Jump to content

Hurum-jetèen blir 50 meter bredere


Astor

Recommended Posts

Jetèen utenfor Færgestad ved Storsand skal fjernes i et 50 meter bredt stykke slik at småbåttrafikken i større grad kan benytte vestsiden ut og inn fjorden slik at nyttetrafikken kan gå mer uforstyrret.

 

Det var på slutten av 1800-tallet jetèen ble bygd av fanger fra Akershus. Alt ble gjort for hånd!

Muren går fra Kaholmen og inn mot Færgestad. Målet med denne "muren" var å ha kontroll på all skipstrafikk inn og ut til Oslo. I og med at Oscarsborg festning ligger og kontrollerer hele området.

Området i dag har et unikt fiske og faunaliv, hvor sportsdykkere brukler stedet flittig.

 

I dag kvier mange seg for å gå gjennom det smale partiet som er markert av en rød og en grønn stake. I sommer har disse to stakene kommet ut av sine opprinnelige posisjoner, noe som har gitt hodepine for mangn en fritidbåtskipper under forseringen av åpningen. Den smale pasasjen har kun gitt plass til en båt av gangen ved passering. Strømmen kan også være til tider stri akkurat her.

 

Derfor er det med glede at passasjen nå skal bli 50 meter bredere. Dette området sammen med flere andre tiltak som Kystverket er i gang med er beregnet ferdig i 2006.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Sist helg dro jeg gjennom jetèen ved Færgestad. Måtte kjøre slalom. Bredden mellom rød og grønn stake ver rundt 4 meter. Stakene var godt utenfor der de skal ligge. En større seilbåt kjørte på østsiden av den ytterste staken.

 

Sendte en mail til Kystverket og påpekte dette. Spurte også om de hadde laget bredere løp som avisomtalene har påpekt. Har fått dette svaret:

Hei.

Det har ikke blitt bredere.

Vi kjenner ikke til at noen av stakene for tiden er ute av posisjon.

 

Hilsen

 

Ole Gunstein Aasbø

Nautisk gruppe

 

Noen som har reagert på dette ved Færgestad?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sist helg dro jeg gjennom jetèen ved Færgestad. Måtte kjøre slalom. Bredden mellom rød og grønn stake ver rundt 4 meter. Stakene var godt utenfor der de skal ligge. En større seilbåt kjørte på østsiden av den ytterste staken.

 

Sendte en mail til Kystverket og påpekte dette. Spurte også om de hadde laget brredere løp som avisomtalene har påpekt. Har fått dette svaret:

 

Noen som har reagert på dette ved Færgestad?

<{POST_SNAPBACK}>

Er dette åpningen som er inne ved land - eller den som ligger mer over mot Drøbak? Har tenkt meg en tur innover der søndag - så om det ikke er trygt å gå mellom stakene er det fint å få et hint
Link to post
Share on other sites

Er dette åpningen som er inne ved land - eller den som ligger mer over mot Drøbak? Har tenkt meg en tur innover der søndag - så om det ikke er trygt å gå mellom stakene er det fint å få et hint

<{POST_SNAPBACK}>

Det er den smale åpningen på Hurum-siden. Ville ikke gått der med din båt, Bitteliten. Strømforholdene der er også ustabile. River litt i båten når du går gjennom i sakte fart. Kona likte dette dårlig.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er den smale åpningen på Hurum-siden. Ville ikke gått der med din båt, Bitteliten. Strømforholdene der er også ustabile. River litt i båten når du går gjennom i sakte fart. Kona likte dette dårlig.

<{POST_SNAPBACK}>

OK, takk for info :smiley:

 

Jeg kjørte der i juni i fjor med HR 31. Det var ganske sterk motstrøm som rev godt i båten. Kan tenke meg at vi krenget 10-15 grader da strømmen tok tak. Og stakene så definitift ikke "solide ut" den gang - den ene lå nesten helt i vannet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Passerte stedet idag og da var strømforholdene slik at det ikke så ut til å være særlig mye plass mellom stakene. Gikk derfor så nær den østlige staken som mulig men på østsiden av denne. Dybdemåleren vist da 2,5 meter så det var vann nok, men det er helt klart at stakene er ute av posisjon. Husker at det var slik i fjor også så det er synd at ikke kystverket tar dette alvorlig.

Link to post
Share on other sites

Dybdemåleren vist da 2,5 meter så det var vann nok, men det er helt klart at stakene er ute av posisjon.

Hei.

 

Utvidelsen av jetèen er en del av et litt større prosjekt Kystverkets har i Drøbaksundet. Hentet dette fra Secora nettsider: "Det skal lages åpning i Drøbaksjeteen i 50 meters lengde og til kote -4 m." Det skal med andre ord bli godt med vann for de fleste av oss. Mudringsdelen av Drøbakprosjektet skal være avsluttet før Pinse. I følge Kystverket har de planlagt å utføre merkingen i 2006

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Utvidelsen av jetèen er en del av et litt større prosjekt Kystverkets har i Drøbaksundet. Hentet dette fra Secora nettsider: "Det skal lages åpning i Drøbaksjeteen i 50 meters lengde og til kote -4 m." Det skal med andre ord bli godt med vann for de fleste av oss. Mudringsdelen av Drøbakprosjektet skal være avsluttet før Pinse. I følge Kystverket har de planlagt å utføre merkingen i 2006

<{POST_SNAPBACK}>

Vi snakker vel om 2 forskjellige åpninger her, Lippert? Den du beskriver er den nærmest Drøbak med offisiell merking og relativt god plass mellom merkene. Det er denne som skal utvides av Kystverket, slik jeg har forstått. Det er problemfritt å gå her med motorbåt, men kanskje litt trangt for seilbåter under seil.

