dennrick Startet 30.September.2011 Del på Facebook Startet 30.September.2011 Hei, Har ikke brukt båten siden tidlig i august, og idag var planen å ta en helgetur. Ved første forsøk på å starte, fikk jeg ikke tenning - det gikk 10-15 sekunder. Forsøkte igjen, og fikk tenning, men motoren startet med noen stygge lyder, og fusket veldig. Dernest fikk jeg en alarm "check engine", og jeg skrudde av. Har forsøkt et par start til og fikk tatt en video av det siste forsøket. Da kan dere høre lyden. Den starter, men stopper med en gang. Er det noen som kan ha noen tanker om hva dette kav være? Åpnet en liten nippel ved diesel pumpa og sjekket at det kom diesel - det gjorde det. Takknemlig for svar. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
DieselDahl Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 Her er det en god mulighet for at én eller to injektorer ikke er iorden. Du bør kontakte din bavariaforhandler før du gjør noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 30.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2011 Hmm... må ærlig innrømme at jeg ikke kan mye om motorer, men hva betyr det at injektorene kan være årsaken? Og er dette noe som evt dekkes av garanti? Båten var ny ifjor, og motoren har gått 222 timer, uten feil. Pussig at alt har fungert prikkfritt til jeg parkerte båten etter en fire ukers sommerferie i den. Idag, to mnd etter, så skjer dette? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
KARILLA Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 Det kan godt hende at du har fått problemer med injektorene, men jeg ville sjekket et par andre ting først. Drener alle filtre og sjekk dieselen din for diesel dyr/skitt og eventuelt vann. Deretter ville jeg sjekket alle slanger og koblinger for eventuelle lekkasje, ville også sett over at det ikke er noen elektriske komtakter som har blitt badet som følge av all den nedbøren vi har hatt i det siste. En venn av meg som er maskinist ga meg dette som råd: begynn med å sjekke det det som er enkelt, deretter det som er dyrt og vanskelig. Et godt råd mener jeg. Lykke til. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
DieselDahl Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 Denne motoren har såkallt "common-rail" innsprøytings-system, dvs. at den har et elektronisk styrt anlegg som i hovedsak består av en høytrykks dieselpumpe som leverer diesel opp mot 1800 bar til et samlerør (common rail), som igjen leverer til de fire injektorene. De er solenoid-opererte ventiler som åpner og lukker for innsprøytningen i sylinderne. De er svært følsomme for forurensinger og det er godt kjent i motorbransjen at disse kan skjære seg. Det kan variere hvordan dette arter seg, men uavhengig av garanti er dette en sak som dekkes av reklamasjon i.h.h.t. kjøpsloven. Det har vært mye skriving om dette problemet og det er viktig at du forholder deg korrekt overfor båtforhandler, VP, autorisert verksted. Hvis du ikke har brukermanualen bør du lese her på side 50 Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 30.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2011 Takk igjen! Har lest i manualen, og jeg ser i displayet mitt at jeg har en loddrett strek som da skal være en indikasjon på en feil. Men jeg finner ikke ut hvordan jeg skal finne ut av hva feilen er? Har et lite digitalt display på turtelleren... Da jeg fikk første feilen, så stoppet jeg motoren og det er mulig jeg annerkjente alarmen - eller ikke.... Jeg ble ganske stresset... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Jantzen Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 Når du får opp "Check Engine" så kan du med meny hjulet bla til du får frem feil kode, skriv denne ned og ring VP forhandler så kan dei sei meir nøyaktig kva som er galt. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 30.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2011 Ja, men siden jeg skrudde av motoren under alarmen, så finner jeg ikke igjen hva som er feilkoden.... Det kom ikke noen ny alarm når jeg forsøkte å starte opp igjen.. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
