Jump to content

Katamaran seilbåt. fordeler/ulemper?

Haraune

Recommended Posts

Hvorfor ikke en kassert lastebil med motoren intakt og manøvreringsmulighet. Amfibielastebil :giggle: som ikke nødvendigvis må kjøre i 80 km/h.

Jo, tenkte på det også. Måtte fjernet styrehuset for å komme innunder. Kunne tilogmed utnyttet tipphydaulikken til å lage et løfteramme ala saksejekk. Men du må langt uti for å komme innunder, og sjøvann i bremser og ledningsnett kombinert med alt for lite bruk ville gjort det håpløst å holde operativt. Enklere da med en helt enkel henger uten bremser som du kan drukne helt, langt drag og en god gammel Unimog til å dra med. :cool:

Edmund.Larsen, Hardanger.

Uten å vektlegge det for mye i negativ retning ang. flerskrogsbåter; men for et par tre uker siden ble to katamaraner blåst rundt under en syklon her på Lefkas. Den en kom fra en jordomseiling og en 70 års gammel dame var ombord. En lokal greker svømte ut og reddet ut dama. Vel slik skjer ikke daglig noen steder, men en katamaran kan blåses rundt.

Nå var det ikke bare catten som blåste rundt i den stormen i følge Lefkas Newspaper. Selvfølgelig kan slikt skje med catter. Men det skjer også med bygninger som står på land.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Elles skulle man tro at det finnes løftebøyler på båtene, innstøpt fra fabrikant?

Ikke på min, ihvertfall, og ikke har jeg sett andre ha det heller. Har spurt importør et par ganger om dette var tenkt på i konstruksjonen, og om det dermed var mulig å montere uten altfor voldsomme inngrep, men fikk aldri noe svar. Dermed er det vel ikke det, antar jeg.

Redigert av Ra Balder (see edit history)

Dermed er det vel ikke det, antar jeg.

Joda dette finnes, men en er nødt til å ha egne stropper med tilpasset lengde som går ned inspeksjonsluker. Vinkelen fra heisekroken og feste ned i skroget er her avgjørende. Problemet med egne stropper er at ansvaret til kranfører kan bli vanskelig å plassere vist stroppene eller feste i skroget ryker under løft. Da blir det å foretrekke stropper som går rundt hele skroget og ansvaret er plassert der det bør være. Hos kranfører.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Cat er tingen sa Admiralen, så da ble det slik på oss.

Og krysse på 45 grader, med god fart er ikke noe problem.

Mye plass ombord så Ra balder,"edmund" sin opplisting støttes.

www.CMID.dk

er det mye å lese

og så kan dere jo lese min blogg fra turen hjem i sommer.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Bredde på kun 4,3 m...

Dette misliker jeg sterkt da konstruksjonen fraviker det en virkelig er ute etter med catter og forsåvidt også trimaraner. Stabiliteten. Bredden bør ikke være mindre enn 50% av total lengde (til nød vannlengde). Smalere, slik utviklingen går, er jo et forsøk på å tilfredsstille plassbehovet i havnene og da er en ute å kjører. Kan jo avhjelpes med ballastvann og pumper i skrog, men da er en tilbake til enskrogs med kjølvekt og har ikke oppnådd noe særlig mere enn litt bedre plass som kan diskuteres i det vide og brede.

M.h.t selvrettende ved kantring: De færreste en-skrogsbåter eller katamaraner opplever selvsagt at båten kantrer. Men under ekstreme forhold KAN det skje. EN en-skrogsbåt vi da rette seg opp igjen (med mindre kjølen er borte da)

Jeg tenkte mer på å holde seg flytende. Selvfølgelig best om man ikke får båten full av vann, men skjer det vil jeg tro det er en fordel å være uten ballast.

Det finnes kanskje slike muligheter andre steder i landet, men her vestpå er det langt mellom slike fasiliteter, iallefall med fri tilgang for hvemsomhelst.

