SALAMANDER Startet 2.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2011 Hei! Jeg har en gammel Saab Dieselmotor i sjarken min, jeg tenkte jeg skulle være føre var med å fylle opp motoren med frostveske? men har hørt at jeg ikke trenger å gjøre dette på disse gamle Saab motorene? Og isåfall hvor skal jeg fylle på frostvesken? ' Båten har ikke vært i bruk på flere år, men motoren roterer fortsatt fint... Håper på snarlig svar! Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
index Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Saab lagde aldri slike motorer, om du leser nøyere på skiltet så er det nok en Sabb du har . Før du fyller opp med frostvæske så må du nesten tappe av den gamle, ellers er det ikke plass til mer. For å tappe av motoren løsner du de to messingskuene på ferskvannspumpen nede på venstre side av motoren. Frostvæske blandet med 50-60% vann fyller du på varmeveksleren, helt øverst på motoren på samme side. Alle motorer kan fryse is tykker, også gamle Sabber. Så frostsikring er viktig. Med litt stell så har du en god motor her, Sabb G motoren er vel noe av det mest solide som er bygget av båtmotorer noensinne... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SALAMANDER Svart 2.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 For å tappe av motoren løsner du de to messingskuene på ferskvannspumpen nede på venstre side av motoren. Frostvæske blandet med 50-60% vann fyller du på varmeveksleren, helt øverst på motoren på samme side. Takk for svar! Jeg lastet ned en manual fra nettet men jeg er usikker på hva som er varmeveksleren, kan det være nr 36 på bildet nedenfor? Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
index Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Motoren i manualen din er sjøvannskjølt, din er etter hva jeg kan se ferskvannskjølt. Dvs da har du et stort lokk på toppen av nr. 35, der frostvæske og vann skal fylles på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SALAMANDER Svart 2.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Motoren i manualen din er sjøvannskjølt, din er etter hva jeg kan se ferskvannskjølt. Hei min motor er nokk sjøvanskjølt, jeg fant bare et bilde på nett som jeg trodde var lik min motor, motoren på manualen ligner på den jeg har, den har ikke lokk på toppen, bruker den til sjøs. Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
index Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 OK! Det har lite for seg å fylel frostvæske på en sjøvannskjølt motor i en båt som ligger på sjøen og blir brukt jevnlig, da frostvæsken går rett til havs ved første oppstart. DU har tre muligheter: Du kan enten tappe av sjøvannet fra motoren etter bruk vinterstid med de nevnte skruene, du kan sette på et "T" stykke på inntaket med en ventil og slange slik at du kan kjøre gjennom frostvæskeblanding når det er fare for sterk frost eller du kan la være og håpe på det beste. Om du monterer et ute/inne termometer i båten med føleren inne i motorkassen kan du følge litt med hvor kandt det egenlig blir nedi der. Det skal bli rimelig kaldt ute før det blir så kaldt i motorrommet at sjøvannet faktisk fryser, men når det først fryser så sprekker gjerne motoren da... Et fjerde alternativ forresten: En liten ovn (frostvakt) nede i motorkassa holder det lunt og trivelig for motoren om du har tilgang til strøm! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SALAMANDER Svart 2.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Ok jeg skal se hva jeg gjør, setter vel på en frostvakt for å være sikker. Motoren (båten) har ikke vært på sjøen på 2-3 år. Det kan hende motoren er ganske tørr, men jeg skal sjekke. Takk for gode råd! Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
sabbdiesel Svart 4.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 løs dreneringspluggene nede på kjølevannspumpa og drener ut kjølevannet av blokka. Det er gjort på 1-2 minutt. Hvis du har våt eksos, så må du starte opp motoren (med kjølevannsinntaket stengt) og la motoren blåse eksosrørert tomt for vann... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 ..... Motoren (båten) har ikke vært på sjøen på 2-3 år. Det kan hende motoren er ganske tørr, men jeg skal sjekke..... Hvis den har stått på land og ikke har frosset de foregående 2-3 årene, så fryser den neppe dette året heller :confused: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.