Servicemannen Posted September 30, 2011 Share Posted September 30, 2011 Har Perkins 4.236 Lowline fra ´86 i båten. På de siste har den gått på 3 sylinder og de kommer røk ut av eksos. Den lukter vont og tider på etterbrenning av diesel i eksos. Toppen byttet jeg i fjor og har kjørt motor ca 100 timer. Med motor gående kan jeg ikke se i gjennom lille lokket olje flyte oppe i toppen men oljetrykk er bra. Utlufting er helt normal som tider på at stempelringer er i orden. Motor er ikke min sterke side og jeg lurer på om dyse har blitt defekt plutselig eller om de kan ha noe med smøring i toppen å gjøre. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Posted September 30, 2011 Share Posted September 30, 2011 Høres ut som et dyseproblem ja. Det er ihvertfall det første jeg ville ha sjekket. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted September 30, 2011 Share Posted September 30, 2011 Løs mutteren på dyserøret på en dyse mens motoren går, og sjekk reaksjonen. Om den reagerer med endring av gangen, stram til og prøv neste. Når du kommer til en der motoren ikke endrer gange når du løsner mutteren, da har du funnet den defekte dysen. Demonter dysen, og lever den inn til sjekk. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Posted September 30, 2011 Share Posted September 30, 2011 For en tid siden sjekket jeg pris på 4 stk dyser til samme motor hos Økonomideler. Kostet ca 1000 kr... for 4 stk. billig synes jeg. Quote Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted October 1, 2011 Author Share Posted October 1, 2011 Takk for innspil, bestiller nye dyser hos Økonomideler. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted October 1, 2011 Share Posted October 1, 2011 Selv om du har bestillt nye dyser vil jeg absolutt anbefale at du gjør testen som index har beskrevet. Da vil du vite hvor den defekt dysen står, eller om det er flre dyser som ikke er friske. Det kan jo være andre ting som er årsaken til problemet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.