Faxen Svart 18.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2011 Det der med kantring går jo ann å ordne på en veldig enkel måte...: selv-oppblåsende ballong innebygget i toppen av masta. 1 kubikk ballong med flaske nitrogen er ikke større enn en liten fender sammenpakket. Ja og hva så. I toppen av masta...???????? Hvordan har du tenkt å løfte båten etter mastetoppen??? Hadde du satt den i det nedre skroget, så kunne det ha fungert. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Jawik Svart 18.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2011 Ja og hva så. I toppen av masta...???????? Det var da voldsomt Vist du tenker deg tankegangen helt ut så er jo denne patenten ment å forhindre at catten tipper helt rundt og derved er enklere å rette opp igjen på rett "kjøl". Verre var det ikke og har en muligheten kan en jo bruke jolla med litt kraft og vippe skroget tilbake. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Haraune Svart 18.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2011 Vil tro at med 1 tonns løftekraft i toppen av masta ville båten rettet seg rimelig kjappt, selv om utgangspunktet var at masta pekte rett ned. og sansynligvis ville den snudd seg med baugene oppover siden motorene ville vært motvekt i bakre del, og storseilet ville bremset sideveis. Men siden en slik ballong bruker 1 sekund på å blåse seg opp ville nok aldri masta kommet helt ned. Som en sikkerhet kunne det også vært montert bryter som "armerte" systemet ved behov(orkan), og mulighet til å fyre av flaska manuellt om den hydroskopiske utløseren ikke skulle virke. Tror jeg må kontakte en produsent med ideen min...!! Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 18.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2011 Tror jeg må kontakte en produsent med ideen min...!! Du er nok for sent ute da dette ble utført rundt 1976 og systemet er fortsatt tilgjengelig for de som ønsker seg litt ekstra vekt i masta Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Nonsense Svart 18.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2011 Med fare for å trø noen på beina så er det etter all sannsynlighet flere catter, proaer og trimaraner enn det er ballastbåter på denne globusen. Fordelingen er jo slik at en ser ikke dette med kun Norge og Europa som utgangspunkt. Og nå tenker jeg kun på seilfartøy til lystformål og regatta. Tror ikke du trør noen på beina Jawik. Polynesiske utriggerkanoer eller hobie cats var ikke med i definisjonen min. Om vi snevrer utvalget ned til en typisk cruisingbåt med rikt hvitt mannskap (det er jo disse vi leser om i mediene om det går galt), er fremdeles antallsforholdet det samme? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 19.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2011 (redigert) Nei forholdstallet begrenser seg drastisk når en cat alene - og ikke en hvilken som helst cat - har klart å vippe over 3 ganger bare i Oslo område - og muligens har han klart en til vipp siden dette ble nevnt Men som eieren selv bekrefter skjedde dette under "ekstremseilas" og da må en forvente at noe morsomt kommer til å skje. Tok en rask razzia over meglere Europa, Australia og USA av cat/tri båter i går (lenge siden sist) og det virker som at salget av disse båtene har eksplodert på tross av finanskrise. Begynner å bli vanskelig å finne objekter mellom 70 og 40 fot da de ligger meget kort tid før de blir solgt. Eksempel. Så det er nok en del som har fått øynene opp over fordelene og tilsvarende noen (selger) som ser ulempene, vist de ikke går ut for å skaffe seg noe større. Er jo fortsatt håp for Sitter med følelsen av at fenomenet med enskrog vs. flerskrog utvikler seg til det samme som ved enskrog vs. cabinbåter (motorbåter). Er det misunnelse eller et annet fenomen som utvikler seg i båtverden. Hvorfor ikke heller glede seg over at det finnes ett mangfold. Redigert 19.Oktober.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Nonsense Svart 19.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2011 Vil bare påpeke at jeg har veldig sansen for flerskrog selv, og hadde jeg vært kvalmt rik hadde jeg hatt en eller annen Dragonfly som "cafe-racer" i Skagerak. Det var ikke meningen å rakke ned på flerskrog (hårsår?). Jeg er fremdeles dog ikke helt overbevist om at at flerskrog er i flertall blant cruisingbåtene. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 "Could you love a catamaran?". Anbefaler Desemberutgaven av YachtingWorld til alle de som har interesse for katamaraner. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
klk Svart 16.November.2011 Link til dette innlegget Svart 16.November.2011 Det finnes endel moderne enskrogsbåter, (brede og flate) som flyter stabilt med kjølen i været. Det er også enskrogsbåter som rett og slett har mistet kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.