Enzo Startet 3.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2011 Jeg har en reklamasjon gående på noe som er i båten, nå er det slik at jeg er bedt om å sende inn den tingen det er feil på og har avtale om å få et låneprodukt som jeg kan ha i mellomtiden inntil min egen er reparert, låne"tingen" er verdt mindre enn min egen. Det jeg stusser litt på her nå er at jeg blir bedt om å betale låneproduktet i sin helhet og så få pengene igjen når jeg leverer det tilbake, er dette vanlig praksis i markedet. Jeg leverer jo fra meg et produkt som koster mye mer og dette burde vel være sikkerhet nok for denne transaksjonen eller tar jeg feil ? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 3.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 Ne i det er ikkje vanlig på noen måte. Man betaler ikkje for et låneprodukt man har krav på Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 3.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 Det samme mente jeg men tar gjerne mot erfaringen fra flere, bare litt greit å høre andres mening Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 3.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 Heisan Kjøpsloven regulerer hva vi som forbrukere har krav på ved reklamasjon på produkter(gjelder bare privatpersoner). Kan ikke se at den sier noe som helst om låneprodukt, mao er vel dette å se på som ren pur skjær service fra forhandler. Helt vanlig at et låneprodukt er så gammelt og enkelt at det bare så vidt dekker funksjonen til det du leverte inn. Kan også skjønne at noen ønsker å gardere seg økonomisk ved utlån (selv om det kanskje ikke er helt vanlig). Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 3.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 Jeg har fått låneprodukt hos brunevareforhandlere, hvitevareforhandlere og selv lånt ut varer i mange år (møbler) , cluet er jo at man selv leverer fra seg noe som er minst like mye verdt som det man låner og da burde jo det være "betaling" nok i massevis. Vel vel sånn er vel verden blitt, jeg er vel gammeldags som stoler på folk og håper det faller andre veien også Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 3.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 Heisan Kjøpsloven regulerer hva vi som forbrukere har krav på ved reklamasjon på produkter(gjelder bare privatpersoner). Kan ikke se at den sier noe som helst om låneprodukt, mao er vel dette å se på som ren pur skjær service fra forhandler. Denne reportasjen sier at forbrukjøpsloven gir rett til låneprodukt Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 3.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 Hvis reparasjonen tar mer enn 7 dager skal det i utgangspunktet stilles tilsvarende eller bedre låneprodukt uten kostnad Sitér dette innlegget Link to post
Stephan Svart 3.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 Heisan Kjøpsloven regulerer hva vi som forbrukere har krav på ved reklamasjon på produkter(gjelder bare privatpersoner). Kan ikke se at den sier noe som helst om låneprodukt, mao er vel dette å se på som ren pur skjær service fra forhandler.(...) Du har nok ikke lest grundig nok. Forbrukerkjøpsloven av 21. juni 2002 sier klart og greit at om en mangel ved en vare i garantitiden ikke kan utbedres i løpet av en uke, har forbrukeren (kjøperen) rett til et låneprodukt av tilsvarende kvalitet. Mange butikker satser dessverre på at "folk flest" ikke kjenner denne bestemmelsen, og så prøver de seg. Men loven er klar, så her er det bare å holde på sin rett. Stephan Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 3.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 (redigert) Det var jo hyggelig lesning, dog har jeg fått beskjed om at det er firmaets praksis at de gjør det på den måten at jeg må betale og jeg kan jo ikke sitte uten strøm i båten så det er nok bare å godta. Går nok helt fint Redigert 3.Oktober.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 3.