Jump to content

Seilbåt i stål planner


zosta

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Vennen min har bestemt seg å følge drømmene sine og vil begyne å byge seilbåt i stå for å seile Jorden rund. Han har tid og resurser så tror jeg sterk at han skal lykkes. Akkurat nå søkker han planer av god. to masted båt i stål med sentral cockpit, 12-16m lang, og spurte han meg om jeg kjenner noe som passer ham. Ummidelbart tenkte jeg om Bruce Robert båter og de rekommendert jeg til ham, men jeg er sikker at der er masse alternativer som er ikke kjent til meg.

Kjenner dere gode sånne båter?

Redigert av zosta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hollanske utgaver i fleng, tegninger kjøpes på nettet.

+ søker du i google på "Boat building" så finner du egne forum for de som tegner og bygger båter i den store verden.

Her er mye å ta av.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hei jeg er ingen seilbåtmann men så en veldig flott stålbåt fra Nederland da jeg var i Bergen forrige helg! den heter Bor og er bygget i gammel stil og ser ut som en trebåt på avstand! den var veldig gjennomført og sikkelig skutefølelse!

Lit større enn din drøm men absoludt mulig å bruke enkelte element fra en slik. Spørs jo hva man er ute etter da så klart

 

http://www.marinetraffic.com/ais/showallphotos.aspx?mmsi=246148000#top_photo

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Selvbygde stålbåter varierer enormt i kvalitet og utførelse, men selv de beste av dem oppnår relativt dårlige priser på bruktmarkedet. Særlig de med knekkspant.

 

Om din kompis ikke har veldig spesielle ideer om hvordan båten bør være tror jeg han slipper billigere unna om han ser etter en brukt men velbygget stålseiler. Om han ikke er kyndig bør han ha hjelp.

 

Selv om stål er relativt rimelig er motor, rigg, seil og utstyr DYRT. Særlig for kvalitet.

 

Tar han ikke til fornuft, se på f.eks Bruce Roberts design eller hollandske van de Stadt. Etter det jeg husker leverer begge s.k. study plans som gir nok info til å få et innblikk i omfanget og materialforbruket til selve skroget.

 

Jeg tror feilen mange selvbyggere gjør er å undervurdere hvor liten del av totalkostnaden skroget utgjør.

 

Hulda på forumet har vel bygget selv, kanskje ta kontakt for noen tips og en befaring?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Kan jo tipse ham om Långedrag stålbåter også, hender det er noen til salgs.

 

Personlig liker jeg Långedrag og hadde forholdene ligget til rette for et par år siden hadde jeg kjøpt Villvind (http://villvind.blogspot.com/) da hun var til salgs.

 

Ellers har jeg møtt mange polske stålbåter i utlandet og det virker som det er et populært byggemateriale i Polen.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...