GunR Startet 2.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2011 Som tittelen sier, så har skruene på trimflasene mine tæret i stykker. 3 av 4 skruer på ene siden. Skrudde av på andre siden, og det er tydelig tæring under skruehodet på alle sammen. Nå er det bare andre sesongen siden jeg monterte, det er Bennet sine, i syrefast, og mener å huske at skruene fulgte med. Skjønner ikke helt logikken i dette, siden alt er montert på en plastbåt, uten noen elektrisk forbindelse til noe annet material i spenningsrekken. Må man ha sink på alt metall som er i sjøen? Leder primeren og bunnstoffet elektrisitet nok til å starte galvanisk korrosjon? Båten har aldri vært tilkoblet landstrøm. Nå venter jeg bare på svar fra baatplassens kunnskapsrike og meningsrike medlemmer! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Ja, du må ha sink på flaps. Galvanisk tæring trenger ikke å skje fra din båt, kan godt være du er påvirket av naboen. Du får sikkert svar fra noen som kan forklare dette inngående og forståelig. Velg ut hvor du skal ha sink på oversiden av flaps. Ta to små hull til begge. Sørg for å slips eller skrape rent ned til stål, slik at sinken er i kontakt med flaps etter montering. Kjøp det billigste Du finner på maritim eller Biltema. Så skal du se at du slipper å skifte flere skruer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 (redigert) Når, som i dette tilfellet landstrøm ikke har vært tilkoblet og flapsene ikke har kontakt med noe annet elektrisk ledende i båten, kan en nok ikke skylde på nabobåten. Men er virkelig boltene av samme materiale som flapsene? Galvanisk tæring kan nemlig kun oppstå når to metaller som står et stykke fra hverandre i den elektriske spenningsrekken har kontakt og er nedsenket i en væske som f.eks. sjøvann. Men er det sikkert at dette er galvanisk tæring og ikke vanlig korrosjon som får dårlig stål i boltene til å korrodere/ruste? Det nevnes jo at det er en mulighet at det kanskje ikke var bolter levert sammen med flapsene. Lars H. Redigert 2.Oktober.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 selv om boltene er levert sammen med flapsene , så kan det vel hende at de ikke er syrefast, men en lavere kvalitet. I USA foregår jo mye båtliv i ferskvann, der er det vel ikke like nøye.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Som tittelen sier, så har skruene på trimflasene mine tæret i stykker. 3 av 4 skruer på ene siden. Skrudde av på andre siden, og det er tydelig tæring under skruehodet på alle sammen. [...] Høres veldig ut som spaltkorrosjon (engelsk: crevice corrosion) Se side 20 til 27 i denne .pdf'en: ulike korrosjonsformer. Løsningen er, som vanlig, zink. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marulf Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Akkurat det samme skjedde med mine bennet trimflaps, noe som resulterte i at den ene flapsen med sylinder forsvant under fart. Sjekket da flapsen på andre siden og også denne var nær ved å løsne pga tæring i området hvor skruen gikk gjennom skroget. Trimflaps stod på da jeg kjøpte båten for 5 år siden, så jeg vet ikke helt hvor lenge disse har stått.Skruehodene så da helt ok ut. Tror stillestående sjøvann som feks i et gjengeparti er dårlig mht korrosjon på syrefast. Satte på zink på begge flaps i juni. Disse er nå nesten tært bort allerede så de har tydeligvis sin misjon. I tillegg sørget jeg for å være nøye med å bruke sikafleks rundt de nye skruene slik at disse så og si er hermetisk lukket. Jeg har ikke landstrøm og det er heller ikke strøm på kaia. Zink anode biltema Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 RTFM (Read The Fucking Manual.) Fra installasjonsmanualen til Bennet: IMPORTANT NOTE FOR BOATS KEPT IN SALT WATER: To provide protection from electrolytic corrosion, a zinc anode must be applied to each tab. Do not ground tabs to other underwater appendages. Failure to provide zinc anode protection can result in the trim tabs being damaged by electrolysis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Ja eg har sink på flapsa og den forsvinner faderlig fort. Ifjor var all sinken på flapsa borte, stod bare den melattgreia sinken kommer på ighejn. I år har ikkje båten