Jump to content

Jeg vil gjerne gå et radarkurs. Er det noen som blir med i Bergen


rolk

Recommended Posts

Dette klinger som et kjempeflott intitativ og jeg håper at du får veldig god oppslutning!

Som mange har vært inne på så er det viktigste for å ha godt utbytte av radaren at man bruker den mye og at man også bruker den mye i fint vær, slik at man blir fortrolig med radarbildet og hvilke muligheter/begrensninger som ligger i det.

 

Her i Stavanger har jeg radarseilas som en viktig del av D5L-kurset. Da går vi nordover kysten på nattestid med skoleskipet POSEIDON II og baserer det meste av navigasjonen på radar og lyktesektorer.

 

Men det største problemet i D5L-sammenheng er at sjøfartsdirektoratet bare i begrenset grad vil godkjenne tiden ombord i båten som kurstimer. Skal man lære noe på et kurs, så skal det ifølge dem være i klasserom med "bøker, lærer og elev".

 

Hvis læring og øvelser skjer ombord i båten, med knotting på radar, måling og peiling, "da er det ikke kurs, men kos" - og at noen har det kjekt mens man lærer, det passer dårlig med byråkratiets verdensbilde :headbang: :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon er inne på noe her. Når jeg tok båtførerprøven foregikk alt fra klasserommet, samme når jeg tok vhf sertifikat. Vi snakket ikke engang i vhf - kun teori. Funker sikkert for noen, men jeg skulle heller ønsket at det var noe mer praktisk undervisning. Var helt "grønn" når det gjalt vhf og det er jeg vel til en viss grad enda...

Link to post
Share on other sites

Poseidon, kor mange må du ha på kurs i Bergen for at du kan kjøre et opplegg. Er det i det hele tatt mulig?

 

Jeg forstod det slik at du hadde et eller annet opplegg klart i Bergen?

Og jeg vil ikke på noen måte trenge meg inn og forstyrre det som du legger opp til!

 

Men hvis jeg skal se på muligheten for å gjøre noe i Bergen så er den første posten i regnestykket at det er 100 nautiske mil hver vei, som på et eller annet vis må dekkes inn. Alternativt må det legges i kombinasjon med at jeg er i Bergen av andre årsaker, og der har jeg for tiden ikke noe forestående på kalenderen - jeg har faktisk ingen ledige helger før slutten av april 2012.....

 

Det blir riktignok 8-10 turer til Austevoll i løpet av vinterhelgene som en del av D5L og D5LA, men da har jeg fullt belegg og det blir vanskelig å kombinere.

 

Dermed ser det nok dessverre ut for å bli vanskelig på kort sikt, men vi kan jo ha det i tankene fremover mot neste sommersesong, for da er jeg sikkert i Bergen opptil flere ganger :flag_bp:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvilken radar er det du har?

Hva slags opplæring er det du ser for deg?

Radaren stod i båten når jeg kjøpte den. Den er omkring 3 år nå og det eneste jeg vet er at plotteren er en raymarine c120, og det er en radar som er kjøpt sammen med den. Jeg har brukt denne "mye" i 2 år, men alt jeg har lært har jeg funnet ut selv. Vil vite mer og vet at det er 1000 ting jeg skulle lært meg om radar og dens funksjoner. Ser for meg nesten hva som helst.

Link to post
Share on other sites

ta med deg båten og kom på julebord den 25. november. Det er flere av middagsgjestene som har god peiling på radar. Kommer du uten båt kan du jo ta manualen på innerlommen.

Det er du som har utspillet i den saken "Frøken". Kommer jeg så blir det i båt, håper bare det blir radarvær. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

...., eventuelt to lag der det eine seglar frå Stavanger til Bergen og det andre er med på returen?

 

Slett ingen dum tanke Ask!

På denne siden av jul ser det ut for at jeg kunne klare et par torsdag/fredag-kombinasjoner.

Det ville i så fall være 3.-4. nov. og 10.-11.nov.

 

For å tenke litt høyt så kunne en gruppe gå fra Stavanger torsdagen kl 1500 og være fremme i Bergen fredag morgen f.eks kl 0600, eventuelt et par timer tidligere, avhengig av hastigheten vi la oss på. Så kan man sove noen timer ombord etter ønske og behov før hjemreise med fly, kystbuss eller hurtigbåt.

 

Den andre gruppen kunne gå fra Bergen fredagen kl 1200 og være fremme i Stavanger ca kl 0300 lørdag morgen og sove noen timer før hjemreisen. (Jeg må selv være i Egersund for å holde D5L-kurs fra kl 1000 disse lørdagene.)

 

Dette ville gi litt seilas i dagslys, mens det aller meste foregikk i mørke. Båten har to stk radar og to, evt. tre stk plottere og vi kunne ha 9 - 12 deltagere på hver tur, avhengig av kravene til sovekomfort. Det er selvfølgelig også fullt mulig å begynne turen med å reise til motsatt by - og så ta "radarturen" hjemover....

 

For et slikt opplegg, med til sammen 25-30 timers seilas måtte jeg regne NOK 60.000 totalt, til dekning av båt, driftsutgifter, mannskap og mat. Med 10 deltagere hver vei ville prisen komme på 3.000 pr deltager, pluss den enkeltes utgifter til "hjemreise" den ene eller andre veien. Med mindre belegg ville prisen gå tilsvarende opp for den enkelte. Det er selvfølgelig også mulig å være deltager tur/retur....

 

Dette var kveldens høyttenking, er dette noe å gå videre med???

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...