lnjk Startet 30.September.2011 Del på Facebook Startet 30.September.2011 Har noen erfaring med vanlig rett aksel/propell kontra vannjet? Tenk deg en noen og tyve fots båt som MÅ ha beskyttelse rundt propellen (kurv) for ikke å få tau innpå og for å unngå at vingene blir skamslått på grunna. Dette har jeg i dag med det resultat at jeg gikk fra ca 20 til 10 mil med slik kurv. Tenker derfor på om vannjet kunne være et alternativ men har hørt følgende -Vannjet har mye dårligere virkningsgrad i lav fart. (Må visst over 35 mil før virkningsgraden blir tilnærmet lik) -Vannjet vil lett suge til seg tang og tare på grunna og gå tett -Vannjet i seg selv er dyrere og har mye høyere vedlikeholdskostnader -Svært lav slepekraft Fordeler jeg ser for meg er -Ikke tau på propellen mer -Båten bakker (til en viss drad) i den retning jeg vil -Dypgående blir mindre Andre fordeler/ulemper? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 (redigert) Du har etter min mening korrekt bilde. Må ha mye motorkraft for å få effekt. Legg til vinglete båt i lav fart Tau i jetten er også et problem. Dette måtte jeg skjære løs fra akslingen i jetten på jolla vår. Anbefaler stakeluke på større jetter. Høyere vedlikeholdskostnader er jeg ikke sikker på. Redigert 30.September.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 Tror også vannjet bidrar til effekttap. En båt med 220 hk og hekkaggregat/ aksel vil gå bedre enn en vannjet med samme motor. Vannjet krever ganske mye motor for å være effektivt. Og du vil som du sier også ha lite å stille med hvis du skal slepe noen. MEN vannjet har garantert de beste manøveringsegenskapene, og du kan gå på veldig grunt farvann da det er veldig lite som stikker ut under båten. Som du også nevner er det riktig at vannjeten har dårlig virkningsgrad i lavere hastigheter og det er også riktig, en vannjet fungerer optimalt ved 50 knop. Jeg ville gått for vannjet hvis du MÅ ha beskyttelse på en propell, og hvis du mister 10 knuter med kurv så har du ikke mye å tape uansett på en vannjet. Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 Jeg har litt erfaring med vannjet. Jo større pumpa er, jo større er virkningsgraden. Jeg tror de større en-stegs pumpene ligger på rundt 70-75% virkningsgrad. Bakdeler: * Mister nok litt fart over hele fjøla. fordeler: * Kan gå på grunna... tettes ikke så lett som du tror, men det kommer ann på hvilken inntak aggregatet har. De fleste har inspeksjonsluke lett tilgjengelig hvis det skulle gå tett, eller tau i propellen. * Billig... koster ca 20.000kr for et nytt og kraftig anlegg (opp til 1000hk). * Skyvekraften er mer enn god nok!! * Veldig lave vedlikeholdsutgifter og billige deler. * Lite som egentlig kan gå i stykker. * Meget god kontroll over båten om du velger å overmotorisere den!! De raskeste V-bunn vannjetbåtene går 105-110knop og er bare 19-21fot. Prøv det med vanlig propell og vannjet. Jeg har en 11foter som jeg har satt vannjet i og turbomatet 1500cc 4-takt 3syl motor på 350hk. Den gjør over 70knop Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 Dette hadde vært noe for deg Sitér dette innlegget Link to post
alusafe600 Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 hei..de finnes bare fordeler ved bruk av jet i grunne farvann...dette med " får ikke effekt før " så og så mye fart er bare et spill for galleriet....en båt med jet har bortimot like grei akslerasjons kurve som en med propell..de ha alt å si hva skrog som blir brukt..vekt på båt..vis med propell str og type propell...en jet har ytterst få komponenter som kan ødelegges of som trenger noen form for " service " i forhold til en med drev o.l...og delene til jet er ikke dyrere enpå evnt drev o.l...helder tvert imot..de finnes faktisk myyyye mer deler på et drev o.l en på en jet...jeg har hatt flere båter med div typer jetter på FRC og andre skrog og ikke en gang de feteste innen proppell teknologi pr dags dato klarer og hammle opp med en enkel jet både pris messig og effekt messig... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 * Billig... koster ca 20.000kr for et nytt og kraftig anlegg (opp til 1000hk). hvorfor står det da 20 år gamle greier til langt over den prisen på bruktmarkedet? Det der tror eg null og niks på. Her må du nok komme med eksempel Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 (redigert) Holdt på å bygge meg skjærgårdsjeep med stor motor og vannjet. Dette var prisen jeg fikk... fra Usa. Dominator pumper er nærmest kopi av berkley, men mye billigere. Dette er ei god side: http://hi-techperformance.com/ Dette er prisen jeg fikk: Well, if you must, List price is $4,556.00 on a new 12-S Dominator Pump. Our price to you is $2,678.10. We sell wholesale to the public. Give us a shout if we can help. Thanks for your time. Duane HTP Altså 15500kr.... Redigert 30.September.2011 av Jetling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 hvorfor står det da 20 år gamle greier til langt over den prisen på bruktmarkedet? Det der tror eg null og niks på. Her må du nok komme med eksempel Fordi folk tror det er så jævla dyrt!! Og fordi deler solgt i norge før internett ble solgt med stor avanse... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 -Svært lav slepekraft vistnok skal disse jet'ene ha temmelig bra trekkraft i lav fart: http://www.marinejet.com/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
lnjk Svart 1.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 Har egentlig ikke krav til stor slepekraft men for enkelhets skyld skrev jeg det istedenfor god virkningsgrad med lastet båt. Men når jeg ser hva Bitteliten skriver så er det ikke aktuellt med vannjet. Har ikke fått på propellen etter at kurven kom på. Tidligere hadde jeg på flere ganger i året. Og manøvrering i lav fart forekommer nesten hele dagen. (Har vribart anlegg med ekstra stor servopumpe). Så neste utfordring blir da; Hvordan lage kurv rundt propellen som man raskt kan ta av og på når man er ute "i rom sjø"? Noen som har sett noe lignende? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 1.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 Tror også vannjet bidrar til effekttap. En båt med 220 hk og hekkaggregat/ aksel vil gå bedre enn en vannjet med samme motor. Vannjet krever ganske mye motor for å være effektivt. Rett i at vannjet trenger mer motor for å være effektiv men uenig i at aks er dårligere på lette båter... Kjører du opp trykket før du setter båten i gear så får du pangstart i motsetning til propell da motorturtallet allerede er oppe. En hydrolift x17 er veldig kjapp i akst til sammenligning med tilsvarende hydrolift med samme motorstørrelse og utenbords. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.