DieselDahl Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 Du sletter evt. feilkoder når du stopper motoren, men de lagres i et minne som et autorisert verksted kan lese av. Det er selvfølgelig mange ting som kan være feil, men slike feil som vann i drivstoffet, tette filter o.l. er overvåket av motorstyringen og den skal forhindre motorskade ved evt. feil gjennom å begrense motoreffekt eller stoppe motoren helt hvis den f.eks. mister oljetrykk, blir for varm, tette filtre, mister kjølevæske o.a. Den kan naturligvis ikke overvåke allt mellom himmel og jord, så ved symptomer på feil som ujevn gange, ulyder, svart røyk osv må du som bruker reagere i.h.h.t. brukermanualen og kontakte din forhandler/ditt verksted. Skadepotensialet ved injektorhavari er stort og det er kanskje ikke så smart med ukvalifisert feilsøking med gjentatte startforsøk. Det kan også være noe så banalt som luft i dieselen pga en liten utetthet og dette vil fikse seg selv, men det er jo også en feil som ditt verksted evt. må ordne. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 30.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2011 Ja, leste også det med sletting... Forsøkte 2 ganger start, den siste er videoen over. Snakket tidligere ikveld med Vallø Motor i Vestfold. Forsøkte en gang til etter råd derfra uten hell. Desverre har nok smågutta her skjønt at det ikke blir båttur i helgen. Men vi koser oss i båten uansett Mens pappa gruer seg til regningen... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 (redigert) Om motoren fungerte bra sist du brukte den og motoren plutselig ikke starter nå tenker jeg diesefiltre. Check engine kan lyse når diesetrykket er for lavt. Du har to filtre. Et stort med vannutskiller foran motoren. Og et litet på motoren. Det sitter foran på høyre side av motoren din, under en sort rund dings som er håndpumpa for diesel. Du bytter de enkelt selv. Det store : skru av lokket, ta ut filteret. Rens filterhuset. Skru ut pluggen i bunnen. Sett i pluggen, inn med nytt filter. Fyll opp med diesel, bytt pakning på lokket, den følger med nytt filter. Skru på lokket. Det lille: ta ut føleren for vannalarm i bunnen av filteret, ta av filteret. Fyll nytt filter med diesel (litt usikker på om det treng), bytt pakning, skru inn filteret, sett inn føler for vannalarm. Løsne lufteskruen på toppen av filteret ( skrue med nippel på).Pump inn diesel med den sorte knotten til det kommer bare diesel ut av nippelen. Skru inn nippelen, pump på toppen til pumpa blir hard. Start motoren. Stopper den så luft litt mer. Dvs skru ut skruen med nippel, pump litt mer, skru inn skruen. Lykke til, dette er enkelt og litt klinete. Ha bøtter, plastposer, tørkerull og glass spray klart. Injektorhavari tror jeg ikke så mye på før du har sjekket diesefiltrene. Og injektorene skjærer ikke av å stå stille Har du svensk diesel på tanken? Redigert 30.September.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 DieselDahl : Du sletter evt. feilkoder når du stopper motoren, men de lagres i et minne som et autorisert verksted kan lese av.På volvo lastebiler kunne vi lese av selve feilen selv, men det krevde at vi tastet inn en 4 sifret kode for å komme inn i minnet. Bileier selv bestemte koden, men det var nok ikke absolutt alt som kunne leses av, men det aller meste.Kan det være noe lignende på din motor? Spør eventuelt etter koden på verkstedet, og om de har lov til å frigi den. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 30.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2011 Hei igjen, Takk for nye tips! Du har helt rett - alt har vært bra helt til jeg parkerte etter ferien i tidlig august. Dette var forsøk siden etter at værgudene har forsøkt å drukne oss med regn. Lurer også litt på dette med at det kan være noe feil med dieseltilførselen etter å ha lest manualen til motoren. Veldig synd at jeg ikke fikk med meg feilkoden. Men motoren harket så j....lig at jeg turte ikke annet enn å stoppe den... I manualen står det følgende: "Engine difficult to start": kode 4,5, 6 eller 7. Dette er henholdsvis "lack of fuel", "Fouled fuel filter", "Air filter in the fuel injection system", eller "water/contaminants in the fuel". Dette var jo sant ved første oppstart. Ved andre oppstart: "Engine starts but stops again": Feil kode 6 og 7 over, de to siste referert over... MEN, er svært skeptisk til feilkode 24 som også er assosiert med dette, og som jeg ikke forstår: "Stored diagnostic fault codes, the codes can only be read and erased by a service technician" Har vært i Sverige, og fyllte i Strømstad. Etter det fyllte jeg i Stavern. Etter det fyllte jeg i Risør etter en tur til Lillesand og hjem igjen til Tjøme. Er det lurt at jeg tukler med dette selv imorgen for å forsøke å få til en siste tur for sesongen? Eller skal jeg få en mekaniker hit og heller glede meg til neste sesong? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
