Jump to content

Skruene tæret av på flapsene. Må man ha sink på syrefaste flaps?


GunR

Recommended Posts

Som tittelen sier, så har skruene på trimflasene mine tæret i stykker. 3 av 4 skruer på ene siden. Skrudde av på andre siden, og det er tydelig tæring under skruehodet på alle sammen. Nå er det bare andre sesongen siden jeg monterte, det er Bennet sine, i syrefast, og mener å huske at skruene fulgte med. Skjønner ikke helt logikken i dette, siden alt er montert på en plastbåt, uten noen elektrisk forbindelse til noe annet material i spenningsrekken. Må man ha sink på alt metall som er i sjøen? Leder primeren og bunnstoffet elektrisitet nok til å starte galvanisk korrosjon? Båten har aldri vært tilkoblet landstrøm.

Nå venter jeg bare på svar fra baatplassens kunnskapsrike og meningsrike medlemmer! :fishing:

Link to post
Share on other sites

Ja, du må ha sink på flaps. Galvanisk tæring trenger ikke å skje fra din båt, kan godt være du er påvirket av naboen.

Du får sikkert svar fra noen som kan forklare dette inngående og forståelig.

 

Velg ut hvor du skal ha sink på oversiden av flaps. Ta to små hull til begge. Sørg for å slips eller skrape rent ned til stål, slik at sinken er i kontakt med flaps etter montering. Kjøp det billigste Du finner på maritim eller Biltema. Så skal du se at du slipper å skifte flere skruer.

Link to post
Share on other sites

Når, som i dette tilfellet landstrøm ikke har vært tilkoblet og flapsene ikke har kontakt med noe annet elektrisk ledende i båten, kan en nok ikke skylde på nabobåten. Men er virkelig boltene av samme materiale som flapsene? Galvanisk tæring kan nemlig kun oppstå når to metaller som står et stykke fra hverandre i den elektriske spenningsrekken har kontakt og er nedsenket i en væske som f.eks. sjøvann. Men er det sikkert at dette er galvanisk tæring og ikke vanlig korrosjon som får dårlig stål i boltene til å korrodere/ruste? Det nevnes jo at det er en mulighet at det kanskje ikke var bolter levert sammen med flapsene.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

selv om boltene er levert sammen med flapsene , så kan det vel hende at de ikke er syrefast, men en lavere kvalitet. I USA foregår jo mye båtliv i ferskvann, der er det vel ikke like nøye..

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Som tittelen sier, så har skruene på trimflasene mine tæret i stykker. 3 av 4 skruer på ene siden. Skrudde av på andre siden, og det er tydelig tæring under skruehodet på alle sammen. [...]

Høres veldig ut som spaltkorrosjon (engelsk: crevice corrosion) Se side 20 til 27 i denne .pdf'en: ulike korrosjonsformer.

 

Løsningen er, som vanlig, zink.

Link to post
Share on other sites

Akkurat det samme skjedde med mine bennet trimflaps, noe som resulterte i at den ene flapsen med sylinder forsvant under fart. Sjekket da flapsen på andre siden og også denne var nær ved å løsne pga tæring i området hvor skruen gikk gjennom skroget. Trimflaps stod på da jeg kjøpte båten for 5 år siden, så jeg vet ikke helt hvor lenge disse har stått.Skruehodene så da helt ok ut. Tror stillestående sjøvann som feks i et gjengeparti er dårlig mht korrosjon på syrefast. Satte på zink på begge flaps i juni. Disse er nå nesten tært bort allerede så de har tydeligvis sin misjon. I tillegg sørget jeg for å være nøye med å bruke sikafleks rundt de nye skruene slik at disse så og si er hermetisk lukket. Jeg har ikke landstrøm og det er heller ikke strøm på kaia. Zink anode biltema

Link to post
Share on other sites

RTFM (Read The Fucking Manual.) :giggle:

 

Fra installasjonsmanualen til Bennet:

 

IMPORTANT NOTE FOR BOATS KEPT IN SALT WATER:

To provide protection from electrolytic corrosion, a zinc anode must be applied to each tab.

