BingoBonzo Svart 1.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 Hvis du ikke har gjort det allerede anbefaler jeg at du går inn i OEM-mode på EVC panelet og får lest ut mer detaljer rundt feilkoden(e). Dette gjøres ved å følge oppskriften beskrevet her: http://www.bjordal-madsen.no/download.asp?id=186 Du vil når du da går inn i Settings mulighet til å gå inn på feilen og lese ut feilkode(ne). De vil være noe ala dette: MID 128 PSID 50 FMI 0 Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
DieselDahl Svart 1.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 Så lenge startbatteriet klarer å dra motoren rundt i et normalt turtall er det ikke så farlig med spenningen. Disse motorene har nemlig en DC-DC converter som sikrer riktig spenning til ECU og can-bus. Forfilteret ditt har kanskje en glassbolle som du kan se om det er vann eller andre forurensinger, det har antagelig også en dreneringsskrue. Kompisen min med bav 27 fikk forfilteret fullt av dieseldyr første året, altså på en halvt år gammel båt. Det er usikkert om det var nok til å hindre dieseltilførselen men det er lurt å sjekke iblant. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Alle kan erfare å fylle dårlig diesel som tetter filter. (sier ikke det er saken her) ALLE bør ha ekstra filter med i båten- og ALLE bør være så trygge at de kan bytte de... Om det er tilfelle at du ikke kan foreta filter skifte bør du snarest tilegne deg den kunnskapen. Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Du kan lett sjekke om du har tette filtre med å "chinne/starte" motoren og se om hånd pumpa suger seg nedtil. gjør den det er det vakuum i dieselsystemet ditt. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 12.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Hei igjen, båtvenner! Lovte i en tidligere melding over en update så fort jeg fant ut noe mer: Snakket med autorisert VP verksted idag som hadde vært på inspeksjon i båten min igår. De hadde fått start på motoren etter å ha byttet 2 injektorer... Men motoren hørtes fortsatt "syk" ut, så de tror feilen er "litt mer avansert". De henter derfor båten imorgen med lastebil og tar den med på verkstedet sitt for en mer grundig gjennomgang. Håper dette er en reklamasjonssak mot Volvo... Noen som vet hvordan dette eventuelt fungerer i båtmarkedet? Verkstedet vil ta saken mot Volvo, men dersom det svikter, er saken kjørt? Hvem skal jeg forholde meg til? Mot forhandleren som jeg kjøpte ny båt av ifjor eller ? Hilsen dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
DieselDahl Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Tror nok ikke du skal bekymre deg. Du har med store seriøse aktører å gjøre som har håndtert slike saker før. Hvis du ikke har gjort det allerede skal du ringe forhandleren som du kjøpte båten av. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Dette er en ren reklamasjonsak dersom de ikke finner feilen kan knyttes opp mot feil bruk eller infisert/forurenset drivstoff.... I en slik reklamasjonsak skal alle utgifter i forbindelse med dette dekkes av forhandler, så for han i sin tur eventuellt gå å grine over pengesekken til Volvo penta. At du har defekte injectorer ved ca 200 timers drift har ikke vært ett ukjent fenomen, men trodde dette forholdet hadde bedret seg. At to av injektorene hang etter 2 mnd stillstand kan være mange årsaker. Mitt tips, bruk båten gjevnlig, om ikke annet start den opp å la den få driftstemperatur. Det som tar knekken på en fritidsbåtmotor er lite og uregelsmessig bruk fremfor gjevnlig bruk Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 2.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2011 Hei Fikk beskjed idag om at Vallø Motor på Jarlsø, Vestfold har funnet feilen og fikset den De byttet først to injektorer, deretter høytrykksdieselpumpa. Motoren var fortsatt syk. Konklusjonen slik jeg forsto det var at visstnok var vanskelig å finne ut at dette fordi to ting hadde oppstått samtidig - den ene feilen var at to dyser (?) gav for mye diesel. Den andre var at de også fant ut at det var en "periodisk feil på reg trykk sensoren". Hva betyr dette ? De lager nå en reklamasjonssak mot VP, og jeg kan bare komme og hente skuta. Noen som ønsker å driste seg inn på å forklare meg hva som egentlig kan ha skjedd ift hvorfor denne feilen oppsto? hilsen dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
DieselDahl Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Periodisk feil på rail trykk sensoren kanskje? Feil på to injektorer kan du ha hatt en stund uten at det egentlig har betydning for saken, det er ikke uvanlig at injektorer kan ha mindre feil, og det er ikke sikkert at du merker det, motorstyringen kompenserer for det. "Fuel rail" er et høytrykksrør som får diesel under svært høyt trykk fra dieselpumpen (opptil 1800 bar) Det går et lite materør til hver av injektorene fra fuel railen, og i fremkant av railen sitter en trykksensor. Denne kan gi feil trykksignal som kommer og går. Trykket til injektorene styres vha en proporsjonalventil i høyttrykkspumpen og signalet fra tykksensoren skal korrespondere med et "kart" i ECU ift turtall og belastning. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 2.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2011 Takk for input! Du har helt sikkert rett om at det er "rail trykk sensoren". Jeg ble nok litt for glad da jeg hørte ting var iorden igjen til å få med meg detaljer om teknikken. Fint å få litt voksenopplæring også. Hilsen dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
DieselDahl Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 26 her er trykksensoren som sitter i fuel-rail (common-rail) 20 De har sikkert byttet sensoren og to injektorer, og satt tilbake din opprinnelige fuel-pumpe. Tipper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 2.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2011 Takk igjen! Så lenge det virker, så er jeg ganske happy:-) Det kan jo bli en båttur i helgen ! Flott at du er "på" når vi som ikke har så god greie på ting får trøbbel Det setter jeg veldig pris på. hilsen dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
SeaRaymond Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 Liker virkelig det jeg ser på bilder av denne båten, har du hatt den lenge? Hvor mange timer har du brukt den og hva kan du si om båten på godt og vondt? Litt of topic, men.... Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 14.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2011 SeaRaymond - sendte deg en IM :-) Det var en kopi av en mail sendt til en annen båtplass kollega som hadde samme spm som deg i sommer Forøvrig: Etter å ha hentet båten på Vallø Motor, så fikk smpgutta og jeg oss en fin båttur i helgen også - i tåke, yr, og 2-3C. Funker egentlig med båt da også.... Så at jeg muligens er litt sær, for da tøffet sakte inn mot båtplassen vår, som er på Mågerøy, så var vi den eneste plastikkbåten på vannet... Imorgen eller overimorgen blir derfor "dennrick" også lagt på et lager... Hilsen dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.