Haraune Startet 7.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2011 Kjør diskusjon! fordeler bakdeler med toskrogs seilbåt. Vurderer om "noen år" å kjøpe meg en Lavezzi 40, og den må være rigget til å kunne seiles alene,og med autopilot og rulle "allt". Har null peiling på flaggstangbåt, men har sansen for at en katamaran ikke ruller/legger seg og at den kan holde en anstendig marsfart i frisk bris.. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Bakdel bredde båtplass. Normalt ingen kjøl så liten dybde, racing kan ha daggerboards/finner. Racing katamaran er sinnsykt gøy og seile. Var ikke så gøy å seile den turkatamarenen jeg seilte. Turkatamaraner har ofte begrenset seilaraeal for å være sikre for kantring. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Mulligan Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Ikke katamaran, men trimaran. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Tur-katamaraner er ofte dårlige på kryss. De ruller også en del i grov sidesjø, kanskje mer enn ettskrogsbåter . En fordel som jeg av og til misunner er muligheten for å styre båten innendørs når det øser ned. Plassen og utsikten fra salongen er jo også veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 8.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2011 Vurderer om "noen år" å kjøpe meg en Lavezzi 40, og den må være rigget til å kunne seiles alene,og med autopilot og rulle "allt". Du kan glemme "rulle alt" på katamaran. Finnes ikke med rullestorseil. Forøvrig er det mange fordeler. Men dersom man liker å krysse i trange sund, så er ikke en turkat det beste valget. For lengre overseilinger utaskjærs er det derimot sikkert kjempestas. Og for anker er det nok konge :) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
quantumduck Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 For lengre overseilinger utaskjærs er det derimot sikkert kjempestas. Mange syns tilogmed det er en fordel å slippe tonnevis med ballast som kan trekke båten ned på sekunder ved havari. Må innrømme at jeg ser pointet ... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Du kan glemme "rulle alt" på katamaran. Finnes ikke med rullestorseil. Alt finnes hvis man vil betale for det. Furlboom har montert rullebom på flere katamaraner, blant annet Fountain, men de fleste velger nok heller en løsning med alt tauverk til cockpit og elektriske vinsjer i stedet når singlehanded seiling er viktig. Geoff Holt seilte sin katamaran over Atlanteren, og han er tross alt lam, så alt er nok mulig å få til hvis man vil! Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 (redigert) Alt finnes hvis man vil betale for det. Furlboom har montert rullebom på flere katamaraner, Sånn generelt, hvorfor velger noen å rulle seilet inn i masta når det fins slike løsninger isteden? Jeg ser bare fordeler med rulle-bom; man kan ha «normale» spiler, fathead seil om man ønsker, all mekanikken tilgjengelig fra dekkshøyde, lavere tyngdepunkt, kan skiftes/sendes på rep uten å rigge ned det hele osv. osv og atter osv. Hva er egentlig ulempene? Pris? Dette *kan* jo ikke være noe dyrere å produsere enn rullemast? Edit: Ser en ulempe, selv om kanskje hele rullemekanikken blir litt lettere enn med rullemast, blir bommen, som jo er en bevegelig del, tyngre. Altså må man være mer påpasselig og forsiktig v. jibb i mye vind. Ville kanskje kombinert med en sånn bom-brems som jeg leste noen smarte svensker har funnet opp for ikke lenge siden ... Redigert 9.Oktober.2011 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 (redigert) Bakdelen med rullebom er vel at rullen blir ganske tykk med store seil, og det kan fort kladde seg til når man skal ha dette opp/ned osv. mye fordi seilet ikke er slett, men er sydd med kurve, som gjør at det ikke alltid ruller seg like fantastisk flott sammen. Bakdelen med rulleseil i det store hele (både i mast og bom) er vel samme greiene, i tillegg er det ikke like morsomt med rulleseil hvis man må ha ned seilet fort, eller det blir så ille at man må kutte seilet. Jeg hadde nok heller gått for elektriske vinsjer, men det er mange som har rulleseil og er storfornøyd. Redigert 9.Oktober.