Jump to content

Raymarine SPX-10 autopilot fra 2007 sier "Drive Stopped"


Thorstein

Recommended Posts

Min Raymarine autopilot fra 2007 har begynt å fuske.Det synes jeg er altfor tidlig! Den kommer nå opp med meldingen Drive Stopped. Før dette var det noen ganger den overkompenserte og fikk båten til å gynge noe alvorlig. Forsøkte å løse dette med kalibrering, av den typen man kan gjøre selv, men nå har den altså stopped opp. Det er en linær drivenhet fra Raymarine, mener piloten heter SPX-10. For seilbåter opp til 11t, min båt er en Bavaria 39 så den er ca 9 tonn med fulle tanker og ferie pikk pakk. Autopiloten er originalt montert og har fungert utmerket frem til nå.

 

Noen søk på internett gir tips om at det er noe med selve motoren, og børster i denne som ikke lenger har "kontakt med gods". Her er jeg på skikkelig utrygg grunn.

 

Noen som har erfaring fra bytte/rep/feilsøk ?

Link to post
Share on other sites

Tviler på at drev har tatt feil, veldig robust konstruktsjon. Gå over alle kontakter og se om de kan være spennfall i tilførsel av strøm til komputer eller til drev. Mål spenn på inngang til komputer og utgang til drev mens drev kjører. Inngang skal ikke ha mer spennfall en ca 0,2 - 0,4v. Om de er mer bør du øke dimisjon på kapler. Best er om de ikke er noe spennfall der. Om du måler mer spennfall til drev en til komputer er noe galt med drevet.

Link to post
Share on other sites

Ja, den låste som vanlig, Min styremaskin er elektrisk, og første gangen det skjedde ga den bare styrbord ror. Ganske scary siden det var i tett tåke, jeg var aleine ombord og opptatt med å lytte etter tåkelurer og lyder fra andre båter utenfor Tisler for to år siden. Merket ikke at kursen endret seg før følelsen av at noe ikke stemmer satte inn. Sjekket kartplotter og så en slepestrek som gikk i en pen bue rett mot Torbjørnskjær. Måtte lete temmlig lenge for å finne feilen for den kom og gikk som den ville. Viste seg at en ledning inne i koblingsboksen på styremaskinen hadde røket og lå og gnisset. Det var egentlig ikke noen feil i raymarine uniten.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har hatt en sak om bord i en båt i lik størrelse. Der er drev fra en annen produsent som trekker 15amp mens komputer gir kun 10amp. Drev fikk skade på grunn av for lav spenn og de tok livet av komputer. Begge deler bør byttes der. Synes den størrelse av komputer være helt på grense om bord i en dette stor båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...