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 Jeg jobber på Elkjøp, har jobbet 3 år som serviceansvarlig før jeg tok over en avdeling i sjappa. Vi tok aldri betalt / depositum for låneprodukter, men vi vurderte det - og vurderer det fortsatt. Enkelte låneprodukter ser ut som om de har vært i krigen! Synes ikke det er noe som helst problem å måtte betale et depositum for et låneprodukt dersom det er svært kostbart. Å betale for hele kjøpesummen er drøyt; det holder at det er såpass mye at en tar vare på produktet. Men det er min mening. Her er hva LOVEN sier: Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Vet ikke om dette skal tolkes dithen at depositum ikke er lovlig. Jeg har lett en god del i forarbeidene til loven uten å finne noe spesifikt om det, så jeg skal ikke konkludere med noe. Kanskje skipper verre har fasiten nok en gang? :) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Mouche Svart 4.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 Selv ikke på et Apple-produkt kreves depositum eller betaling for et låneprodukt som loven gir kunden rett på. Problemet er vel også at det stadig dokumenteres at butikkene ikke kjenner loven, og derfor fremsetter påstander og gir svar som er helt hinsides. Spør f.eks en tilfeldig butikkmedareider om forskjellen på garanti og reklamasjon. På den annen side; Hvis et låneprodukt leveres tilbake etter en ukes tid og bærer tydelig preg av vannskjøtsel så har kunden et problem, etter mitt syn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
s/y UT-sia Svart 4.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 (redigert) Du har nok ikke lest grundig nok. Forbrukerkjøpsloven av 21. juni 2002 sier klart og greit at om en mangel ved en vare i garantitiden ikke kan utbedres i løpet av en uke, har forbrukeren (kjøperen) rett til et låneprodukt av tilsvarende kvalitet. Stephan Heisan Man lever så lenge man lærer Ofte så vet man ikke nøyaktig hvor lang tid en ev. rep vil ta, vil det da si at man først kan gjøre lånekravet gyldig fra 7. dag? Redigert 4.Oktober.2011 av s/y UT-sia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 4.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 (redigert) Heisan Kjøpsloven regulerer hva vi som forbrukere har krav på ved reklamasjon på produkter(gjelder bare privatpersoner). Kan ikke se at den sier noe som helst om låneprodukt, mao er vel dette å se på som ren pur skjær service fra forhandler. Helt vanlig at et låneprodukt er så gammelt og enkelt at det bare så vidt dekker funksjonen til det du leverte inn. Kan også skjønne at noen ønsker å gardere seg økonomisk ved utlån (selv om det kanskje ikke er helt vanlig). Dette er feil. Det er Forbrukerkjøpsloven som regulerer rettighetene vi forbrukere/privatpersoner har når vi kjøper noe fra næringsdrivende, og en av disse rettighetene er tilgang på «lånegjenstand» dersom rep tar mer enn en uke. http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk/viewNG?section=laringnegjenstand#laringnegjenstand. Kjøpsloven gjelder v. handel mellom private f.eks., alt sammen står på forbrukerportalen.no. Edit: Oups, når skal jeg lære å lese hele tråden før jeg poster ... sukk ... Redigert 4.Oktober.2011 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 4.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 Jeg jobber på Elkjøp, har jobbet 3 år som serviceansvarlig før jeg tok over en avdeling i sjappa. Vi tok aldri betalt / depositum for låneprodukter, men vi vurderte det - og vurderer det fortsatt. Enkelte låneprodukter ser ut som om de har vært i krigen! Synes ikke det er noe som helst problem å måtte betale et depositum for et låneprodukt dersom det er svært kostbart. Å betale for hele kjøpesummen er drøyt; det holder at det er såpass mye at en tar vare på produktet. Men det er min mening. Her er hva LOVEN sier: Vet ikke om dette skal tolkes dithen at depositum ikke er lovlig. Jeg har lett en god del i forarbeidene til loven uten å finne noe spesifikt om det, så jeg skal ikke konkludere med noe. Kanskje skipper verre har fasiten nok en gang? :) Kjøper har vel et erstatningsansvar for låneproduktet? Syns det blir urimelig å betale depositum. Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 4.