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Bakdelen med rullebom er vel at rullen blir ganske tykk med store seil, og det kan fort kladde seg til når man skal ha dette opp/ned osv. Jepp, og så har du fortsatt muligheten for at fallet kiler seg i toppen når det passer som aller dårligst, akkurat som med en konvensjonelt seil. Men da begynner vi å snakke manglende vedlikehold av riggen, og det kan man ikke ro seg unna uansett tror jeg, medmindre man holder seg til robåt da ... Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 9.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Rulle bom var jo ikke dumt, og elektriske vinsjer er vel std på en stor kat, men allt tauet til cocpit? er ikke det vanlig da? litt dumt å måtte bevege seg ut på dekk i storm.. Med såpass bredde er nok ikke trange sund plassen for en katamaran, men den går jo fint i åpent hav på transport etapper. og med skikkelig davidt bak så kan man ha med en ganske anstendig jolle/rib med 30-40 hk på, så min bruk ville nok vært å seile til en fin plass, ankre opp og bruke jolla til ekspedisjoner/fiske/landgang. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 i tillegg er det ikke like morsomt med rulleseil hvis man må ha ned seilet fort, eller det blir så ille at man må kutte seilet. Har ikke noen praktisk erfaring med sånne situasjoner, men inbiller meg vel at rullemast (som funker vel å merke) må være det tryggeste i slike situasjoner (færre omdreininger å rulle inn enn på en bom). Kan ikke helt se for meg at man kan kutte fallet og bare la det blafre, man må på dekk og berge, og om man har problemer med manøvreringsevne og ikke kan ligge i vindøyet blir det hele veldig morsomt, kan jeg se for meg ... men som sagt, jeg aner ikke. Spørsmålsstillingen synes jeg dog er meget interessant, hva sier dere andre? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Med såpass bredde er nok ikke trange sund plassen for en katamaran, men den går jo fint i åpent hav på transport etapper. Nå er det verdt å huske på at en katamaran stikker omtrent en meter dypt, og det skal være rimelig trangt, eller du skal ha rimelig bred katamaran for ikke å komme igjennom et sund, det er vel ofte verre med dybden når man kommer litt innaskjærs, og særlig i sydligere strøk med laguner og lange grunner ut fra småøyene er katamaran genialt da man kan ankre nesten "på" stranden. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 En fordel som jeg av og til misunner er muligheten for å styre båten innendørs når det øser ned. Nå finnes det flere en-skrogsbåter der det er fullt mulig. Med dekkshus kan man ha god utsikt fra salongen. Har selv aldri seilt flerskrogsbåter men slik jeg oppfatter det er det slik: Fordel med flere skrog: Fart, mye plass, stabilitet, manøvreringsevne i havn, kan gå inn på grunt vann, god plass til jolle i davitter Ulemper: tar mye plass ved kai/marina, "hakkete" gange i sjø (avh av retning på bølgene), kan være vanskelig å gå over stag, vil ikke rette seg selv ved en kantring For min egen del må jeg legge til at det er sjelden jeg synes en katamaran er noe særlig pen. Men det er jo en smakssak. Dessuten bør man jo sammenlinge båter i omrentlig likt prisnivå og ikke lengde, dvs. det er ikke speielt interessant å sammenlingen en 40-fots kat med en 40-fots enskrogsbåt. Jeg tror at hvis bruksområdet stor sett er ferie og helger i hjemlige farvann og en og annen regatta ville jeg valgt en enskrogsbåt. For langtur er nok en kat mer attraktiv. