MagneO Startet 7.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2011 Hei, Jeg har en Rana 425 SL 2000 mod. Lurer på å bytte motor. Kunne tenkt meg 4-takt pga støy, men de veier jo en del. Så spørsmålet er: Hva er maksimal motorvekt på en Rana 425 SL landstedsbåt før selvlensingen slutter å fungere? Jeg har mailet fabrikken men ikke fått svar. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 maks 20 hk for best mulig gange i sjøen.uten at den begynner slå på stille vann. jeg trur ikke at de er så lurt å ha så mye vekt i hekken 50-55 kg maks. har vilet kjøpt en 20 hk yamaha ,honda eller tohatsu.da går den ca 22 knop med 2.pers i tenker jeg. vilken motor har du nå? Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
MagneO Svart 9.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Jeg har Tohatsu 9,9. I følge papirene jeg fikk med båten står det maks motor 25 hk, men ikke noe vekt. Årsaken til at jeg spør er at selvlensingen virker litt "marginal". Det kan se ut som om det ikke skal mye vekt til før det begynner å fylles opp inne i båten? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 selvlensingen virker også med 25 hk 4-takt på 70-80 kg. du vil få en båt som blir mye bedre på sjøen om du går for en motor på 50-55 kg. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Micdahle Svart 3.Juni.2019 Del på Facebook Svart 3.Juni.2019 MagneO, ble det ny motor? Vi hadde 30hk to-takt som ble for tung å dra i gang, vurderer nå Suzuki 30 hk med elstart, eltrim og rorkult som veier ca 75 kg. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 3.Juni.2019 Del på Facebook Svart 3.Juni.2019 Nye Yamaha F25 veier mellom 57 og 62 kg om jeg ikke husker feil. Tror denne motoren er den letteste i sin klasse pr.nå Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 3.Juni.2019 Del på Facebook Svart 3.Juni.2019 Hvis det er stengeventil på selvlensingen, så ville jeg lagt litt vekt bak i båten tilsvarende vekten av ny motor + litt til mens båten ligger inntil kai. Hiv en pøs med vann ombord og se om det renner ut. Har den stengeventil, så blir man heller ikke våt på beina når man er ombord. Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 3.Juni.2019 Del på Facebook Svart 3.Juni.2019 Hei , vanlig "problem" dette. Tyne mest mulig ut av hyttebåten mht fart. Tenk komfortabel cruisefart i plan ,gjerne opp imot eller på 20 Knop. Skaff en motor som ikke behøver å gå på stresse og/eller gå på fullt turtall i en slik fart. Skal du ha fartsbåt så finnes det andre og mye bedre alternativer. Moderere deg/dere heller litt og tenk funksjon , selv om dette ofte tar mange år og erfaring å få det til :) Har selv vært der. Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.