Jump to content

I kveld 30/9, Fritidsbåt på grunn, 3 savnet, utenfor Ålesund!

mateco

Recommended Posts

For en tragisk ulykke! helt horribelt er det at ingen har festa en blåse eller et eller annet i nærheten av denne betongklossen som ligger der! Jeg kikka på sjøkartet og ser det er veldig grundt med masse grunner i området! Jeg ville ikke gått hig speed nær land i mørket der i hvertfal! Vi må vise ettertanke til dem som er rammet, men jeg synes det er veldig dårlig holdning blant enkelte som ferdes på sjøen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Er det noe som tyder på høy fart her da? Hun som svømte til land og varslet opplyser jo at de hadde lav fart, og at hun ikke ble kastet ut av båten. Dessuten hadde hun vest på..

Jeg synes egentlig heller slike reportasjer viser dårlig holdning hos media, de antar automatisk høy fart, fyll og manglende vester før fakta faktisk er klarlagt...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis farten har vært lav så hadde vel ikke båten sett sånn ut, og ligget så langt oppe på land??

Neivel? Hvis du leser stykket ser du at båten ble funnet opp ned, langt fra land. Den ble deretter dratt på land av redningsmannskapene. Hva er det du ser som indikerer høy fart?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10039676

Hadde båten gått med lav fart synes jeg det er rart at vindskjermen er blitt revet av! kansje dem hadde tatt den av på forhånd? hakket i glassfiberskroget tilsier også at den ikke dulta bortti! jeg har sett bilde av en Hansvik 18 som gikk på et skjer i høy fart. skaden på skroget var et hakk på ca 10cm og 5-6cm høyt.. det ble veldig kjapt stopp og dem to som stod med hodet over hardtoppen kan dere jo tenke deg hvordan det gikk med!? Dette er nok en tragisk ulykke der en blanding av uvitenhet og mangel på respekt for elementene er en betydelig faktor. etter sjøkartet å bedømme på den plassen så er det ikke særlig lurt å være innenfor slagrunnslinjene der da det er langgrundt og urent

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg aner ikke hvilken fart de har hatt, annet enn at hun som svømte til lands uttalte at de ikke gikk fort og at hun ikke ble kastet ut av båten. Og i og med at båten ble funnet opp ned på svært grunt vann så er det vel ikke usannsynlig at vindskjermen har blitt knust mot bunnen etter ulykken? Men for all del, det ser ut til å være god kotyme blandt båtfolk å idiotforklare alle som har involvert i en ulykke til sjøs. Så da er det vel bare å tute med ulvene...

Dersom dem hadde hatt lav fart, hvorfor ble det et enormt hakk i skroget og hvordan havnet båten opp ned? Det blir veldig spennende å se hva som har skjedd her. Klart det blir spekulasjoner. Om båten velta i det dem kjørte på kunne det umulig vært lav fart. om skroget hadde fått så stort hull at den tok in enorme mengder vann og kantra hadde de ikke bare sneia objektet. Et glasfiberskrog er normalt veldig sterkt og dem fleste er forundra over at skrogene så og si er intakte ved grunnstøtninger. Skal ikke hardnakket påstå at det var veldig høy fart. men ut fra utfall og skader på båten synes jeg det er rart om dem kjørte i lav fart! så et bilde der det var et diggert hull i skroget litt ovenfor kjølen i baugen.

Hva som er lav fart er relativt. De kjørte vel neppe i 5-6 knop vil jeg tro, men når man treffer noe skarpt kan vel en slik skade lett skje i 10-12 knop? Nyere båter er tross alt ikke så tykke i skroget som min gamle Viksund er...

Når en båt fylles med vann er det vel ikke så unormalt at den går rundt etter en stund?

lit ut av tema, men dem fleste fritidsbåter har flytemidler slik at dem holder seg stabile helt fylt med vann.Men det er jo mange faktorer som spiller inn. Styrken på et glasfiberarmert skrog er formidabel

, men om dette betong ankeret hadde en veldig spiss kant så er det kansje naturlig at det ble et bra hull.. tykkelsen på glassfiberskrog er nå tynnere men ikke dermed sakt svakere! mere rasjonelle metoder og mere kontroll på tykkelse har ført til lettere og sterkere båter.

Hva som er lav fart er relativt. De kjørte vel neppe i 5-6 knop vil jeg tro, men når man treffer noe skarpt kan vel en slik skade lett skje i 10-12 knop? Nyere båter er tross alt ikke så tykke i skroget som min gamle Viksund er...

Når en båt fylles med vann er det vel ikke så unormalt at den går rundt etter en stund?

Skal ikke blande meg inn i diskusjonen mellom dere to. Politiet vil foreløpig ikke si noe bastant ennå om hverken fart eller alkohol. En av de skadete (en kvinne) ligger etter det avisene skriver på sykehus med store ansiktsskader som i alle fall tyder på mer enn dorgefart ...

Det som er 100% slått fast er at ingen av de seks ombord hadde flyteplagg / redningsvest på.

Her er siste oppdatering fra Sunnmørsposten om saken (4. okt.): Avhører overlevende

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...