 

Den andre åpningen ligger lenger vest, helt inne ved Hurum-landet. Det er denne Bitteliten og Astor diskuterte - så langt jeg kunne forstå. Jeg har ikke gått gjennom denne, nettopp fordi jeg er blitt advart om at det er trangt, grunt og mye strøm.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Vi snakker vel om 2 forskjellige åpninger her, Lippert? Den du beskriver er den nærmest Drøbak med offisiell merking og relativt god plass mellom merkene. Det er denne som skal utvides av Kystverket, slik jeg har forstått. Det er problemfritt å gå her med motorbåt, men kanskje litt trangt for seilbåter under seil.

 

Den andre åpningen ligger lenger vest, helt inne ved Hurum-landet. Det er denne Bitteliten og Astor diskuterte - så langt jeg kunne forstå. Jeg har ikke gått gjennom denne, nettopp fordi jeg er blitt advart om at det er trangt, grunt og mye strøm.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er riktig det du skriver. Når strømmen er sterk hender det stakene står nord-syd i stedet for øst-vest. Det er det som skaper usikkerheten ved Hurum-siden.

Skal ta bilder neste gang jeg går gjennom her.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi snakker vel om 2 forskjellige åpninger her, Lippert? Den du beskriver er den nærmest Drøbak med offisiell merking og relativt god plass mellom merkene. Det er denne som skal utvides av Kystverket, slik jeg har forstått. Det er problemfritt å gå her med motorbåt, men kanskje litt trangt for seilbåter under seil.

Hei.

Ja, jeg er klar over at det er to åpninger vi snakker om. Men av all omtalen i media, som for eksempel denne, så har jeg trodd at det var inne ved land de skulle lage en ordentlig åpning. Blant annet for å bedre separasjonen mellom nyttetrafikk og fritidsbåter. Alle snakker også om "å lage en åpning" ikke om å utvide den. Det er på den bakgrunnen at jeg regnet med at det var nære land det skulle gjøres noe. Men har jeg tatt feil så har jeg tatt feil. Det var ikke lett for en politiker å skrive :cryin:

 

Er det noen som vet dette sikkert ?

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Man leser jo ut fra sine egne forutsetninger, Lippert. Og jeg har hele tiden tenkt på utvidelse av den største åpningen. Men jeg ser ikke bort fra at du kan ha rett, se denne artikkelen som jeg fant på Havna.com.

 

Der fant jeg også en kartskisse over flere åpninger i sjeteen.

 

Bilde

 

Se også kort omtale i tilknytning til kartskissen.

 

Mener bestemt det har vært karttegning og omtale av dette i et båtblad eller to nå sist vinter. Skal se om jeg finner det.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Flott, da vet vi det. :smiley:

 

Men når skjer dette? iflg. brosjyren skulle anleggsarbeidet pågå fra september 2004 til mai 2004 (ja - det står 2004, ikke 2005). Men selv om en retter skrivefeilen - arbeidet er vel ikke påbegynt ennå, og vi skriver jo mai 2005. Det står videre at det ikke skal utføres anleggsarbeid i perioden 15. mai til 15. september. Så da skriver vi vel våren 2006 før dette er på plass? Tidligst?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Bilde

Dette er den store åpningen som har led i retning Øst/Vest

Bildet tatt i dag. Interessant å se hvor sterkt strømbeltet er langs jeteen

 

Observerte forøvrig ColorLine's nye stolthet på vei ut i dag. Til orientering er seilbåten ved baugen en Hallberg Rassy 46. Da får man litt perspektiv på hvor stor passasjerbåten er

Bilde

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Passert jeteen igår da jeg tok førte skuta fra opplagsplassen hjemme i Drammen til båtplassen i Sandspollen.

Har alltid gått v det ytre gjnnomløpet, men fant ut at jeg skulle prøve det indre og som Astor og flere har antydet så det ut som den røde bøyen stod ca NV for den grønne bøyen, dvs ca 45 grader mot land.

Det gikk grit å passere for meg, men pga at jeg hadde gummibåten på slep ca 15 m bak båten,så sleiket denne den grønne bøya.

Men jeg ville ikke gått her andre veien på utgående strøm da en må ha stor styrefart og det var nok ikke mer enn 0,5 m klaring på hver side av båten.

Ved Småskjær lå det en lastebåt med en kjempesvær gravemaskin på som gravde fra småskjær og nordover mot Kaholmen (Oscarsborg).

Så det er vel der denne åpningen blir da?

Fikk ikke tatt bilder da jeg hadde nok med problemer med en diesellekkasje fra matepumpen underveis.

Men det løste seg i dag da jeg ringte forhandleren i Drøbak.

Men var ikke så fornøyd igår da jeg hadde en plastbøtte som måtte tømmes hver 2-3 sjømil + diesel i kjølsvinnet .

Det ble en helv..... job å vaske.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...