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 (redigert) Nå finnes det flere en-skrogsbåter der det er fullt mulig. Med dekkshus kan man ha god utsikt fra salongen. En liten avsporing kanskje, men finnes det noen skikkelige seilbåter der du kan sitte inne å ha god oversikt fremover? På dekkshusbåtene jeg kjenner så er vinduene så høyt oppe at de ikke har annen funksjon enn å slippe inn lys. Har vært ombord i en del motorseilere med denne muligheten, men de frister ikke. Moody kanskje? Redigert 11.Oktober.2011 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Du kan glemme "rulle alt" på katamaran. Finnes ikke med rullestorseil.. Og for anker er det nok konge :) Ligger en Privilege 37 med rullebom i Leangbukta hver vinter. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 En liten avsporing kanskje, men finnes det noen skikkelige seilbåter der du kan sitte inne å ha god oversikt fremover? I flg test i Seilas er det brukbar sikt fra kartbordet i en RM1200. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 En liten avsporing kanskje, men finnes det noen skikkelige seilbåter der du kan sitte inne å ha god oversikt fremover? Nauticat sin seilbåtserie Regina CR 400 Luffe sin er vel også brukbar Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 En liten avsporing kanskje, men finnes det noen skikkelige ... Alternativet kan jo være med kuppel av en viss størrelse, men det er sjelden en får dette fra en produsent så da må en finne løsninger for ombygning. Catter og trimaraner er det mye å velge blant. Noen oppfører seg som ville hester mens andre blir som foler i brunsttiden. Det er fordeler og ulemper med alt avhengig av bruksområde som har vært debattert flere ganger her på BP. Ser at det nevnes utseende ovenfor og der er jeg enig for utviklingen har gått mere over til campingpreget og da skal en lete lenge etter en vakker konstruksjon. Bredde, lengde og høydeforhold er ikke enkelt å få til på skrog mindre enn 45 fot. Herfra og oppover blir det fine løsninger... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Ra Balder Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 (redigert) Dette er slik jeg opplever det, etter to sesonger i en 36' familiekatamaran. (Jeg har tidligere hatt både 33' enskrog og 32' cabincruiser) Plass: Ja, pr lengde båt, men ikke pr krone. Plassmessig kan du sammenligen en kat med en enskrog som er ca 20% lengre. Men da er jo også prisen gjerne omtrent den samme (for tilsvarende kvalitet). En annen viktig komfortfaktor er at cabinene er plassert i hvert sitt hjørne, som gir en helt annen grad av "privacy" enn du kan ofte opplever i en enskrog. Støyplage fra naboen eksisterer ikke, ihvertfall hos oss . Utsikt fra kabin: Som en motorbåt. Jeg har ikke sett enskrogsbåter (kanskje unntatt rene motor"seilere" ala Nauticat 33 og denslags) som kan konkurrere med en kat i tilsvarende størrelse. Fart: På alt fra ca 45-50 grader og bakover seiler vi omtrent likt med de beste "normale" enskrogsbåtene, og seiler fra alle andre. (Regner ikke med planende båter). Fra 40 grader og framover taper vi til de beste, det stemmer, men holder greit følge med resten. For motor kjører vi fra alle, iallefall målt mot tilsvarende båtstørrelser. Liten rigg: Ja, familiekat'er er underrigget, for sikkerhets skyld. Det betyr at du seiler dårlig i svak vind, men det betyr også at du holder lenger før du må reve når vinden øker. I fin sjø seiler vi med full seilføring helt opp i 12 sekundmeter, mer om du tør. De fleste enskrogs rever før. Ønsker du mer fart i lite vind, setter du på en genakker på rull. Manøvreringsevne: For motor - helt utrolig, når du har lært deg knepene. For seil: Annerledes enn en enskrog, selvsagt, og kanskje ikke like "livlig" på roret. At den skal være vanskelig å få over stag for har jeg aldri opplevd. Plass til jolle: Kan ikke sammenlignes med andre seilbåter. Dyptgående: 1 meter dyptg. gjør at du går grunnere enn de aller