Jump to content

Gearolje i belgen på et VP DP drev til Kad43


Ason

Recommended Posts

Begynn med å sjekke oljenivået, da må drevet stå vertikalt. Hvis det er for lite olje må du sjekke for skader på gear og lager, særlig i øvre huset. Så tapper du ut oljen, er det vann vil du se at oljen er grå eller hvit, se også etter spon på magnet. Så kan du demontere inngående lagerhus og skifte simmerring. Jeg ville ha skiftet simmerringer på propelleraksel samtidig. Trykktesting etter at allt er montert.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post

Låner denne tråden litt :wink:.

Ved opptak av båten denne uken og demontering av 290 drev, sjekket jeg olje nivå fordi jeg har hatt en raklelyd på tomgang. Jeg oppdaget da at det ikke var olje på pinnen..... Jeg tappet så av oljen og oppdaget at den var svart. Jeg fikk ut ca 2,2 liter, det manglet da ca 0,5 liter. Regner med at det er årsaken til til raklelyden form av tannklapring i øvre hus. Hvor oljen har tatt veien vet jeg ikke, så det er nerliggende å tro at jeg ikke har fylt nok olje i vår :headbang: :headbang:. Hva kan ha skjedd med drev og lager i øvre hus, og hva bør gjøres? Hva er grunnen til svart olje?

Link to post

Første problem med for lite olje er at temperaturen i øvre girhus blir for høy, oljen skal transportere bort varmen. Oljen blir da brent og lukter ille, blir svart. En halvliter for lite er mye, da har det gått temmelig tørt. Hvis du ikke skrur selv bør du skaffe et byttedrev. Øvre gir har garantert tatt skade, likeså med alle lagere i øvre girhus. Dersom det har produsert spon har denne sannsynligvis også skadet gear og lagere i undervannshuset. Når du fyller et drev må nivået sjekkes etter en stund, gjerne neste dag og selvfølgelig så ofte som brukerhåndboken foreskriver( er det ukentlig på 290?).

Link to post

Hva kan ha skjedd med drev og lager i øvre hus, og hva bør gjøres? Hva er grunnen til svart olje?

 

Ofte er svart olje symtom på allt for sene skift intervaller.

Hvor mange timer har du på drevet etter siste oljeskift??

 

Som Dieseldahl har nevndt, så er lavt nivå i øvre hus ikke bra, men det betyr ikke at drevet har havarert :wink:

 

Jeg råder deg til og åpne øvre veksel, eller la et verksted se på drevet ditt for og utelukke skader.

 

Min erfaring er at Volvo drevene er robuste med få feil, så jeg tipper at ditt drev er ok.

 

MVH K.K

Link to post

Drevhavarier skjer nok på alle merker og typer, noen drev er mer robuste enn andre men hvis du har riktig drev til motoren skal det jo holde. Hvilke som har flest ras vet jeg ikke, men f.eks mercruiser alpha blir ofte brukt på litt for sterke motorer også har de liten oljemengde og bruker en olje som tåler varme dårlig. Enig i at skiftintervall kan være et moment, men først og fremst på drev som varmer oljen mye og som har liten oljemengde. Hvis oljen går med riktig driftstemperatur og uten overbelastning er det ingen grunn til å bytte oljen ofte.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...