Jump to content

D4-260 starter, men stopper umiddelbart


dennrick

Recommended Posts

Hvis du ikke har gjort det allerede anbefaler jeg at du går inn i OEM-mode på EVC panelet og får lest ut mer detaljer rundt feilkoden(e).

Dette gjøres ved å følge oppskriften beskrevet her: http://www.bjordal-madsen.no/download.asp?id=186

 

Du vil når du da går inn i Settings mulighet til å gå inn på feilen og lese ut feilkode(ne). De vil være noe ala dette:

 

MID 128

PSID 50

FMI 0

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Så lenge startbatteriet klarer å dra motoren rundt i et normalt turtall er det ikke så farlig med spenningen. Disse motorene har nemlig en DC-DC converter som sikrer riktig spenning til ECU og can-bus.

Forfilteret ditt har kanskje en glassbolle som du kan se om det er vann eller andre forurensinger, det har antagelig også en dreneringsskrue. Kompisen min med bav 27 fikk forfilteret fullt av dieseldyr første året, altså på en halvt år gammel båt. Det er usikkert om det var nok til å hindre dieseltilførselen men det er lurt å sjekke iblant.

Link to post
Share on other sites

Alle kan erfare å fylle dårlig diesel som tetter filter. (sier ikke det er saken her)

ALLE bør ha ekstra filter med i båten- og ALLE bør være så trygge at de kan bytte de...

 

Om det er tilfelle at du ikke kan foreta filter skifte bør du snarest tilegne deg den kunnskapen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen, båtvenner!

 

Lovte i en tidligere melding over en update så fort jeg fant ut noe mer:

 

Snakket med autorisert VP verksted idag som hadde vært på inspeksjon i båten min igår. De hadde fått start på motoren etter å ha byttet 2 injektorer... Men motoren hørtes fortsatt "syk" ut, så de tror feilen er "litt mer avansert". De henter derfor båten imorgen med lastebil og tar den med på verkstedet sitt for en mer grundig gjennomgang.

 

Håper dette er en reklamasjonssak mot Volvo... Noen som vet hvordan dette eventuelt fungerer i båtmarkedet? Verkstedet vil ta saken mot Volvo, men dersom det svikter, er saken kjørt? Hvem skal jeg forholde meg til? Mot forhandleren som jeg kjøpte ny båt av ifjor eller ?

 

Hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Dette er en ren reklamasjonsak dersom de ikke finner feilen kan knyttes opp mot feil bruk eller infisert/forurenset drivstoff.... I en slik reklamasjonsak skal alle utgifter i forbindelse med dette dekkes av forhandler, så for han i sin tur eventuellt gå å grine over pengesekken til Volvo penta.

 

At du har defekte injectorer ved ca 200 timers drift har ikke vært ett ukjent fenomen, men trodde dette forholdet hadde bedret seg. At to av injektorene hang etter 2 mnd stillstand kan være mange årsaker.

 

Mitt tips, bruk båten gjevnlig, om ikke annet start den opp å la den få driftstemperatur. Det som tar knekken på en fritidsbåtmotor er lite og uregelsmessig bruk fremfor gjevnlig bruk :smash:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei flag_bp.gif

 

Fikk beskjed idag om at Vallø Motor på Jarlsø, Vestfold har funnet feilen og fikset denthumbsup.gif

 

De byttet først to injektorer, deretter høytrykksdieselpumpa. Motoren var fortsatt syk.

 

Konklusjonen slik jeg forsto det var at visstnok var vanskelig å finne ut at dette fordi to ting hadde oppstått samtidig - den ene feilen var at to dyser (?) gav for mye diesel. Den andre var at de også fant ut at det var en "periodisk feil på reg trykk sensoren". Hva betyr dette ?

 

De lager nå en reklamasjonssak mot VP, og jeg kan bare komme og hente skuta.thumbsup.gif

 

Noen som ønsker å driste seg inn på å forklare meg hva som egentlig kan ha skjedd ift hvorfor denne feilen oppsto?

 

hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Periodisk feil på rail trykk sensoren kanskje? Feil på to injektorer kan du ha hatt en stund uten at det egentlig har betydning for saken, det er ikke uvanlig at injektorer kan ha mindre feil, og det er ikke sikkert at du merker det, motorstyringen kompenserer for det.

"Fuel rail" er et høytrykksrør som får diesel under svært høyt trykk fra dieselpumpen (opptil 1800 bar) Det går et lite materør til hver av injektorene fra fuel railen, og i fremkant av railen sitter en trykksensor. Denne kan gi feil trykksignal som kommer og går. Trykket til injektorene styres vha en proporsjonalventil i høyttrykkspumpen og signalet fra tykksensoren skal korrespondere med et "kart" i ECU ift turtall og belastning.

Link to post
Share on other sites

Takk for input! Du har helt sikkert rett om at det er "rail trykk sensoren". Jeg ble nok litt for glad da jeg hørte ting var iorden igjen til å få med meg detaljer om teknikken. Fint å få litt voksenopplæring også.thumbsup.gif

 

Hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Takk igjen! Så lenge det virker, så er jeg ganske happy:-) Det kan jo bli en båttur i helgen !

 

Flott at du er "på" når vi som ikke har så god greie på ting får trøbbelthumbsup.gif Det setter jeg veldig pris på.

 

hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

SeaRaymond - sendte deg en IM :-) Det var en kopi av en mail sendt til en annen båtplass kollega som hadde samme spm som deg i sommerflag_bp.gif

 

Forøvrig: Etter å ha hentet båten på Vallø Motor, så fikk smpgutta og jeg oss en fin båttur i helgen også - i tåke, yr, og 2-3C. Funker egentlig med båt da også.... Så at jeg muligens er litt sær, for da tøffet sakte inn mot båtplassen vår, som er på Mågerøy, så var vi den eneste plastikkbåten på vannet...

 

Imorgen eller overimorgen blir derfor "dennrick" også lagt på et lager...

 

Hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...