Do not ground tabs to other underwater appendages.

Failure to provide zinc anode protection can result in the trim tabs being damaged by electrolysis.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja eg har sink på flapsa og den forsvinner faderlig fort. Ifjor var all sinken på flapsa borte, stod bare den melattgreia sinken kommer på ighejn. I år har ikkje båten vært ute så lenge så de er 'bare' halvspiste. Sinken på drevet der imot tæres ikkje så mykje

Link to post
Share on other sites

Svaret er ja som du har sett her. Jeg driver og monterer disse og sørger da for at verken zinken eller skruene streker i vannet. Dette er bagateller men man slipper litt sprut og streking. Bruker også locktite på skruen da noen kunder hevder at zinken har falt av.Men jeg tror mest at de har tæret inn til skruen. Har sett en gang at zinken var nesten helt borte på 6mnd.Dagens tips. når du borer i syrefast.. press hardt og la boret gå sakte.

Link to post
Share on other sites

Ja, svaret er nok sink! Til Marulf: Skruehodene ser fine ut på de skruene jeg skrudde ut, det er rett bak hodet, på første jengen, der er det tydelig tæring. Så ikke stol på utseendet til skruehodet..

Til Mix: Ja, du har rett, men det hadde ikke jeg fått med meg i farten, jeg, som er flink å lese instruksjoner vanligvis.

Det blir sink. Og syrefaste skruer! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Rustfritt og syrefast stål kan godt ruste. Når tæringene som her er under skruehodene er det nærliggende å tenke på spaltkorrosjon, dvs tæringer som skyldes manglende tilgang på oksygen. Det hindrer danelse av oksydbelegget som er nødvendig gor å stoppe videre oksydering. Det er samme mekanismen som kan gi brune flekker på rustfritt benkebeslag når det for eksempel har ligget en våt kniv der.

 

Normalt skal det ikke være nødvendig med sink på rustfrie deler som ikke er isolert fra andre metaller, men det er vel mulig at det kan være løsningen her?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Som nevnt tidligere i denne tråden satte jeg en zink på hver av de to trimflapsene da jeg sjøsatte båten i mai/juni en gang.

Tok båten opp i helgen og det var bare skruene som holder zinken fast som stod igjen på trimflapsa. Overasket over hvor mye zink som går på så kort tid kun på en trimflaps.

Til sammenligning har jeg kun akselzink på min seilebåt med strak aksling. Denne klarer seg godt et helt år, og er da kun halvvegs borttært.

Nå skal det sies at overflata på en aksel med propell neppe er veldig mye større enn to stk trimflaps som er eksponerte på begge sider, men likevel..

Link to post
Share on other sites

Subbet flapsen nedi da jeg dro opp denne i sommer.

libo.jpg

Skruene knakk tvert av, og var tydeligvis temmelig svekket. Er vel fem år siden jeg monterte dem, og den har ligget ute året rundt de to siste. Har ikke hatt sink på denne, men monterte ny sink på Alicraften, siden der var sink fra før. Ikke dumt det, kan det se ut til.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke rart at sinken forsvinner fort fra syrefaste flaps. Sink ligger langt vekk fra syrefast (800-900mV) i spenningsrekka og vil ofre seg i fart lik avstand fra syrefast. Sink på syrefast skulle ikke være nødvendig da denne ståltypen er bestandig mot tøffere miljø enn sjøvann.

Sink vil redde skruene, men bytter du til syrefast så skulle ikke problemet oppstå på nytt. Det er billigere å bytte skruer enn å montere sink også.

Link to post
Share on other sites

Skruene er syrefaste de også, men syrefast korroderer raskt i områder hvor det ikke blir utskiftng av sjøvannet. Typisk i gjengepartier på sjakler, skruer, flenser ol. Tror det er dette som kalles spaltkorrosjon. Zink må man nok ha. Kanskje priming av flaps med epoksyprimer vil redusere problemet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...