Guest Kaptein Fredrik Startet 1.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2011 (redigert) Heisann Jeg tenkte jeg skulle kjøpe nytt oljefilter og få byttet dette, og tenkte jeg skulle kjøpe det på biltema. Var på biltema med delenummer til Fram filteret mitt. Biltema hadde vist filtere bare spesifikt til biler. Er det noe sted jeg kan finne ut hvilke biler som bruker samme filter? Jeg har også hørt at noen har kjøpt deler til yanmar ifra biltema som hørte til en volvo bil. Tenkte samme prinsipp ville fungere for meg også På forhånd takk Mvh Kaptein Fredrik Redigert 1.Oktober.2011 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 1.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2011 Det kommer jo litt an på hvilken motor og deler du skal ha. Hvis du går på hjemmesiden til BT og skriver yanmar kommer oljefiltre og impeller opp. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 1.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2011 takk for svar Jeg har sjekket, og de har ikke deler til min motor. Men filteret mitt er brukt i andre motorer, bare å finne ut hvilke Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 1.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2011 Jeg fant ett genialt nettside/program. Mannol Tok litt tid før jeg skjønte det, men så sto til og med min motor oppført. Det hadde jeg aldri trodd :flag_bp: :thumbsup: Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Hei! Dette er en bra side for å finne ut hvilke filtre de forskjellige motorer bruker. Link Når du har funnet din motor så er det bare å trykke på oljefilter benevnelsen så kommer det en liste med alle som bruker dette filteret. Da er det bare å stikke innom biltema å kjøpe filter til en av de bilene som kommer på lista. Antageligvis en toyota modell:-) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Det er nok delte meninger om det, men jeg har hørt at det er stor forsjell på kvaliteten på filtere og andre deler. Hvis du har en bra motor ville jeg holdt meg til orignale deler Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Kjøper filtra mine på Bestmarin. Kjøpte impeller fra biltema skjetten en gang. Var ikke i nærheten av å være riktig en gang. Siden de gjør såppass vesentlige feil, synes jeg det er mer betryggende å kjøpe av folk som vet hva de driver med. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Nå har ikke min motor noe dedikert orginalfilter. Er masse produsenter som produserer samme filteret Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Ja, Yanmar produserer neppe filtre selv. Men når det er sagt, så er Biltema og Fram desidert på bunn på min "foretrukne oljefilter" liste. Aner egentlig ikke hvordan de er nå, men etter diverse skrekkhistorier opp gjennom årene om filtre av disse to fabrikatene foretrekker jeg merker som inngir litt mer tillit. Som Mann, Purolator, Bosch etc. Mulig jeg er litt paranoid her, men et godt oljefilter er viktig for motorens velbefinnende... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Det har vært Fram på motoren i alle år, og det er det som står i manualen Jeg kjøper filter på Biltema i morgen Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 4.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2011 Må vel igjen bare si at det er svært få ting fra Biltema som er verd det det koster. Fikk her i forige uke en ting med glidelås fra biltema, etter to dagers bruk er glidelåsen i stykker og søppeldunken får enda et bidrag. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 4.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2011 Eksempel fra Yanmar på noen motorer at de lar det være vesentlig større trykk over oljefiltere enn tilsvarende bilmotorer. Ryker filteret er du uten oljetrykk på null komma niks. Bye, bye love... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 4.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2011 Jeg kjøpte filter og reim i dag på en bilutstyrsbutikk. Filteret er av ett kvalitetsmerke og en av de bedre sa han. Filteret er av WIX og reima er av Gates. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 4.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2011 Jeg bestilte en gang oljefilter til bil med samme motor som i min båt og fikk da et betydelig mindre filter enn det som allerede var montert. Det mindre filteret passet med hensyn til gjenger og tetningsring, men etter en times gange på fjorden begynte varsellampen for oljetemperatur å lyse. Jeg tolket dette dithen at det var lavere gjennomstrømning av olje i det mindre filteret slik at det ble utilstrekkelig kjøling av oljen (kjølevannet passerer nemlig gjennom foten av oljefilterholderen). Jeg byttet derfor tilbake til et filter med samme tekniske spesifikasjoner som det opprinnelige. Oljetemperaturen har i ettertid vært ok. I et tidligere innlegg her på BP stilte jeg spørsmålet om hvorvidt båtmotorer må ha større oljefilter enn tilsvarende bilmotorer for å oppnå riktig oljekjøling, uten å få noe klart svar. For å være på den sikre siden, har jeg derfor alltid sørget for å bruke store nok filtre. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 4.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2011 I utgangspungtet kan vel et oljefilter kun bli for lite, ikke for stort. Jo større filterflate, desto seiner passerer oljen gjennom filterduken (pr cm2), og sef mindre motstand og lengre tid før filteret går tett. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 4.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2011 Ja jeg stusset på at det nye filteret er mye mindre enn det som er i båten nå. Det som er i båten er nesten 2 cm utenfor pakninga, mens det nye er like bredt som pakninga. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Og så spørs det om overtrykksventilen i filteret har samme spesifikasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 (redigert) ...det nye filteret er mye mindre ... Du burde nok montere et filter som er like stort. Dersom du har typebetegnelsen for det gamle filteret, så kan du finne hvilket filter dette tilsvarer for flere andre produsenter ved å benytte deres interaktive kryssreferansetabeller. Se f.eks. nederst på denne siden. Redigert 6.Oktober.2011 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Jeg byttet filteret i dag til samme type filter som sitter i båten, men ett annet merke. Fram filter var vist helt dårligst av alle filtere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.