Jump to content

Ekkolodd svinger for innvendig montasje

GKN

Recommended Posts

Er det Hydralikk olje eller?

Hydraulikolje er bra, spesielt silikonolje, men en skvett lakserolje fra apoteket er også utmerket (egen erfaring).

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Yepp. For å unngå uønskede refleksjoner skal både væske og og laminat ha samme tetthet.  Umulig.  Derfor: Bor hull og monter svinger utvendig.

Uenig. (Dette har OGSÅ vært diskutert mange ganger). Har nå hatt innvendig monterte svingere i flere båter, og med stort hell! Fra tidligere kommentarer: Unngå hydraulikolje p.g.a. giftighet. Bruk matolje eller vann med frostveske, e.l.

Hvorfor bore hull i skroget når DET kan unngåes??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg veit dette har vært diskutert oppad stolper og nedad vegger.

Men det er et uomtvistelig faktum at hver gang signalet går fra en tetthet til en annen, så reflekteres noe av det.

Selvfølgelig virker en korrekt montert innvendig svinger hvis det er nok effekt, og mottageren er følsom nok.

Poenget er at den hadde virket bedre utvendig montert.

Jetfuel er faktisk svært godt egnet til slike anvendelser.

De seismiske streamerene som brukes til oljeleting, er fylt med en avart som blant annet selges som Isopar-M. Det gir god elektrisk isolasjon, og god hydraulisk kobling til hydrofonene.

Store Norske Kullseilingskompani.

Har alltid bruk laksér-olje til dette formål. Ikke brenner det og ikke blir det harskt, så........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

hei! jeg har også en årø 28, der monterte jeg ekkolodd i sommer. da ble jeg anbefalt å montere giveren i epoksylim! jeg lagde en "forskalling" slik at epoksyen ikke randt utover.satte giveren ned i limet og leste av dybden på skjermen (jeg vet nøyaktig hvor dypt det er under påtplassen min) epoksylim stivner fort, så jeg stabiliserte giveren med litt teip og ventet en time....ferdig. det blir fort unøyaktige avlesninger hvis giveren står skjevt, min giver er egentlig for hekkmontering men så lenge det bare er glassfiber og ingen hulrom i skrogveggen går dette fint :yesnod: . husk å gjør godt rent der epoksyen skal feste og fjern "forskallingen etterpå. jeg plasserte giveren min omtrent utenfor kjøleskapet og ca 25cm til side for kjøl-linjen. det var forøvrig seatronic-gutta som anbefalte dette og det fungerer utmerket!!! lykke til (det var mye lettere enn jeg trodde.. :smiley: )

hvis det er plastbåt:

Jeg rengjorde med azeton, deretter la jeg ned en diger kladd med sikaflex, hvorpå

jeg dyttet svingeren ned i denne kladden.

Virker helt fint ned til 130m dybde.

Er veldig glad for at jeg ikke boret hull i skroget, noe jeg gjorde for fartsloggen, som sluttet å

fungere midt i sesongen grunnet groing.

Hva i all verden skal man med hull i bånn,fartslogg så lenge man har gps og seiler i nære farvann??

mvh sparky

:seeya: Hei

Jeg holder på å pusse opp vår Årø 28 og setter inn nytt Ekkolodd som har svinger for innvendig montasje.

Jeg lurer på å sette Svinger i en "kopp" med væske.

Vet ikke hvilken væske som er mest egnet?

Er det Hydralikk olje eller?

GPS viser hastigheten ifh land, mens loggen viser hastigheten ifht vann.

Har man begge muligheter, kan man også se om det er motstrøm eller medstrøm, og også til en viss grad avgjøre strømmens hastighet.

Er tildels riktig men ikke alltid :nono:

seiler man blir det nok riktig :yesnod:

men med motordrift kan det fort bli galt da den også leser av den økte hastigheten som propellfremdriften lager , på min båt skiller det ca 1-1,5 knop :wink:

:santcheers:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

GPS viser hastigheten ifh land, mens loggen viser hastigheten ifht vann.

Har man begge muligheter, kan man også se om det er motstrøm eller medstrøm, og også til en viss grad avgjøre strømmens hastighet.

... ja til en viss grad ....

Ihvertfall hvis strømmen går rett med eller setter rett imot. Hvis strømmen setter med en vinkel i forhold til kursen du styrer, da blir det helst strømkomponenten i din kursretning du kan avgjøre.

Men nå nærmer vi oss det som i navigasjonen kalles "strømkobling", og som er en populær del av pensumet til Fritidsbåtskipperen - men det får vi ta en annen gang.....

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det med sikaflex høres int. ut, har selv brukt matolje et år, og det uten problem ned til 260 meter. Men en mer permanent sikker løsning med sika? Hvordan blir det å få den opp igjen, for å flytte den til et nytt skrog? :confused:

Det er jo selfølgelig problemet. Jeg fikk fikk første gang beskjed om at hvis jeg brukye Sikaflex, kunne jeg enkelt flytte giveren. Da jeg solgte båten prøvde jeg å få løs giveren. Det var helt umulig (brukte hammer). Ble enig med ny eier om at han skulle betale ny giver.

Et godt verktøy for å få løs ting og tang festet med Sika, er en 30-40 cm lang tynn pianotråd med en bit kosteskaft i hver ende som håndtak. Da kan Sikaen sages over.

Vær oppmerksom på at Sika er kompressibelt, og derved svært dårlig egnet til feste av svinger. Gir stor absorpsjon. Cascos Husfix er mye bedre.

Store Norske Kullseilingskompani.

Første gang jeg brukte Sikaflex fikk jeg beskjed om at det var lurt fordi det var enkelt å få løs svingeren hvis det var ønskelig. Da jeg solgte den båten ble jeg enig med kjøper om at jeg skulle ta med plotter/ekkolodd. Svingeren satt imidlertid så fast at leg ikke var i stand til å få den løs. Brukte både hammer og skrutrekker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...