677503_resized.jpg?width=540&height=405

 

Så nå får vi se hvordan dette kan gå :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Er enda i "planleggings stadie" ettersom det har dukket opp en del ting som skal gjøres før vinteren trenger seg på.

 

Når det blir kaldt og godt starter jeg demontering av det ene drevet, det som er komplett og fungerer men "mangler" den ene opphengsarmen som igjen gjør det ubrukelig slik det står.

Kommer så til å gå igang med komplettering og service på det drevet som trenger nye tettinger på propellakslingen(det som er bilder av over).

Vurderer å flytte over hele undervannshuset fra donordrevet hvis det er bra, men trenger vell noen pakninger da. Vet ikke om noe må shimses også?

 

Kommer med oppdateringer under demonteringen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Joda, skal bankes ut, meeeeeeen når du slår så mye at du blir redd for å slå istykker båt og drevplate så må det andre løsninger til. Viste seg at den var banket kon.

Knakk 3-4 sveiser før jeg klarte å få en sveis som holdt, og da snakker vi om at det var myyyye krefter i sving før den løsnet.

 

Patenten er uansett enkel, gjengestav sveiset på med 316 pinne, et rør eller en kopp som mellomstykke så er det bare å dra ivei :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...