DieselDahl Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 "Engine difficult to start": kode 4,5, 6 eller 7. Dette er henholdsvis "lack of fuel", "Fouled fuel filter", "Air filter in the fuel injection system", eller "water/contaminants in the fuel". Dette var jo sant ved første oppstart. Ved andre oppstart: "Engine starts but stops again": Feil kode 6 og 7 over, de to siste referert over... MEN, er svært skeptisk til feilkode 24 som også er assosiert med dette, og som jeg ikke forstår: "Stored diagnostic fault codes, the codes can only be read and erased by a service technician" Er det lurt at jeg tukler med dette selv imorgen for å forsøke å få til en siste tur for sesongen? Eller skal jeg få en mekaniker hit og heller glede meg til neste sesong? Hvis det er en av de første feilene 4,5,6,7 så vil nok motoren starte etterhvert, det skal være rimelig tett filter for at du ikke får start. Da vil du ved litt mer belastning få feilkode for lavt dieseltrykk. Hvis det er luft (ser ut som det er en skrivefeil i manualen) forsvinner denne raskt ut av returslangen og motoren vil gå helt normalt. Hvis det er vann eller andre forurensinger kan det gå over eller så kan injektorene ta skade. Kode 24 forstår jeg som at en annen feilkode er lagret og at den er så alvorlig at motoren stoppes automatisk. Poenget mitt er at du kan godt prøve å starte igjen, men først etter å ha kontaktet verkstedet/forhandleren. Hvis noe må repareres er det smart å ha handlet i overenstemmelse med den du skal fremme reklamasjonen til. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 30.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2011 Så 24 er "the bitch".... Da tror jeg ikke jeg skal gjøre noe mer her annet enn å nyte helgen i båten på båtplassen.... Vi finner på gøyale ting her og med gutta på 5 og 10 Snakker med Vallø motor igjen imorgen, så ser vi hva som skjer. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
DieselDahl Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 Så 24 er "the bitch".... Ikke nødvendigvis, men hvis motoren starter, har en feil som ECU'en registrerer, for så å stoppe, samt det andre du beskriver ville jeg undersøkt litt. Ha en god helg uten utslipp P.S. vi er interessert i fortsettelsen Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 Diesefiltre tukler du gjerme med selv. Tar en halvtime. Det kan jo lette litt på bekymringene dine å sjekke de. Er de fulle av guffe vet du jo at det antakelig ikke er noe alvorlig med motoren. Svensk diesel er noe dritt. Be om grønn diesel uten biodiesel! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 Som mange allerede har nevnt er uren diesel/tette filtre eller luft i dieselsystemet sansynlige årsaker. Hvor mye diesel har du på tanken(e)? Kan det tenkes at nivået er så lavt at det suges luft inn? Eller kan årsaken være en slangeklemme på dieseltilførselen som er for dårlig tiltrukket, eventuelt en slange med dårlig kvalitet som slipper luft inn? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Targa 23.1 Svart 1.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 Har du sjekket om dieselpåfyllingen er skikkelig tilskrudd og pakningen på spunsen er tett? Hvis ikke kan du ha fått en del vann i tanken. Har du vannalarm på forfilteret? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 Alle D motorer skal ha vannalarm på filteret på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 ikke startet motoren på 2 måneder? hmmm.. Glemt å åpne drivstoffkranen på tanken? Får ikke sett filmklippet nå, men skal ta en titt på det når jeg kommer hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 1.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 Alle D motorer skal ha vannalarm på filteret på motoren. Det stemmer, men vannalarm på grovfilteret er ekstrautstyr. Eg valgte heldigvis det til min motor. