Jump to content

Bytte av frostvetske på Volvo VP TAMD63?


ebonita

Recommended Posts

Jag har en båt med två VP TAMD63 motorer. Dom är gott och väl 10 år gamla nu, och jag ser att Volvo gärna ser att man byter frostvetske vart eller åtminstone vart annat år.

 

Och det förstår jag att det är en bra affär för Volvo. Men frågan är om det är så speciellt angeläget för mig?

 

På min tid fick man lära sig något om att kylvattnet blir alltmer syrefattigt ju längre man använt det, och att man därför knappast behövde tänka på att byta det. Möjligen då att man borde tillsätta korrosionsskydd efterhand. Och var finns det i så fall sådan att köpa som Volvo-motorerna gillar?

 

 

Och om frostskyddsvätskan skall bytas, vad med att byta den gröna VP-glykolen mot Biltemas blå???

Och hur skall man tänka när det gäller sjövattensystemet?

 

Har sökt på frostskyddsvetske och annat här på forumet, eftersom jag är övertygad om att ämnet har varit uppe till disskussion, men ingen träff. Så alternativt är jag tacksam för söktips.

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel to grunner slik jeg ser det til at Volvo anbefaler skifte av frostveske hvert annet år.

Det første er at de selvfølgelig selger mer, og det andre er at på en båt som ikke brukes om vinteren kan motoren fort fryse hvis kjølevannet ikke lenger holder lav nok temperatur.

Forøvrig er jeg enig i at så lenge man passer på å sjekke at frysepunktet på kjølevannet er lavt nok, så bør det ikke være noe behov for å skifte hvert annet år, men etter ti år hadde jeg nok vurdert å skifte.

 

Det er nok mange som bruker andre typer frostveske enn VP sin, men alt etter hvilken motor man har kan det være at ting som slitasje på gummideler, pakninger og aluminium øker ved å bruke andre frostvesker enn det som er anbefalt.

 

Det heter forøvrig egentlig frostvæske på Norsk, og ikke frostskyddsvetske, men det skrives av mange (inkludert meg) som regel frostveske. Prøv å søk på det så skal se du får noen treff.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du søker på "volvo frostvæske" eller "grønn frostvæske" får du opp en del tråder som diskuterer dette med VP sin vs andre. Eller å ha lest til øye blir stort og vått har jeg komme til at mine volvo motorer får volvo sin grønne med intervall hvert 5 år.

Link to post
Share on other sites

Hmmm... Tja det var ju en ide Kelli att återanvända den gamla interna glykolblandningen till vinterkonservering av sjövattenkretsarna.

 

Gäller bara att samla upp den utan att söla ner för mycket.

Om man tömmer avgassamlarna innan man börjar, och sedan nöjer sig med att man får glykolblandat vatten fram till avtappningarna där så brukar det gå åt 12 liter till sjövattenkretsen per motor hos mig.

 

Och jag tror att det finns 26 liter i varje motor internt så det är ju plenty.

 

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Bruker denne tråden, håper det går greit,

 

som dere sikkert vet holder eg på å fikse motoren min, og før eg skrur de på plass igjen og fylle olje og frostværske, olje har eg tenkt å bruke 15/40 fra felleskjøpet, og frostvæske er eg usikker på siden det er blå og rød farge, hvilken skal eg bruke? maskinen er en perkins 217 hk og 1986 mod.

på forhånd takk. :smiley:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Blå frostvæske er vel den typen som står kortest. Bruker selv den røde, og den står lenge. Byttet fra fluoriserende grønn til rød i fjor på en motor, og skal gjøre det med den andre til kommende sesong. Flere av frostvæskene (blå og rød)er det ikke bra å blande sammen fordi kjølevæsken kan klumpe seg. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...