Jump to content

15ft Mahogny With!


Fregata1958

Recommended Posts

Da har jeg kjøpt på meg en hel vinters arbeid + litt til i form av en 15 fots mahogny With. Har en kaldgarasje ved siden av huset hvor båten skal stå i vinter. Selv om båten ser overraskende bra ut for sin alder (1958?), så er det mye som må gjøres før den fremstår som jeg ønsker! (Bildene er tatt for et par år siden...). Skal legg ut bilder og info etter hvert som arbeidet kommer i gang.

 

En morsom sak er at jeg fikk kjøpt båten inkl. en 30hk Johnson fra 2001 for samme pris som jeg solgte motoren for i dag...altså gratis båt! Og siden jeg er helfrelst på Mercury blir det en kortstamma 650 fra 1964 som skal henge bakpå akterspeilet neste sommer! :thumbsup:

 

Er det noen av dere som har kjennskap til denne type båt, eller f.eks brosjyre liggende?

All informasjon om denne båttypen mottas med stoooort takk!

 

00_725947388.jpg

 

00_1744968854.jpg

Redigert av Fregata1958 (see edit history)

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Link to post
Share on other sites

Jepp - det står i allefall Nils Nilsen Båtbyggeri på dette lille skiltet i båten, så Nidelv er nok rett på merket! :smiley:

 

2010_0608_113931.jpg

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått levert Johnson motoren som satt på båten da jeg kjøpte den til ny eier, og fått montert storebroren Mercury 650 fra 1964. Første test tur i kraftig vind resulterte i 33 knop mot tidligere 22 knop, og "murklan" malte som en katt!

 

Målet er ikke høy toppfart, da det gjelder å stelle pent med den aldrende damen. Derimot er målet å kunne ligge med marsjfart på rundt 25 knop med 2 - 3 personer i båten, og alikevel kunne ha et (forholdsvis!) behagelig lydnivå + et edruelig bensinforbruk!

 

imag0123.jpg

 

bild.jpg

Redigert av Fregata1958 (see edit history)

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Link to post
Share on other sites

Barndomsminne dette her. Familien kjøpte en åpen versjon av denne båten og tror det må ha vært 1961 eller 1962. Vi hadde den frem til 1973, først med en 10hk Johnson og deretter med en 18hk Johnson. Har flere ganger sett disse til salgs og vurdert i et nostalgisk øyeblikk å kjøpe en, men har repsekt for alt det arbeidet en slik båt trenger. Flott å se at noen vil ta vare på disse båtene videre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige svar!

 

Sesongen 2012 blir til å teste ut hvordan båten håndterer sin nye motor, og hvis det fungerer bra (eller rettere sagt, veeeldig bra!), så blir neste mål å finne et godt eksemplar av verdens første inline6 - en rød og hvit Mercury fra 1958!

 

 

P.S. Videoen må vel være et klassisk eksempel på hvordan en motor IKKE skal ruses opp i turtall om den ikke er i sjøen (det er i allefall hva jeg har lært at man ikke skal gjøre...)!

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg har makan stående i naustet på hytta men synes å huske at den er bare 14 fot. Kan det stemme at det ble laget både 14 og 15-fotere?

Min far kjøpte den i 1961 og han mente det også var en 1958-modell. Min har ikke vært på sjøen siden ca 1995 da motoren (40 hk yamaha) havarerte. Lekker båt med skrog som gir mye fart pr hk :thumbsup:

Har desverre ingen info eller brosjyre. Kan jeg tørre å spørre hva du ga for den?

Link to post
Share on other sites

Jeg har makan stående i naustet på hytta men synes å huske at den er bare 14 fot. Kan det stemme at det ble laget både 14 og 15-fotere?

Min far kjøpte den i 1961 og han mente det også var en 1958-modell. Min har ikke vært på sjøen siden ca 1995 da motoren (40 hk yamaha) havarerte. Lekker båt med skrog som gir mye fart pr hk :thumbsup:

Har desverre ingen info eller brosjyre. Kan jeg tørre å spørre hva du ga for den?

 

Gratulerer med fin båt i naustet, `Vannskrekk`...se å få`n ut på vannet igjen! :thumbsup:

 

Så vidt jeg har lest meg til av Nils Nilsen Båtbyggeri`s historie så bygget de både 14, 15 og 17 fots mahognybåter for Bror With...samarbeidet varte visstnok i 18 år!

 

Hva jeg ga for båten? Nja, som sagt i første innlegg så fikk jeg solgt motoren som fulgte med for samme sum som jeg betalte for hele ekvipaget...ergo har jeg fått båten gratis! For Mercury 65 hesteren betalte jeg 6.000kr, så pr. i dag er det summen båt & motor har kostet meg, hehe... :clap:

Redigert av Fregata1958 (see edit history)

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Link to post
Share on other sites

Fikk en mail i dag, av samme selger som jeg kjøpte 65 hesteren av. Han lurer på om jeg er interessert i å kjøpe en hvit 63-64 modell 85hk inline6 for den nette sum av 1500kr! Motoren er i veldig bra stand, men mangler undervannshus. Han har forsøkt en tid å få tak i et, men han har til slutt gitt opp... Noen som har et liggende, eller som vet hvor jeg i så fall kan få tak på et som passer og som er i bra stand?

 

Motoren ses i bakgrunnen - fler bilder kommer i løpet av helgen!

bild_2.jpg

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Da har jeg kjøpt på meg en hel vinters arbeid + litt til i form av en 15 fots mahogny With. Har en kaldgarasje ved siden av huset hvor båten skal stå i vinter. Selv om båten ser overraskende bra ut for sin alder (1958?), så er det mye som må gjøres før den fremstår som jeg ønsker! (Bildene er tatt for et par år siden...). Skal legg ut bilder og info etter hvert som arbeidet kommer i gang.

 

En morsom sak er at jeg fikk kjøpt båten inkl. en 30hk Johnson fra 2001 for samme pris som jeg solgte motoren for i dag...altså gratis båt! Og siden jeg er helfrelst på Mercury blir det en kortstamma 650 fra 1964 som skal henge bakpå akterspeilet neste sommer! https://baatplassen.no/i/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/thumbsup.gif

 

Er det noen av dere som har kjennskap til denne type båt, eller f.eks brosjyre liggende?

All informasjon om denne båttypen mottas med stoooort takk!

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...