fleste. Og det er ikke propell/ror som stikker dypest. Stabilitet: Det påstås en kat ruller mer i stor sjø en en enskrog. Stort sett tullprat, mener nå jeg. En kat er så stabil at det grenser til det kjedelige. Og jo større sjø, jo mer imponerende blir stabiliteten. Spesielt stor sjø på skrå inn aktenfra håndteres elegant i forhold til en enskrog. Men - jeg skal ikke påstå at ikke det finnes vind- og/eller bølgeretninger en enskrogs takler vel så bra som en kat. Til det har jeg for lite erfaring i riktig dårlig vær. Tar mye plass ved kai: Tja. Det spørs hva du sammenligner med. Sammenlignet med en 20% lengre enskrog, så gjør du ikke det. Tidvis finner vi faktisk plass i to småbåser (med en utligger i tunellen), der tilsvarende enskrog ikke får plass. Vi har ennå ikke opplevd å ikke finne plass. Men selvsagt finnes det havner som passer dårligere enn andre til kat'er. Betaler du for båtlengden sparer du penger i forhold til tilsvarende enskrog, omvendt om du må betale for kaibredde. Bredden: Kan være problematisk, selvsagt, men båten er så manøvreringsdyktig at du etterhvert lærer deg å gå med mindre sikkerhetsmargin enn andre, og dermed kommer en stort sett gjennom der andre går. Men det finnes unntak.... Komfort i sjøen: En kat er lett, og flyter som en dupp sammenlignet med en enskrog med 4-5 tonn i kjølen. Dermed kan den som andre nevner bli hakkete i sjøen når du møter rett bølgelengde rett i mot, d.v.s. når bølgelengden passer med egensvingingen til båten. Når motsjøen blir større, går den som alle andre. Samtidig gjør stabiliteten og den manglende krengningen at komforten oppleves radikalt mye bedre enn i en enskrog. Vi har ikke hatt sjøsyke ombord. Bevegelsen er stort sett i ett plan, ikke to eller flere, og da ser det ut til at de aller fleste greier seg mye bedre enn vi er vant til, selv de som ikke er sjøvant. Støy: En må venne seg til slagene en opplever i tunellen ved rett bølgehøyde inn på skrå for- eller bakfra. Dessuten: Lett båt og stor fart = mer båt utav sjøen i bølger = mer støy når du lander. I det hele tatt støyer sjøen mer i en kat enn i en enskrog. Motorene er derimot normalt plassert lenger vekk fra kabin, ikke midt i båten. Støyen derfra er dermed mindre enn i en tradisjonell enskrog. Og så er diesellukten borte! Det er tydeligvis også viktig for noen... Retter seg ikke ved kantring: Nei. Men så kantrer de heller ikke i tide og utide...:) Og du kan faktisk fremdeles bo i båten etter at den har kantret. Den synker iallefall ikke. Største fare er faktisk ikke kantring sideveis, men kantring forover. I stor sjø, mye bakvind og for stor seilføring skal visst det være mulig. Jeg tror faktisk riggen ryker før du kantrer sideveis. Båtplass: En av de to store bakdelene, slik jeg ser det. Du må skaffe båtplass stor nok, og: Landsetting: Du må ha en mulighet for å landsette uten å måtte leie stor mobilkran to ganger i året. Lykke til! Redigert 11.Oktober.2011 av Ra Balder (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Krimart Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Plass ved kai tenker jeg spesielt når du ligger med aktern inn og båtplass i marina. Longside blir det selvsagt noe annet. M.h.t selvrettende ved kantring: De færreste en-skrogsbåter eller katamaraner opplever selvsagt at båten kantrer. Men under ekstreme forhold KAN det skje. EN en-skrogsbåt vi da rette seg opp igjen (med mindre kjølen er borte da) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Retter seg ikke ved kantring: Nei. Men så kantrer de heller ikke i tide og utide...:) Og du kan faktisk fremdeles bo i båten etter at den har kantret. Den synker iallefall ikke. Største fare er faktisk ikke kantring sideveis, men kantring forover. I stor sjø, mye bakvind og for stor seilføring skal visst det være mulig. Jeg tror faktisk riggen ryker før du kantrer sideveis. Når været roer seg igjen