Jump to content

Liten kuling i morgen, går det bra i en 17 fots båt?


Sjøogvind

Recommended Posts

Syntes heller folk skal prøve å svare fornuftig på det han spør om og ikke flåse om bensinen

Er du usikker på om båten eller du takler det så blir du inne..... ikke noen vits i å risikere liv eller båt for noen krabber eller teiner det er livet for kort til

Liten kuling kan være tøft nok det

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Dette grenser jo nesten til mobbing. Har sett flere tråder der det blir rakket ned på deg sjøogvind, uten grunn etter min mening. Selv om du ikke er like erfaren som andre her inne, er det ikke noen grunn til å rakke ned på deg. Når det gjelder spørsmålet ditt. Er du usikker på å dra ut, la være å dra ut.

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke selve vinden som er problemet. Spørsmålet er hvor mye bølger vinden har pisket opp der du har teinene dine. Ligger de innaskjærs så er det ikke noe problem. Ligger de yttaskjærs så kan det være tøft, avhengig av vindretning. En brottsjø kan fylle båten din eller velte den når du er opptatt med å hale teiner. Bruk vest !!!! Meld fra til familie/venner hvor og når du drar!!!!

Link to post
Share on other sites

Du kan oppleve det at du er ute med båt, og alt er trivelig. Du lurer faktisk på kor det blei av dette varsla uværet. So kjem du rundt dette nesset, og tar ein liten kursendring. Og får alt været på ein gang, midt i synet. I verste fall, er det då for seint å snu, du må fortsetja og håpa der er ly bak neste nes. Då er 1000% tillit til båt og motor viktig.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Rette fremgangsmåten er vel å bruke båten mye i tiltagende bølger for å lære båten å kjenne.

Manøvrering og vektfordeling er sentrale temaer.

Ikke minst bør du kjenne hvordan båten oppfører seg uten motorfremdrift.

Godt å ha et drivanker!

 

Liten kuling kan være mye forskjellig mht bølger; hvor lenge det har blåst og fra hvilken retning.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og for all del !!!

 

+ Meld fra til kjentfolk hvor du drar og når du vil være tilbake!

 

+ Bruk flytevest med selvtennende markeringslys, i tilfelle en ulykke inntreffer !

 

Lykke til med krabbefisket!!

 

:sailing:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Skulle så gjerne ha sjekket krabbeteina.

Det kan gå bra, det kan gå dårlig. Bruk reddningsvest!

Personlig ville jeg ventet til det løyer ned, krabbeteina stikker vel ikke av.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Og post gjerne her etterpå og fortell hvordan det gikk, så vi andre kan puste lettet ut. Mulig båten godt tåler det, men går du ut i liten kuling, har du lite å gå på i forhold til forværring av været.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

...........+ Bruk flytevest med selvtennende markeringslys, i tilfelle en ulykke inntreffer !

 

...................

Bjørn

 

Hm...... slike markeringslys har ikke jeg på noen av mine vester ( oppblåsbare og "gammeldagse" oransje ). Er lys noe som selges som ekstrautstyr.. og i tilfellet, hvor?

Link to post
Share on other sites

Ja, detta var'ke bra!! Så mange ulykker det skjer med fullbefarne folk ute, skulle bare mangle at vi ikke skulle gi gode råd med på veien til en nybegynner. Spesielt tenker jeg på at hvis man fører båt ute i tåke, mørke osv; husk at du er "Kaptein"! Du har ansvaret for sikkerheten til de du har ombord! Det er fort gjort å overvurdere, spesielt synes jeg avstandsbedømmelse er vrient i mørket. Så da gjelder det å holde moderat fart.Gangfart!! - dette er ting jeg har tenkt etter rib-ulykkene i sommer.. Forbasket tragiske og unødvendige ulykker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...