Jump to content

Kan jeg kjøpe mitt oljefilter (og andre slitedeler) på biltema?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Heisann

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe nytt oljefilter og få byttet dette, og tenkte jeg skulle kjøpe det på biltema. Var på biltema med delenummer til Fram filteret mitt. Biltema hadde vist filtere bare spesifikt til biler. Er det noe sted jeg kan finne ut hvilke biler som bruker samme filter? Jeg har også hørt at noen har kjøpt deler til yanmar ifra biltema som hørte til en volvo bil. Tenkte samme prinsipp ville fungere for meg også :flag_bp:

På forhånd takk

Mvh

Kaptein Fredrik

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Hei! Dette er en bra side for å finne ut hvilke filtre de forskjellige motorer bruker. Link

Når du har funnet din motor så er det bare å trykke på oljefilter benevnelsen så kommer det en liste med alle som bruker dette filteret. Da er det bare å stikke innom biltema å kjøpe filter til en av de bilene som kommer på lista. Antageligvis en toyota modell:-)

Kjøper filtra mine på Bestmarin. Kjøpte impeller fra biltema skjetten en gang. Var ikke i nærheten av å være riktig en gang. Siden de gjør såppass vesentlige feil, synes jeg det er mer betryggende å kjøpe av folk som vet hva de driver med.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Ja, Yanmar produserer neppe filtre selv. Men når det er sagt, så er Biltema og Fram desidert på bunn på min "foretrukne oljefilter" liste. Aner egentlig ikke hvordan de er nå, men etter diverse skrekkhistorier opp gjennom årene om filtre av disse to fabrikatene foretrekker jeg merker som inngir litt mer tillit. Som Mann, Purolator, Bosch etc. Mulig jeg er litt paranoid her, men et godt oljefilter er viktig for motorens velbefinnende...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg bestilte en gang oljefilter til bil med samme motor som i min båt og fikk da et betydelig mindre filter enn det som allerede var montert. Det mindre filteret passet med hensyn til gjenger og tetningsring, men etter en times gange på fjorden begynte varsellampen for oljetemperatur å lyse. Jeg tolket dette dithen at det var lavere gjennomstrømning av olje i det mindre filteret slik at det ble utilstrekkelig kjøling av oljen (kjølevannet passerer nemlig gjennom foten av oljefilterholderen). Jeg byttet derfor tilbake til et filter med samme tekniske spesifikasjoner som det opprinnelige. Oljetemperaturen har i ettertid vært ok.

I et tidligere innlegg her på BP stilte jeg spørsmålet om hvorvidt båtmotorer må ha større oljefilter enn tilsvarende bilmotorer for å oppnå riktig oljekjøling, uten å få noe klart svar. For å være på den sikre siden, har jeg derfor alltid sørget for å bruke store nok filtre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...