I Østlandsområdet er det en fin mulighet på sideslippen på Kavringen langs Nesoddens vestside, .De har to store sideslipper , http://www.treogbaat.no/slipp.htm

Jeg har brukt de i årevis.Vet ikke om det finnes flere slipper som dette. Båten står på kjølene direkte på slippen. Kan anbefales.

En viktig ting som ennå ikke nevnt:

Katamaranseilere er en egen, spesielt hyggelig type båtfolk, (Iallefall mener vi det selv), med en felles interesse, som liker å møtes for å seile, :discuss: og :cheers_wine:

Her fra årets vestlandstreff, det første i en forhåpentligvis lang rekke: :cool:

dscn5872.jpg

Ser det er flere med gode erfaringer fra en cat ja!! skal nok helt sikkert ha meg en slik om noen år, og siden cat seilere er så greie så skal jeg jammen praie meg en tur neste gang jeg ser en på fjorden,slik at jg får et førstehandsintrykk.

Ser det ligger en lavezzi i Sandnes som heter "Trollcat", noen som kjenner til den?

296433_204568479611924_171272636274842_460686_794246642_n.jpg

En viktig ting som ennå ikke nevnt:

Katamaranseilere er en egen, spesielt hyggelig type båtfolk, (Iallefall mener vi det selv), med en felles interesse, som liker å møtes for å seile, :discuss: og :cheers_wine:

Her er fra International multihull meeting i Stockholm sist sommer, 65 flerskrogsbåter hvorav 4 norske.

Båten som hadde seilt lengst for å delta var en 31 fot Hollandsk trimaran fra langt syd i landet.

Det der med kantring går jo ann å ordne på en veldig enkel måte...: selv-oppblåsende ballong innebygget i toppen av masta.

1 kubikk ballong med flaske nitrogen er ikke større enn en liten fender sammenpakket.

He, he - jo det kunne kanskje tilogmed fungert. :smiley:

Men helt generelt: Alt snakket om kantring er krisemaksimering, synes jeg. Hvor mange normale cruisingkat'er har faktisk gått rundt under "normale" forhold? Med normalt godt sjømannskap, og med normal bruk, tror jeg sannsynligheten for at du omkommer i kollisjon i bilen på vei ned til båthavna er mange ganger større enn sjansen for å omkommer som følge av kantring.

Og noen ørsmå selvpålagte faremomenter må vi da vel fremdeles kunne tillate oss her i livet? Eller?

Redigert av Ra Balder (see edit history)

He, he - jo det kunne kanskje tilogmed fungert. :smiley:

Og dette fungerte utmerket på de som la det inn :thumbsup:

Men helt generelt: Alt snakket om kantring er krisemaksimering, synes jeg. Hvor mange normale cruisingkat'er har faktisk gått rundt under "normale" forhold? Med normalt godt sjømannskap, og med normal bruk, tror jeg sannsynligheten for at du omkommer i kollisjon i bilen på vei ned til båthavna er mange ganger større enn sjansen for å omkommer som følge av kantring.

Så vidt jeg har fått med meg er det omtrent 5 catter, som vi vet om i løpet av de siste 40 år, som har gått rundt på grunn av værforhold. Omtrent likt antall som med ballastbåtene. Godt sjømannskap forhindrer det meste - til og med i en jolle...

Kanskje er det bare ett inntrykk, men tar en høyde for antall katamaraner ift. enskrogsbåter, synes jeg det er en del "flipped cat" historier på nett. Det kan selvfølgelig være flere årsaksforhold. Kanskje appellerer mangelen på krengning uerfarne seilere, som dermed bruker dem uforsvarlig?

Redigert av Nonsense (see edit history)

Kanskje er det bare ett inntrykk...

Med fare for å trø noen på beina så er det etter all sannsynlighet flere catter, proaer og trimaraner enn det er ballastbåter på denne globusen. Fordelingen er jo slik at en ser ikke dette med kun Norge og Europa som utgangspunkt. Og nå tenker en kun på seilfartøy til lystformål og regatta.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...