toholthe Startet 7.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2011 Jeg så under vinterkonserveringen nå at pakkboksen hadde slengt ut litt olje i fremkant (se sort oljestripe på bildet). Sansynligvis er det snakk om å bytte en pakning, simring e.l. Sendte en mail til Sleipner og de kunne ikke si meg hva slags boks det er. Noen som vet? Jeg kan dra akslinegen så langt tilbake før den treffer roret at jeg tror det skal være greit å få boksen løs. Er dette et problem som bør kunne fikses greit selv? Hvordan bytter man pakning og lufter? T Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Elektro Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Har du avstand mellom klemflensen og pakkboksen? For meg ser det ut som om klemflensen gnager på kanten av pakkboksen. Kanskje derfor du har fått noen problemer med "oljestipe" eller ødelagt simring? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
toholthe Svart 7.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Ikke mye å gå på der nei, men det har nå fungert i 5 år. Tror ikke det er problemet. Mener det er en veldig liten glipe der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 (redigert) Ja, her var det jammen trangt mellom klemflens og pakkboks!! Stor sjanse for at den er i kontakt når du "bakker"! Det enkleste ville vært å løsne på de to forreste slangeklemmene. Deretter forsøk å korte inn slangen med 5-10 mm ved å skjære av med kniv eller baufil. Press så pakkboksen bakover til den dønner mot slange enden! Det forutsetter selvsagt at der er såpass klaring mellom pakkboks og hylserør inne i slangbiten! Du vil da få en tilsvarende klaring mellom klemflens og pakkboks. I tillegg så forflyttes akslingens slitepunktet for simmeringen! Den sorte rennen kan desverre tyde på gummi-løsning fra en slitt simmering, men det vil jo vise seg tydeligere når du kommer til bedre ! Lykke til ! Bjørn Redigert 7.Oktober.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
toholthe Svart 7.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Men hvilket merke er det? Må ko jo tak i ny del. T Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Ville absolutt flyttet pakkboksen 5-10 mm bakover, der har helt sikkert vært kontakt mellom den og flensen og det kan godt være årsaken til lekkasje. Hvis du måler diameter på aksling og innvendig i pakkboks så vil nok en lokal maskinforretning eller velutstyrt båtverksted kunne levere nye simmerringer til deg. Du bør ha rustfrie fjærer i simmerringene og det er ikke standard. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
toholthe Svart 18.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Hei, jeg har nå fått tatt ut pakkboksen. Det ser ut til at det er en gummipakning som tetter både mot luft og sjø. Ser også ut til at det er plass å flytte den 1 cm bakover. Den vil ikke kollidere med hylserør. Spøsmålet er nå. 1. Hvordan få tak i ny pakning? Det står ikke noe navn på den. På oljebeholderen står det Sleipner Side Power, men de vet ikke hva det er. 2. Hvordan sørger jeg for at jeg ikke skader de nye paningene når jeg trer i akselen igjen. Det er jo så trangt at man ikke kan se hvor akselen kommer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Om du tar ut tetningene (vippes ut med et skrujern) så ser du et nummer på den ene siden. Dette angir dimensjonen. F.eks 35257, vil si ytterdiameter 35mm, innerdiameter 25mm og tykkelse 7mm. Nye tetninger kjøpes hos f.eks. Tools. Men pass på å få med rustfrie fjærer, og pass på å montere dem samme vei som de gamle. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
toholthe Svart 19.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Noen som vet hvordan jeg "lufter" denne pakboksen. Har aldri gjort det før. Kanskje noe som burde vært gjort hver sesong? Kanskje derfor jeg har fått problem? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Du får ikke luftet denne pakkboksen. Men du kan fylle olje nedi den med en oljekanne etter at du har montert pakkboksen på plass. Bytt ut gummislangen som holder pakkboksen med en som er beregnet for slik. Den slangen du har avbildet sveller på midten, og det tyder på at den er på vei til å havarere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
toholthe Svart 19.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Hva er da poenget med oljeslangen og beholderen. Ser for meg at om jeg løsner på mutteren vil olje komme inn og luft ut langs gjengene på mutteren. Hvor ofte bør jeg fylle olje? Noen som har forslag til bårbutikk/båtverksted i Oslo som kan selge nye simringer med rusfrie fjærer og ny slange mellom hylserør og pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Mutter? Jeg ser ingen mutter, mener du slangenippelen? Får du den løs på en fornuftig måte, så er det greit. Oljebeholderen er der for at oljetrykket inne i pakkboksen skal være høyere enn vanntrykket på utsiden. Fjærene til simmeringen skal ligge i denne oljen. Hvis du ikke får fatt i riktige fjærer, gi blaffen. Ringene holder uansett mange år, så lenge oljen er i pakkboksen uten vann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Den bakerste fjæren ligger i sjøvann da, og holder neppe mange dagene om den ikke er rustfri... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
toholthe Svart 20.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Ja, det var noppelen jeg tenkte på. Får jeg ikke den opp får jeg ikke mye olje i boksen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Luften "blopper" opp etterhvert den, ingen fare. Men om du vil være helt sikker kan du gjøre som Hulda sier, fylle pakkboksen med oljekanne før du kopler slangen til. Olje fyller du når det minker, men om tetningene er OK så forsvinner det svært lite olje... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Den bakerste fjæren ligger i sjøvann da, og holder neppe mange dagene om den ikke er rustfri... Et alternativ er å bytte ut den orginale fjæra av karbonstål med en o-ring som gir riktig forspenn Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Det kan man. Men rustfrie fjærer er hyllevare der de selger tetningsringer, og koster bare noen få kroner ekstra. Den byttes på to sekund, og så slipper man å tenke mer på saken... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
toholthe Svart 20.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 (redigert) Hei, da tror jeg at dette skal gå greit. Nippelen løsnet lett som bare det. Det satt faktisk to simringer på sjøsiden av pakkboksen. Noen som vet hvor jeg får tak i ny gummihylse med innvendig diameter på 38 mm. Ser minste de har på maritim er 41 mm. Hva slags olje skal jeg bruke? Vanlig motorolje? Redigert 20.Oktober.2011 av toholthe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Gummihylsen er en slangebit av oljebestandig gummi. Slange av god kvalitet. Du bør bruke en hypoidolje som f.eks. EP 70 e.l. (olje for bilcardan). Denne oljen har korrosjonsinhibitor/takler om det kommer inn en skvett vann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.