Jump to content

Sabb dieselmotor, nødvendig med frostveske?


SALAMANDER

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en gammel Saab Dieselmotor i sjarken min, jeg tenkte jeg skulle være føre var med å fylle opp motoren med frostveske? men har hørt at jeg ikke trenger å gjøre dette på disse gamle Saab motorene?

 

Og isåfall hvor skal jeg fylle på frostvesken? '

Båten har ikke vært i bruk på flere år, men motoren roterer fortsatt fint...

 

Håper på snarlig svar!

 

saab.jpg

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Saab lagde aldri slike motorer, om du leser nøyere på skiltet så er det nok en Sabb du har :wink: . Før du fyller opp med frostvæske så må du nesten tappe av den gamle, ellers er det ikke plass til mer. For å tappe av motoren løsner du de to messingskuene på ferskvannspumpen nede på venstre side av motoren. Frostvæske blandet med 50-60% vann fyller du på varmeveksleren, helt øverst på motoren på samme side. Alle motorer kan fryse is tykker, også gamle Sabber. Så frostsikring er viktig. Med litt stell så har du en god motor her, Sabb G motoren er vel noe av det mest solide som er bygget av båtmotorer noensinne...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For å tappe av motoren løsner du de to messingskuene på ferskvannspumpen nede på venstre side av motoren. Frostvæske blandet med 50-60% vann fyller du på varmeveksleren, helt øverst på motoren på samme side.

 

Takk for svar! Jeg lastet ned en manual fra nettet men jeg er usikker på hva som er varmeveksleren, kan det være nr 36 på bildet nedenfor?

 

saab_g.jpg

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Motoren i manualen din er sjøvannskjølt, din er etter hva jeg kan se ferskvannskjølt.

 

Hei min motor er nokk sjøvanskjølt, jeg fant bare et bilde på nett som jeg trodde var lik min motor, motoren på manualen ligner på den jeg har, den har ikke lokk på toppen, bruker den til sjøs.

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

OK! Det har lite for seg å fylel frostvæske på en sjøvannskjølt motor i en båt som ligger på sjøen og blir brukt jevnlig, da frostvæsken går rett til havs ved første oppstart. DU har tre muligheter: Du kan enten tappe av sjøvannet fra motoren etter bruk vinterstid med de nevnte skruene, du kan sette på et "T" stykke på inntaket med en ventil og slange slik at du kan kjøre gjennom frostvæskeblanding når det er fare for sterk frost eller du kan la være og håpe på det beste. Om du monterer et ute/inne termometer i båten med føleren inne i motorkassen kan du følge litt med hvor kandt det egenlig blir nedi der. Det skal bli rimelig kaldt ute før det blir så kaldt i motorrommet at sjøvannet faktisk fryser, men når det først fryser så sprekker gjerne motoren da...

 

Et fjerde alternativ forresten: En liten ovn (frostvakt) nede i motorkassa holder det lunt og trivelig for motoren om du har tilgang til strøm!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...