Jump to content

Tau i propellen! Bade eller løfte?


Møkkalasset

Recommended Posts

Hørte et lite smell da jeg slo bakk forrige gang jeg la til. Hadde mistanke om et tau eller plastpose. Var ute på en liten fisketur uten fiskelykke idag, og merket at noe var galt. Vibrasjoner, om enn ikke så kraftige i alle hastigheter. Ved brygga tok jeg på dykkermaska og stakk hue ned i vannet fra badeplattforma for å kikke. Mistanken stemte. Et kraftig blått tau var surret rundt, med ei stor løkke som hang fritt.

Skal jeg overvinne "vannskrekken" og dykke ned å skjære vekk det verste, eller bør jeg få løftet den slik at jeg er sikker på å få bort alt? Tror ikke det er så vanskelig å få tak i kranbil i disse opptakstider.

Link to post
Share on other sites

Dette er det vel bare du og lommeboka som avgjør.Skal du ha båten på vannet i vinter,eller skal den opp snart allikevel?

 

Tror ikke det er mange hundrelappene å få løftet den hvis jeg er på plass når annen båt skal opp. Ang. opptak så skal den opp i neste måned en gang, men planen er å bruke båten litt til. Kan ikke ha det sånn.

 

 

Får du tak i løkka, kan du jo få en til å dra utvendig, mens en ligger inne i båten og snur på akslingen, slik at du får kveilet tauet av.

Hmm. Ikke dumt. Tror jeg får tak i den med batshaken. Prøver det først. Takk.

Link to post
Share on other sites

Har du tilgang til ei brygge hvor det er myk bunn og hvor brygga går oppover stranda så forhaler du båten frem til den står på bunn litt etter det har vært høyvann. Fortøy båten ordentlig fast i brygga og vent på lavvann. Båten bør være litt skjev så den støtter seg mot brygga når den står på kjølen og må kunne stå på egen kjøl. Sjekk gjerne tidevannstabellen så du er sikker på å få den ut igjen.

Link to post
Share on other sites

Har du tilgang til ei brygge hvor det er myk bunn og hvor brygga går oppover stranda så forhaler du båten frem til den står på bunn litt etter det har vært høyvann. Fortøy båten ordentlig fast i brygga og vent på lavvann. Båten bør være litt skjev så den støtter seg mot brygga når den står på kjølen og må kunne stå på egen kjøl.

Det er vel ikke store tidevansforskjellen i Agder, slik at dette har noen hensikt. I Trøndelag hadde en kunne løst problemet på denne måten.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke store tidevansforskjellen i Agder, slik at dette har noen hensikt. I Trøndelag hadde en kunne løst problemet på denne måten.

Tiltredes. 17 cm mellom flo og fjære er gjennomsnittet, så det er ikke stort å hente på dette. Men nå er det strålende vær så det spørs om ikke det blir bading i ettermiddag. :diving:

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er da bare en artig utfordring. Ta på en dykkermaske og våtdrakt, eller hent en drakt på Europris til 2-300 kr. Ta med deg en liten baufil, og hopp uti :-) Drakten er uansett kjekk å ha i båten, for selvhjelp.

 

La ikke Redningsselskapet bli en sovepute, om du kan løse oppgaven selv.

 

De første 1-2 minuttene er artige, da kroppen skal tilvennes kaldt vann. Gikk fint når jeg måtte bade i 11 grader på vårparten for noen år siden, og hekte av en ankerkjetting.

 

Lykke til :-)

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Og så var det min tur: Gikk rett på et like utenfor bryggen som lå like under overflaten - med selvsagt resultat full stopp på ene maskinen og tau fast rundt propell/aksling :thumbsdown:

Selv om vi håper og tror våren kommer til Vestlandet snart var det enkelt å fort slå fra seg å ta et bad og heller ta en tlf til Redningsselskapet v/Kristian Jebsen- mye enklere og varmere. De kom en liten time etter (pga lostjeneste, været var stille og ingen umiddelbar fare for meg eller båt) og etter kort tid hadde dykker fjernet tauet. Heldigvis ingen skader skjedd med propell og/eller aksling.

For de som fremdeles ikke ser nytten av å være medlem: Som Total-medlem koster dette meg ingenting så lenge jeg ikke kommer opp i samme situasjon i løpet av 14 dager. Skulle jeg rekvirert en privat dykker, Redningsselskapet eller andre, hadde det helt sikkert kostet mange ganger årsavgiften til Redningsselskapet. Og ikke minst har vi tryggheten for at de er der for å hjelpe oss når situasjon måtte oppstå.

Takk til mannskapet på Kristian Jebsen ! :flag_bp: :flag_bp:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...