Ason Startet 6.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2011 Da jeg tok av drevet i høst var det olje i belgen. Hva kan være årsaken, og kan jeg fikse det selv? Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Tetningen i øvre veksel rundt drivknuten er gåen. Enkel sak å bytte om du har skrudd litt før, maks en time. Tipper den koster en hundrelapp, maksimalt to. Finner sikkert verkstedhandbok i dokumentarkivet, ingenting å kvie seg for. Sitér dette innlegget Link to post
Ason Svart 7.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Jeg har hørt litt rundt, og noen sier at drevet må trykk-testes. Sitér dette innlegget Link to post
Oblivious Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Årsaken til olje i belgen kan være vannintrenging i drevet, da øker nivået og resultatet blir at oljen trenger ut i belgen når den blir varm. Trykktest er å anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 (redigert) Begynn med å sjekke oljenivået, da må drevet stå vertikalt. Hvis det er for lite olje må du sjekke for skader på gear og lager, særlig i øvre huset. Så tapper du ut oljen, er det vann vil du se at oljen er grå eller hvit, se også etter spon på magnet. Så kan du demontere inngående lagerhus og skifte simmerring. Jeg ville ha skiftet simmerringer på propelleraksel samtidig. Trykktesting etter at allt er montert. Redigert 7.Oktober.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Hvilken farge er det på oljen? Sitér dette innlegget Link to post
Ason Svart 7.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 (redigert) Oljen er ikke hvit, og det lukter gearolje. Tror kansje jeg fylte på litt for mye olje. Det er jo nesten umulig å se olja på peilepinnen når den er ny. Bedre med for mye enn for lite tenkte jeg. Det var sikkert dumt. Redigert 7.Oktober.2011 av Ason (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Hvis olja er fin og det er nok olje så er det bare å pakke om, ingen skade skjedd. Ikke farlig i seg selv med olje i belgen. På mine DP-H drev skal oljenivået kontrolleres hver 14.dag. Vet ikke hva som står i din brukerhåndbok men forutsetter at dette er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Hvordan er det mulig å sjekke oljenivået på drevet på feks en nordwest 370 menst den ligger på vannet? :) Akkurat det der skal en ta med en klype salt, oljenivået kontroleres ved hver anledning, feks når båt er på land. Noe mer kan ikke kreves. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 På DP-H skal drevet tiltes opp til 35 grader ved sjekk av oljenivå, er det et problem på NW370? Er balkongen i veien? Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Låner denne tråden litt . Ved opptak av båten denne uken og demontering av 290 drev, sjekket jeg olje nivå fordi jeg har hatt en raklelyd på tomgang. Jeg oppdaget da at det ikke var olje på pinnen..... Jeg tappet så av oljen og oppdaget at den var svart. Jeg fikk ut ca 2,2 liter, det manglet da ca 0,5 liter. Regner med at det er årsaken til til raklelyden form av tannklapring i øvre hus. Hvor oljen har tatt veien vet jeg ikke, så det er nerliggende å tro at jeg ikke har fylt nok olje i vår :headbang:. Hva kan ha skjedd med drev og lager i øvre hus, og hva bør gjøres? Hva er grunnen til svart olje? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Første problem med for lite olje er at temperaturen i øvre girhus blir for høy, oljen skal transportere bort varmen. Oljen blir da brent og lukter ille, blir svart. En halvliter for lite er mye, da har det gått temmelig tørt. Hvis du ikke skrur selv bør du skaffe et byttedrev. Øvre gir har garantert tatt skade, likeså med alle lagere i øvre girhus. Dersom det har produsert spon har denne sannsynligvis også skadet gear og lagere i undervannshuset. Når du fyller et drev må nivået sjekkes etter en stund, gjerne neste dag og selvfølgelig så ofte som brukerhåndboken foreskriver( er det ukentlig på 290?). Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Finner ikke spon på magneten på tappepluggen. Jeg får åpne øvre hus og sjekke. Kan ikke kjenne noe feil ved lagrene når jag drar inngående aksel rundt, men det er vel kanskje vanskelig å kjenne noe feil der. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Du må sjekke de visuellt ja. Tools momentum har nye lagre. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Takk for info Dieseldahl. Pleier det å gå bra med drevene i øvrehus? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Nei, de har nok "fått stoffet". Det er hypoide tannhjul som ikke tåler å gå tørt, de er de første som ryker. Har du ikke sjekka oljen før nå i høst? Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Hva kan ha skjedd med drev og lager i øvre hus, og hva bør gjøres? Hva er grunnen til svart olje? Ofte er svart olje symtom på allt for sene skift intervaller. Hvor mange timer har du på drevet etter siste oljeskift?? Som Dieseldahl har nevndt, så er lavt nivå i øvre hus ikke bra, men det betyr ikke at drevet har havarert Jeg råder deg til og åpne øvre veksel, eller la et verksted se på drevet ditt for og utelukke skader. Min erfaring er at Volvo drevene er robuste med få feil, så jeg tipper at ditt drev er ok. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Skifter olje på drevene årlig, de har gått ca 50 timer tenker jeg. Jeg peiler ikke oljen mens båten ligger på vannet. Skal de peiles må jeg ta båten på land. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Drevhavarier skjer nok på alle merker og typer, noen drev er mer robuste enn andre men hvis du har riktig drev til motoren skal det jo holde. Hvilke som har flest ras vet jeg ikke, men f.eks mercruiser alpha blir ofte brukt på litt for sterke motorer også har de liten oljemengde og bruker en olje som tåler varme dårlig. Enig i at skiftintervall kan være et moment, men først og fremst på drev som varmer oljen mye og som har liten oljemengde. Hvis oljen går med riktig driftstemperatur og uten overbelastning er det ingen grunn til å bytte oljen ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.