Bjoan Startet 29.September.2011 Del på Facebook Startet 29.September.2011 hei. har kjøpt meg en 13 fot whith vital med en 55hk johnson. Men så er jeg litt usikker ang kjøling på denne motoren. jeg er vant med att det skal være en "kontroll stråle". men det er det ikke på denne. Håper noen vet hvordan jeg får til å se om den kjøler bra. når jeg kobler til vann, og starter motoren. så kommer det vann ifra de 12 småe hulla som er like ved "finna" på undervannshuset. også kommer det en vannstråle i bak kant av stammen. ved den øverste finna. som dere ser på bildene, så er det en nippel på siden av motoren, der hvor kontrollstrålen skal være. mener jeg. men den er ikke tilkoblet. og jeg finner ikke noen plass til den på selve motorn heller. Tar ikke sjangsen på og kjøre båten, før jeg er 100% sikker på att den kjøler. :) prøver å legge ved noen bilder av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 29.September.2011 Del på Facebook Svart 29.September.2011 Prøvd å stikke noe opp i pilothullet, for å se om det bare er tett i slangen? Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 29.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2011 det "pilothullet" er ikke tilkoblet noe som helst. finns ikke noe uttak til den på motoren heller. pilothullet ser også helt ubrukt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 29.September.2011 Del på Facebook Svart 29.September.2011 (redigert) Finnes det en pilot hull skal det selvsagt komme vann ut, er jo den som skal indikere om motoren får nok kjøling\at impelleren er OK. Prøv å stikk inn ei tjukk fiskesen i pilothullet. Hadde tidliger en suzuki dT40 95mod, der måtte jeg tape igjen hullene som var rett over propellen eller på undersiden av flyndra om du vil. Kanskje du også bør gjøre det på din slik at motoren får tak på vannet. Redigert 29.September.2011 av Arild81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 29.September.2011 Del på Facebook Svart 29.September.2011 Det er ikke kontrollstråle på disse. Hadde ihvertfall ikke det på min. Samme opplegg som du beskriver. Det kommer litt vann ut av stammen, resten ut eksos. Hadde en slik i flere år. 1977 modell. Tror din er litt nyere, men ikke mye. Var problemer med de tidlige versjonene av disse, så det ble byttet mange powerheads på garanti. Hvis jeg er riktig informert så var det visst litt store åpninger til reedventilene som fikk stemplene til å klakke, med senere havari. Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 29.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2011 pilothullet er der. men det ser helt ubrukt ut. tror aldri det har gått vann igjennom det. er bare "nippelen" som står der. ingen forbindelse med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 29.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2011 (redigert) okei. så jeg har ingenting og være redd for, Møkkalasset? :) det renner bra med vann ut fra proppel, stamme, og de 12 småe hullene ved den nederste finnen.. men ingenting ut fra de to firkant høla på stammen. ser ut til att det har kommet eksos ut av de. Redigert 29.September.2011 av Bjoan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 29.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2011 legger ved ett bildet av nogen lunde samme motor. for og vise hvor det kommer ut vann. Rødt- ikke noe vann. Blått- der kommer det vann. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 29.September.2011 Del på Facebook Svart 29.September.2011 (redigert) Tror ikke du har noe å være redd for. Hold handa på blokka etter at motoren har kommer opp i arbeidstemperatur. Du skal kunne berøre denne uten å brenne deg. Uansett ville jeg for sikkerhets skyld ha byttet impeller i nær fremtid hvis ikke du har dokumetasjon på at det nylig er gjort. Normalt ganske greie å skru på disse amerikanerne. Alle skruer har tommegjenger, som i mindre grad enn millimetergjenger setter seg fast i aluminiumsgodset. Skaff deg det nødvendige tommeverktøyet hvis ikke du har. Det har de på Biltema også. Husker ikke i farten hvilke dimensjoner det er, men tror det er 1/2", 3/8" og 5/16". (Spør en forhandler.)Momentnøkkel er anbefalt ved montering. Regner med at du finner momentverdiene her inne eller ved å google litt. Redigert 29.September.2011 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 29.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2011 tusen takk. :) bli nok så vi tester den litt til helga. var visst veeldig falig leketøy ifølge forrje eier. Så det skal bli spennende å se. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 Rødt- ikke noe vann. Blått- der kommer det vann. På min(e) 79mod Evinrude 55hk, som forøverig er "samme motor" så kommer det vann ut pilothullet. Den ene motoren kom det ikke noe ut fra pilothullet, men det fosset ut alle andre steder, og her viste det seg at kobberrøret fra undervannhuset til blokka ikke satt riktig pluss at simringen nede ved impellerhuset var borte (del95 på bildet under) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Bjoan Svart 30.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2011 det som gjør meg usikker. er att den "dysa" til kontrollstrålen, står i dekslet. Men Det finnes ingen steder på motoren hvor denne skal være tilkoblet. og den "dysa" i dekslet, ser helt ubrukt ut. da den har orginal lakk innvendig enda. jeg mener den lakken har skulla blitt slitt om det noen gang har vært kontrollstråle på denne. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 1.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 Blir litt usikker her jeg også, Kanskje Droll og eller Bernt her inne kan gi noen mer konkret og riktig svar for det de ikke vet om Jhonson/Evinrude outboard finnes det vel knapt nok kunnskap om. :thumbsup: Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Bjoan Svart 1.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 Tok sjangsen på å ta den med ut på sjøen idag. å det var ingen problemer. var vel ute i ca en time. å motorn gikk ikke varm. sjekka temperatur jevnlig, for å være sikker. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.