og alle ombord er ved godt mot setter en igang med å snu catten. Se bort fra kaoset og rotet ombord. Har en i forkant tatt forbehold om at denne situasjonen kan oppstå så tar en fatt på å snu catten i lengderetning ved å slippe inn vann i baugen (alternativ hekken). Når hun står loddrett med vannet vipper hun kontrollert rundt og en begynner prosessen med å pumpe ut vannet og deretter rydder opp og kan forhåpentligvis seile videre. Denne prosessen har vært utført på en 50+ fot cat og det fungerte, men en bør være forberedt på at situasjonen kan oppstå og legge forholdene tilrette med nødskott forut eller akterut avhengig av tyngdepunkt og vippepunkt. EN en-skrogsbåt vi da rette seg opp igjen... Dette har du ingen garanti for. Her spiller forholdene og været inn på en helt annen måte enn for en cat. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 (redigert) Samme prosess som nevnt ovenfor med å snu catten kan også utføres på en Tri, men da sideveis ved å fylle flottøren og delvis baugen/hekken med vann og med litt ekstra drahjelp kan en klare denne prosessen med ganske store skrog. Kulseiling er jo noe en helst opplever med "joller" av cat typen og det er nok mye av dette som har medført til en haug med myter om at catten kantrer som en ukontrollert dupp. Har en montert krafttutløser på seilføringen så går denne av før kattastrofen inntrer da kraften slipper ut av seilene før en går helt rundt. Men systemet koster en god del å får ombord. Ser også at det nevnes landsetting. Det finnes haugevis med steder hvor catter kan tas på land uten hjelp av kraner. Langgrunne er stikkordet og rolig vær samt to vogner tilpasset skrogene. Festes til skrog. En traktor med tamp til baugene og vips så står en tørt flere ganger i året vist dette er ønskelig. Har selv seil en cat opp på land med vogner under og lot anker dra oss videre opp over flomerket Alternativet til to vogner kan være fire små akslinger som også gjør det enklere å hanskes med. Med andre ord sett hjul på catten. Redigert 12.Oktober.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Ra Balder Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 (redigert) Det finnes haugevis med steder hvor catter kan tas på land uten hjelp av kraner. Langgrunne er stikkordet og rolig vær samt to vogner tilpasset skrogene. Det finnes kanskje slike muligheter andre steder i landet, men her vestpå er det langt mellom slike fasiliteter, iallefall med fri tilgang for hvemsomhelst. Når du snakker om vogner: Jeg har fundert litt på å bygge en hjemmelaget versjon av traileren verftene bruker for å flytter båtene sine. Ta en kassert 2 akslet lastebilhenger, og bygge opp en eller annen form for tilpasset anleggsflate oppå. Så kan du dra kat'en opp på en vanlig (men bred nok) slipp. Selvsagt ikke så avansert som på bildet under, men dere forstår prinsippet. Redigert 12.Oktober.2011 av Ra Balder (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Jawik Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 (redigert) Ta en kassert 2 akslet lastebilhenger, og bygge opp en eller annen form for tilpasset anleggsflate oppå. Så kan du dra kat'en opp på en vanlig (men bred nok) slipp. Problemet med din løsning blir å få doningen under cattens midtskrog. Men det lar seg sikkert løse på et vis. Alternativet er muligens å sette cattens kjøler som bærepunkt (polstret) på begge sider av doningen og således unngå ror etc. Samt en mulig støtteordning ved baug og hekk. En trenger jo ikke å løfte så forbasket høyt opp. Nok med å gå klar av grunnen. Og faren for å velte minker jo også til en viss grad. Hvorfor ikke en kassert lastebil med motoren intakt og manøvreringsmulighet. Amfibielastebil som ikke nødvendigvis må kjøre i 80 km/h. Ville tjene seg inn ganske fort sammenlignet med kranløft. Redigert 12.Oktober.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.