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 Edit: Oups, når skal jeg lære å lese hele tråden før jeg poster ... sukk ... Godt det ikke bare er meg som bommer litt Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 Kanskje kjøper har et ansvar for det han låner, men når det man låner er mindre verdt enn det man leverer fra seg da er det jo litt rart å tenke på. I realiteten så skulle man jo da kunne sende det som skal reapreres i postoppkrav til forhandleren. Det gode med slike ting er jo at man lærer litt om de forskjellige forhandlere, det hadde vært interessant og forhandlerne av diverse ting på forumet kunne komme her og fortelle om praksisen med deres varer. Jørg Becker , Farco osv Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Ofte så vet man ikke nøyaktig hvor lang tid en ev. rep vil ta, vil det da si at man først kan gjøre lånekravet gyldig fra 7. dag? Hvis butikken ikke sier noe om hvor lang tid det vil ta så spør man, og avhengig av svaret så hevder man sin rett i henhold til loven. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Rimelig tøfft av en Elkjøpansatt å komme på banen.. Ingen andre kjeder har så dårlig oppfølging på reparasjoner og service. De trenerer saker i det lengste, og låneproduktene er så avlegs at det er kvalmende. Og spør en etter tilsvarende produkt, så flirer de og ber deg gå... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vidar F.H. Svart 5.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Skal ikke svare for hva mine kollegaer rundt om i det ganske land gjør / har gjort. Men Elkjøp sin policy er at vi skal gi kunden det kunden har krav på. Ingen er tjent med dårlig service, aller minst vi som faghandler. Når det gjelder låneprodukter: Man har krav på å få dekket det grunnleggende behovet. Du får ikke en toppspesifisert gamer-pc. Kommer du deg på nett og får betalt regningene dine, lest eposten og "vanlige" oppgaver, har du fått god nok service. Om du leverer inn en 50" tv og får utlevert en 32", kan du fortsatt bruke TV'n. Har ikke forståelse for krav som går ut over det. Det er selvfølgelig kjipt, men det er en del av risikoen du tar når du kjøper noe: det KAN gå i stykker. Og verden går videre om du må se nyhetene på en litt mindre skjerm enn vanlig. Skulle vi hatt oppdaterte låneprodukter til enhver tid, hadde vi ikke kunnet holde lave priser. En må se saken fra alle sider. Vi som forbrukere er kravstore som få, men vil ikke betale noe for varene vi kjøper. Sånn er det i de fleste bransjene. Det forundrer meg at folk klager på dårlig service når de ikke får låne en flisekutter hos en malermester - når flisene er kjøpt på Byggmakker (historien er sann og fortalt av en kamerat som arbeider i aktuell forretning). Eller at kundene forventer at jeg skal komme hjem til dem for å søke inn kanalene på nytt når RiksTV-boksen ikke samarbeider etter et strømbrudd. Nei, nå skal jeg ikke rante i vei her. Stort sett er alle kundene kjempegreie, og jeg gjør 99% fornøyde. Den siste prosenten kan kysse meg i mørkholla og pelle seg til en annen butikk og betale mer for varene. Klarer meg fint uten. Høres kanskje arrogant ut, men er faktisk ikke det. Folk skulle jobbet et år i butikk; da hadde pipa fått en annen låt. Enten det nå gjelder Elkjøp eller en møbelforretning - eller Rema for den saks skyld. PS: Det du sier om at ingen andre kjeder har så dårlig oppfølging på reparasjoner og service er bullshit. Stemmer aldeles ikke. I enkeltsaker kan det nok skje, og selvfølgelig skjer det at en og annen butikk ikke gjør jobben som de skal. Men når serviceansvarlig gjør jobben sin riktig, tar en service skjelden mer enn 3 ukers tid. Det som tar lengst tid er Postens frakttider og tiden verkstedet venter på deler (postgang der også). Altså utenfor Elkjøp sin kontroll. Vi ville ikke blitt nordens største elektrokjede om vi ikke hadde kontroll. Når det er sagt: ingen regel uten unntak, og jeg har da selv klart å rote til et par saker slik at kunden måtte vente lenge. Skal jo nevnes at samtlige av de sakene endte med svært så fornøyde kunder. Det handler om å være ærekjær i jobben sin - men man skal ikke flekke ræv bare fordi en kunde forventer litt for mye i forhold til hva han/hun