vært ute så lenge så de er 'bare' halvspiste. Sinken på drevet der imot tæres ikkje så mykje Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Svaret er ja som du har sett her. Jeg driver og monterer disse og sørger da for at verken zinken eller skruene streker i vannet. Dette er bagateller men man slipper litt sprut og streking. Bruker også locktite på skruen da noen kunder hevder at zinken har falt av.Men jeg tror mest at de har tæret inn til skruen. Har sett en gang at zinken var nesten helt borte på 6mnd.Dagens tips. når du borer i syrefast.. press hardt og la boret gå sakte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 2.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Ja, svaret er nok sink! Til Marulf: Skruehodene ser fine ut på de skruene jeg skrudde ut, det er rett bak hodet, på første jengen, der er det tydelig tæring. Så ikke stol på utseendet til skruehodet.. Til Mix: Ja, du har rett, men det hadde ikke jeg fått med meg i farten, jeg, som er flink å lese instruksjoner vanligvis. Det blir sink. Og syrefaste skruer! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 5.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Rustfritt og syrefast stål kan godt ruste. Når tæringene som her er under skruehodene er det nærliggende å tenke på spaltkorrosjon, dvs tæringer som skyldes manglende tilgang på oksygen. Det hindrer danelse av oksydbelegget som er nødvendig gor å stoppe videre oksydering. Det er samme mekanismen som kan gi brune flekker på rustfritt benkebeslag når det for eksempel har ligget en våt kniv der. Normalt skal det ikke være nødvendig med sink på rustfrie deler som ikke er isolert fra andre metaller, men det er vel mulig at det kan være løsningen her? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 5.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Bruker biltema sink, har totalt nesten en kilo under båten ( flaps , ror, propellaksel, hylse etc) Det meste er vekk etter et år på sjøen. Har ikke sett noe tæring på metalldeler under vann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marulf Svart 26.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 Som nevnt tidligere i denne tråden satte jeg en zink på hver av de to trimflapsene da jeg sjøsatte båten i mai/juni en gang. Tok båten opp i helgen og det var bare skruene som holder zinken fast som stod igjen på trimflapsa. Overasket over hvor mye zink som går på så kort tid kun på en trimflaps. Til sammenligning har jeg kun akselzink på min seilebåt med strak aksling. Denne klarer seg godt et helt år, og er da kun halvvegs borttært. Nå skal det sies at overflata på en aksel med propell neppe er veldig mye større enn to stk trimflaps som er eksponerte på begge sider, men likevel.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
10ta9c Svart 26.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 Subbet flapsen nedi da jeg dro opp denne i sommer. Skruene knakk tvert av, og var tydeligvis temmelig svekket. Er vel fem år siden jeg monterte dem, og den har ligget ute året rundt de to siste. Har ikke hatt sink på denne, men monterte ny sink på Alicraften, siden der var sink fra før. Ikke dumt det, kan det se ut til. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellmatros Svart 26.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 Det er ikke rart at sinken forsvinner fort fra syrefaste flaps. Sink ligger langt vekk fra syrefast (800-900mV) i spenningsrekka og vil ofre seg i fart lik avstand fra syrefast. Sink på syrefast skulle ikke være nødvendig da denne ståltypen er bestandig mot tøffere miljø enn sjøvann. Sink vil redde skruene, men bytter du til syrefast så skulle ikke problemet oppstå på nytt. Det er billigere å bytte skruer enn å montere sink også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marulf Svart 26.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 Skruene er syrefaste de også, men syrefast korroderer raskt i områder hvor det ikke blir utskiftng av sjøvannet. Typisk i gjengepartier på sjakler, skruer, flenser ol. Tror det er dette som kalles spaltkorrosjon. Zink må man nok ha. Kanskje priming av flaps med epoksyprimer vil redusere problemet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.