Brumm Startet 2.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2011 Yanmar 4 LH 165 hk hoster og harker og vibrerer når jeg skal gi gass fra tomgang. Ved litt kraftig bruk av gassen går den rent igjen videre oppover på turtallet. Hva kan dette skyldes tro? Har hørt noen snakke om demperplate, men aner ikke hva dette er eller om dette er årsaken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brumm Svart 3.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 Ingen som har noen forslag? Jeg har forøvrig funnet sånn ca ut av hva en demperplate er, at den står mellom motor og gearkasse, og er i drivlinjen. Mitt problem skyldes vel et eller annet problem i drivstoffdelen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 3.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 Demperplaten kan gi litt/mye skramlelyder på tomgang, når du belaster motoren litt vil den skramlelyden forsvinne. Hvis det du beskriver som hosting er at motorer fusker har det ingenting med demperplaten å gjøre. Du bør straks kontrollere utskiller/filter for vann. Er det kun ved turtallsøkning fra tomgang motoren fusker? Har du forsøkt samme turtallsendring uten at gearet er satt i forover? Får du turtallet/farten du skal ha ved full belastning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brumm Svart 3.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 Ja, det er kun ved turtallsøkning fra tomgang og opp til 1100 omdr at motoren fusker, og fenomenet oppstår kun når gearet er innkoblet. Etter litt pumping med gasspaken går den rent og normalt, og oppnår maks turtall ved full belastning. Det rare er at denne fuskingen ikke alltid skjer. Men alltid når motoren har gått på ca tomgang en stund. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Viksund Bravo Svart 3.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 Denne tråden viser hvordan jeg fikk "ny" båt ved å bytte demperplate. Høres ut som du har samme problemet. Jeg trodde motoren skulle hoppe ut av båten ved pådrag opp mot ca 11-1200 omdr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brumm Svart 4.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 Takk for tipset, og nå ble jeg usikker. Har hele tiden trodd at dette skyldtes drivstoffdelen på motoren og ikke drivlinjen (dempeplata). Forøvrig er det til BP å være en utrolig liten respons på denne tråden..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brumm Svart 23.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 Har byttet demperplata og problemet med ristingen er løst. Dette var ingen enkel jobb og tok mange timer på verksted. Dels er det veldig trangt å komme til i båten, dels passet ikke delen med det første. Den var faktisk 2 mm for tykk og etter å ha montert den nye plata og skrudd sammen delene igjen måtte alt tas fra hverandre igjen og slipes. Noen gearkasser fungerer det med en gang, andre må slipes/tilpasses. Uansett, jeg sier som Viksund Bravo som hadde samme problem, nå er det blitt ny båt :) Det har foresten oppstått et nytt problem etter dette, og det er at å skyve gearspaken i gear (og også sette den i fri) har blitt mye hardere enn det var tidligere. Må liksom ta i litt for å få den ut/inn i gear. Ved avslått motor er dette like lett som før. Merkelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.