egentlig har krav på. Ukens tips får bli: Om du opplever at en forhandler ikke gjør en god jobb, kan jeg garantere at du gjør vondt verre om du krever mer enn hva du etter loven har krav på, kjefter og er usaklig. Butikkansatte er mennesker, og vi gidder ikke bruke energi på å hjelpe folk som ikke kan oppføre seg. Vær bestemt, hyggelig og bevisst på hva du har krav på. Om DET ikke nytter, be om å få snakke med butikksjefen og gi klar beskjed om at dette ikke er akseptabelt. Ingenting hjelper bedre enn en korrekt, men konsis kunde som krever sin lovmessige rett. ;) Anyway, dette ble litt mye Elkjøp og selgersvada her. :) Men jeg gidder ikke la en ubegrunnet, feilaktig påstand stå ubesvart. Så kan Sæbøen ta kontakt på IM om han vil diskutere saken eller ha tips/råd om å løse en pågående sak. Jeg hjelper svært gjerne, for i min verden skal kunden ha det kunden har krav på. Uten diskusjon og uten unntak! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Vidar F.H. Svart 5.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Hvis butikken ikke sier noe om hvor lang tid det vil ta så spør man, og avhengig av svaret så hevder man sin rett i henhold til loven. Regelen skal vel forstås slik at dersom en reparasjon forventes å ta mer enn en uke, skal kunden ha låneprodukt. En forhandler vet stort sett hvor lang tid en type service normalt sett tar. Og om det skjærer seg, krever man låneproduktet når 7 dager er gått. Brenner det på dass for kunden, er det bare god kundeservice å hjelpe så godt man kan uansett - i alle fall innen rimelige rammer. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Kjappfot Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Enzo, forhandleren du bruker kan ikke dekke seg bak " deres vanlige praksis" når de krever depositum for låneprodukt. De kan kun gjøre dette om det er snakk om lån ifm vanlig service/reparasjon - ikke reklamasjon. De bryter forbrukerkjøpsloven og ville tapt i en tvist. Uansett er det arrogant og dårlig kundebehandling. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Mouche Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Regelen skal vel forstås slik at dersom en reparasjon forventes å ta mer enn en uke, skal kunden ha låneprodukt. Det er også slik jeg forstår loven. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tom Ames Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Rimelig tøfft av en Elkjøpansatt å komme på banen.. Ingen andre kjeder har så dårlig oppfølging på reparasjoner og service. De trenerer saker i det lengste, og låneproduktene er så avlegs at det er kvalmende. Og spør en etter tilsvarende produkt, så flirer de og ber deg gå... Enig i at Elkjøp har utdaterte låneprodukter, men jeg er veldig fornøyd med service/garantivilkår/oppfølging. De er flinke på det. Dette innlegget har gjerne ikke noe med båt å gjøre... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 (redigert) Enzo, forhandleren du bruker kan ikke dekke seg bak " deres vanlige praksis" når de krever depositum for låneprodukt. De kan kun gjøre dette om det er snakk om lån ifm vanlig service/reparasjon - ikke reklamasjon. De bryter forbrukerkjøpsloven og ville tapt i en tvist. Uansett er det arrogant og dårlig kundebehandling. E9 men sånn er det nå bare, men hva skal jeg gjøre når jeg ikke ønsker å få et dårlig forhold til de som har levert varene, jeg vil jo ha en mest mulig strømlinjeformet forhold til leverandøren fram til jeg ikke lenger eier varene. Jeg har godtatt å bli fakturert for lånevare og orker ikke å lage noe styr med det, syntes bare det var greit å avdekke praksis i markedet, det er jo litt greit å være informert. Redigert 6.Oktober.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Er det ein misforståelse at en har krav på tilsvarende produkt som låneprodukt? Sist eg hadde mobil på service fikk eg tlf uten fargeskjerm og kamera... Kjekt når en bruker mobil som gps, og på nett, og mms...... Vettu hva mannen bak disken forklarte det bort med ? Jo det var så mye styr å gå innpå alle tlf å sjekke at ikkje det var tatt og lagret pornobilder på de.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.