Jump to content

PVC vs hypalon/neopren hva vil du anbefale?


kennaa

Recommended Posts

Hei! Har planer om å kjøpe RIB, men etter å ha undersøkt litt forstår jeg det slik at hypalon-neopren er det beste og er mest slitesterkt og PVC vil bli stiv å sprekke etter 10 år. Prismessig er jo PVC billigere noe som er en fordel.

Mitt bruk vil i bunn å grunn være en RIB som kan gå lengre enn den vanlige sesongen. Den vil bli brukt mye til hytta, vannsport og annet diverse som du bruker en båt til :)

Hver gang jeg kjører til hytta er det også en 20 minutters tøff fjord jeg må igjennom (bor forresten i Rogaland). Hvordan vil evt. PVC eller hypalon-neopren takle dette?

Er mest interessert i en sportslig rib med høy fart.

 

Er det noen her som kan dele sine personlige erfaringer med PVC eller neopren og RIB i forhold til glassfiber båt?

 

takk

Link to post
Share on other sites

Ingen erfaring med pvc-båter, men har iallefall enn gammel achilles som er bygget i hypalon. Eksakt hvor gammel den er vet jeg ikke, men en eller annen gang tidlig på 80tallet er nok riktig. Fortsatt fin og rød i fargen, og gummien kjennes myk og bra ut fortsatt. Disse båtene bygges fortsatt i dag, av samme gummiblanding, så jeg innbiller meg at hypalon er et veldig slitesterkt materiale siden båten har overlevd alle disse årene.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...