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 Jeg så filmklippet ditt nå. Dersom det er max av hva du har fått den til å svive, så vil jeg ikke kalle det en start en gang. Å si at den stopper er nesten å dra det litt langt :) Hvordan står det til med startbatteriet ditt? -det har tross alt stått i 2 måneder..med eller uten landstrøm?... Eller andre kontakter.. Volvo-voltmeteret ditt ved styrepos er vanligvis startbatteri. Tanke nummer to (ren spekulasjon men for å avklare) ligger båten med hekken slik at det kan slå kraftige bølger inn fra akter? Etter medlemet "Burgermeisters" erfaring med saltvann inn i sylindere, muligens via eksos, så kan det være skumle greier.. Ser forøvrig at du har en del vann i kjølen under/ ved motoren. Du får ta frem en svamp og tørke/ suge opp :) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 1.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 Takk igjen for tips, og jeg mannet meg opp igjen idag morges og tok en tur til ned i motorrommet. Men kom etterhvert til konklusjonen om at dette kan jeg ikke noe om.... Hadde ikke lyst til å pirke borti noe som kan gjøre vondt verre. Så vi tømte båten og reiste hjem ila dagen. Reiste innom Vallø Motor (VP forhandler der jeg har svært god erfaringfra tidligere) som har fått riktig så flotte fasiliteter på Jarlsø utenfor Tønsberg. Håper dermed vi får en mekaniker til å sveive innom båtplassen min ila neste uke.. Eureka: Kan jo si meg enig i den kommentaren... Den starter kanskje ikke akkurat.... Båten ligger med landstrøm, så ca. 14V under oppstartsøyeblikket. Den ligger også i svært smult farvann. Ref posten din over, hvorfor "hmm" til at båten lå i 2 mnd uten å brukes? Kunne jo ha dratt nedom båtplassen (ligger en time unna med bil da jeg bor i Drammen), men med det været som har vært, så fristet det ikke.. Hvorfor jeg får vann i motorrommet skjønner jeg ikke. Det kommer med regnvær og er et pes. Bleier er det jeg pleier å bruke for å tømme det:-) Når jeg får status fra Vallø så skal jeg poste resultatet her. hilsen dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Eureka Svart 1.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 Ref posten din over, hvorfor "hmm" til at båten lå i 2 mnd uten å brukes? Med jevne mellomrom diskuteres det her på BP ulike forhold som sliter og forringer båt og motor. Uten at jeg overhode har belegg for å si at det har noe å si i din situasjon, så er det relativt bred enighet her om at det som ikke blir brukt forringes fortere enn det som jevnlig blir brukt. Feil oppsår fort når det står ubrukt. Personlig synes jeg 2 måneder uten at motoren er startet, mens den er på sjøen, er lenge. Selv om båten vår i perioder ikke blir brukt på tur, av ulike uforutsette årsaker, så blir motoren alltid startet opp minst en gang i uken. Dersom det er en times kjøretur til havna, er det ikke alltid like lett å ta seg en tur. Tidsklemma legger seg jo som en klam hånd over det meste forlystende til tider. Ettersom båten har ligge i 2 måneder, kan det ha grodd noe veldig på sjøvannsinntaket som hindrer sjøvann å komme inn. Plastposer som flyter i vannet kan også i løpet av den tiden ha lagt seg rundt drev og inntak. Uansett, før du starter opp etter så lang tid, anbefaler jeg deg at du tilter opp drevet, svinger over til siden og inspiserer før oppstart. Sannsynligvis har det ikke noe å si for din del, men uansett noe å huske på. Har du inspisert sjøvannsfilteret? Dersom du ikke føler deg komfortabel i motorrommet, gjør du rett i å overlate det til fagfolk. Men hver for guds skyld, vær med på mekanikerens besøk. Følg med og spør mye. Lær deg de ulike viktige komponentene å kjenne på navn og funksjon. Ved høstservicen på D6'n i fjor sørget jeg for at jeg hadde fri fra jobb og avtalte at jeg fikk være med under mekanikerens arbeid. Som håndlanger hjalp jeg til etter beste evne og spurte mye. Og jeg lærte veldig mye, fikk stilt konkrete spørsmål og fikk gode svar. Samtidig som jeg tok en del bilder under arbeidet. Om 2-3 uker, når båten står i hagen, kommer jeg til å ta jobben selv med å gjøre den klar for vinteropplag. Selv om du ikke skal gjøre vinterklargjøringen selv, anbefaler jeg deg dette på det sterkeste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.