Jump to content

Hvilken pakkboks er dette og hvordan reparere?


toholthe

Recommended Posts

Jeg så under vinterkonserveringen nå at pakkboksen hadde slengt ut litt olje i fremkant (se sort oljestripe på bildet). Sansynligvis er det snakk om å bytte en pakning, simring e.l.

 

Sendte en mail til Sleipner og de kunne ikke si meg hva slags boks det er. Noen som vet? Jeg kan dra akslinegen så langt tilbake før den treffer roret at jeg tror det skal være greit å få boksen løs. Er dette et problem som bør kunne fikses greit selv? Hvordan bytter man pakning og lufter?

 

 

img_05451.jpg

 

img_05441.jpg

 

 

 

 

 

 

T

Link to post
Share on other sites

Ja, her var det jammen trangt mellom klemflens og pakkboks!! Stor sjanse for at den er i kontakt når du "bakker"!

 

Det enkleste ville vært å løsne på de to forreste slangeklemmene. Deretter forsøk å korte inn slangen med 5-10 mm ved å skjære av med kniv eller baufil. Press så pakkboksen bakover til den dønner mot slange enden! Det forutsetter selvsagt at der er såpass klaring mellom pakkboks og hylserør inne i slangbiten!

 

Du vil da få en tilsvarende klaring mellom klemflens og pakkboks. I tillegg så forflyttes akslingens slitepunktet for simmeringen!

 

Den sorte rennen kan desverre tyde på gummi-løsning fra en slitt simmering, men det vil jo vise seg tydeligere når du kommer til bedre !

 

Lykke til !

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ville absolutt flyttet pakkboksen 5-10 mm bakover, der har helt sikkert vært kontakt mellom den og flensen og det kan godt være årsaken til lekkasje.

 

Hvis du måler diameter på aksling og innvendig i pakkboks så vil nok en lokal maskinforretning eller velutstyrt båtverksted kunne levere nye simmerringer til deg. Du bør ha rustfrie fjærer i simmerringene og det er ikke standard.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

 

jeg har nå fått tatt ut pakkboksen. Det ser ut til at det er en gummipakning som tetter både mot luft og sjø. Ser også ut til at det er plass å flytte den 1 cm bakover. Den vil ikke kollidere med hylserør. Spøsmålet er nå.

 

1. Hvordan få tak i ny pakning? Det står ikke noe navn på den. På oljebeholderen står det Sleipner Side Power, men de vet ikke hva det er.

2. Hvordan sørger jeg for at jeg ikke skader de nye paningene når jeg trer i akselen igjen. Det er jo så trangt at man ikke kan se hvor akselen kommer.

 

img_0605.jpg

 

img_0606.jpg

 

 

img_0607.jpg

 

 

img_0608.jpg

Link to post
Share on other sites

Om du tar ut tetningene (vippes ut med et skrujern) så ser du et nummer på den ene siden. Dette angir dimensjonen. F.eks 35257, vil si ytterdiameter 35mm, innerdiameter 25mm og tykkelse 7mm. Nye tetninger kjøpes hos f.eks. Tools. Men pass på å få med rustfrie fjærer, og pass på å montere dem samme vei som de gamle.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du får ikke luftet denne pakkboksen. Men du kan fylle olje nedi den med en oljekanne etter at du har montert pakkboksen på plass. Bytt ut gummislangen som holder pakkboksen med en som er beregnet for slik. Den slangen du har avbildet sveller på midten, og det tyder på at den er på vei til å havarere.

Link to post
Share on other sites

Hva er da poenget med oljeslangen og beholderen. Ser for meg at om jeg løsner på mutteren vil olje komme inn og luft ut langs gjengene på mutteren. Hvor ofte bør jeg fylle olje?

 

Noen som har forslag til bårbutikk/båtverksted i Oslo som kan selge nye simringer med rusfrie fjærer og ny slange mellom hylserør og pakkboks.

Link to post
Share on other sites

Mutter? Jeg ser ingen mutter, mener du slangenippelen? Får du den løs på en fornuftig måte, så er det greit. Oljebeholderen er der for at oljetrykket inne i pakkboksen skal være høyere enn vanntrykket på utsiden. Fjærene til simmeringen skal ligge i denne oljen. Hvis du ikke får fatt i riktige fjærer, gi blaffen. Ringene holder uansett mange år, så lenge oljen er i pakkboksen uten vann.

Link to post
Share on other sites

Luften "blopper" opp etterhvert den, ingen fare. Men om du vil være helt sikker kan du gjøre som Hulda sier, fylle pakkboksen med oljekanne før du kopler slangen til. Olje fyller du når det minker, men om tetningene er OK så forsvinner det svært lite olje...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

da tror jeg at dette skal gå greit. Nippelen løsnet lett som bare det. Det satt faktisk to simringer på sjøsiden av pakkboksen.

 

Noen som vet hvor jeg får tak i ny gummihylse med innvendig diameter på 38 mm. Ser minste de har på maritim er 41 mm.

 

Hva slags olje skal jeg bruke? Vanlig motorolje?

Redigert av toholthe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...