Jump to content

VP MD 21,hvor mye returdiesel


BØstrøm

Recommended Posts

Etter en del kveldstimer har jeg montert ferdig ett vannbårent varmesystem i seilbåten min, og monterer nå dieseltank til Eberspecheren som skal være varmekilden. Jeg vurderer å bruke returdiesel fra HM for påfylling, for å unngå flere dekksgjennomføringer, filter, mm. Fra før har jeg erfaring med en Detroit 6-71, som ga masse retur, men jeg aner ikke hvor mye retur Volvo Pentaen gir. Vil det være nok?

Link to post
Share on other sites

Det vil nok ikke funke. En detroit diesel har et helt annet innsprøytningssystem. På detroiten så er det injektorer for hver sylinder som drives av en egen kam på kamakslingene. Dieseltilførselen til injektorene er et lavtrykksystem, der diesel blir pumpet rundt til alle injektorene og tilbake i tanken, med ganske stor gjennomstrømning. Dieselen brukes også til å kjøle injektorene, dermed er gjennomstrømningen ganske stor.

Link to post
Share on other sites

Hei,

og gratulerer med skikkelig skute.

 

Brukte selv returen på MD21 til å fylle inn på toppen av en tank som jeg fikk laget. Tanken hadde naturligvis et overløp som gikk tilbake til hovedtanken. Jeg hadde Dickinson varmer og var avhengig av fall, du har eber og trenger vel egentlig ikke egen tank?

 

Noen motorer har en begrensning på hvor høyt over dysene returen kan/bør gå, jeg vet ikke om MD21 har noe spesielt krav til dette, men jeg merket ingen problemer.

 

Det går ikke veldig fort å fylle tanken på denne måten, særlig ikke på tomgang. Sjeldent et problem annet enn i vintersesongen, hvor motoren gikk lite og varmeren mye. Hadde mulighet til å fylle tanken direkte fra verkstedrommet.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Har ikke Ebern egen pumpe? Sett inn en T på tilførsel til HM og gjerne med tilbakeslagsventil for litt ekstra sikkerhet.

 

Returen fra motorer flest er bare litt smådrypping men bl.a. Detroit Diesel bruker diesel til kjøling av injektorene og sender 90% av tilført diesel i retur via kjøler.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar til dere alle. Ebern har egen pumpe, men det var begrensninger i forhold til hvor langt den kunne pumpe(tror det er 5 meter). Ebern har jeg plkassert helt bak i ett ubenyttet rom ved roret. Det kunne vært en god ide å kople seg med T stykke på tilførsel til HM. Imidlertid kom jeg over en rasende billig dieseltank som nesten passet til benken i midten i aktekabin. Den måtte bare modifiseres litt. Dette ble utført for nesten 3000,-. Dernest har jeg kjørt i 3 timer for å hente tanken, og så må jeg ha både ditt og datt. Nesten som å koste på bruktbil. Bordet fanger, og jeg er nærme mål nå. Snakk om å være lur, og spare seg til fant. Føler på meg at det ender med påfyllingsstuss nr. 3 bak på akterdekket (båten blir jo som en sveitserost innen jeg får realisert halvparten av planene mine).

 

Men takk for respons, og skryt av Bostrømen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...