Jump to content

55hk Johnson, skal det være kontrollstråle for kjølevann?


Bjoan

Recommended Posts

hei. har kjøpt meg en 13 fot whith vital med en 55hk johnson. Men så er jeg litt usikker ang kjøling på denne motoren. jeg er vant med att det skal være en "kontroll stråle". men det er det ikke på denne. Håper noen vet hvordan jeg får til å se om den kjøler bra. når jeg kobler til vann, og starter motoren. så kommer det vann ifra de 12 småe hulla som er like ved "finna" på undervannshuset. også kommer det en vannstråle i bak kant av stammen. ved den øverste finna. som dere ser på bildene, så er det en nippel på siden av motoren, der hvor kontrollstrålen skal være. mener jeg. men den er ikke tilkoblet. og jeg finner ikke noen plass til den på selve motorn heller.

 

Tar ikke sjangsen på og kjøre båten, før jeg er 100% sikker på att den kjøler. :) prøver å legge ved noen bilder av motoren.

 

img_0108.jpg

 

img_0109.jpg

 

img_0110.jpg

 

img_0111.jpg

 

img_0104.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Finnes det en pilot hull skal det selvsagt komme vann ut, er jo den som skal indikere om motoren får nok kjøling\at impelleren er OK.

 

Prøv å stikk inn ei tjukk fiskesen i pilothullet.

Hadde tidliger en suzuki dT40 95mod, der måtte jeg tape igjen hullene som var rett over propellen eller på undersiden av flyndra om du vil. Kanskje du også bør gjøre det på din slik at motoren får tak på vannet.

Redigert av Arild81 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke kontrollstråle på disse. Hadde ihvertfall ikke det på min. Samme opplegg som du beskriver. Det kommer litt vann ut av stammen, resten ut eksos. Hadde en slik i flere år. 1977 modell. Tror din er litt nyere, men ikke mye. Var problemer med de tidlige versjonene av disse, så det ble byttet mange powerheads på garanti. Hvis jeg er riktig informert så var det visst litt store åpninger til reedventilene som fikk stemplene til å klakke, med senere havari.

Link to post
Share on other sites

okei. så jeg har ingenting og være redd for, Møkkalasset? :)

 

det renner bra med vann ut fra proppel, stamme, og de 12 småe hullene ved den nederste finnen.. men ingenting ut fra de to firkant høla på stammen. ser ut til att det har kommet eksos ut av de.

Redigert av Bjoan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke du har noe å være redd for. Hold handa på blokka etter at motoren har kommer opp i arbeidstemperatur. Du skal kunne berøre denne uten å brenne deg. Uansett ville jeg for sikkerhets skyld ha byttet impeller i nær fremtid hvis ikke du har dokumetasjon på at det nylig er gjort. Normalt ganske greie å skru på disse amerikanerne. Alle skruer har tommegjenger, som i mindre grad enn millimetergjenger setter seg fast i aluminiumsgodset. Skaff deg det nødvendige tommeverktøyet hvis ikke du har. Det har de på Biltema også. Husker ikke i farten hvilke dimensjoner det er, men tror det er 1/2", 3/8" og 5/16". (Spør en forhandler.)Momentnøkkel er anbefalt ved montering. Regner med at du finner momentverdiene her inne eller ved å google litt.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Rødt- ikke noe vann.

Blått- der kommer det vann.

 

55_hp.jpg

 

På min(e) 79mod Evinrude 55hk, som forøverig er "samme motor" så kommer det vann ut pilothullet.

Den ene motoren kom det ikke noe ut fra pilothullet, men det fosset ut alle andre steder, og her viste det seg at kobberrøret fra undervannhuset til blokka ikke satt riktig pluss at simringen nede ved impellerhuset var borte (del95 på bildet under)4128137420.png

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

det som gjør meg usikker. er att den "dysa" til kontrollstrålen, står i dekslet. Men Det finnes ingen steder på motoren hvor denne skal være tilkoblet. og den "dysa" i dekslet, ser helt ubrukt ut. da den har orginal lakk innvendig enda. jeg mener den lakken har skulla blitt slitt om det noen gang har vært kontrollstråle på denne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...