jorhei Startet 17.Desember.2004 Del på Facebook Startet 17.Desember.2004 Kalesjen på båten er ganske sliten og jeg har ett ønske om å bytte den ut, men dette koster altfor mye penger. Har tittet på kalejen og lurt på om det ikke er mulig å sy en ny en på egen hånd? Tror dere det eller er det for vanskelig? Prisen vil da bli veldig mye lavere. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
joelle Svart 17.Desember.2004 Del på Facebook Svart 17.Desember.2004 Kalesjen på båten er ganske sliten og jeg har ett ønske om å bytte den ut, men dette koster altfor mye penger. Har tittet på kalejen og lurt på om det ikke er mulig å sy en ny en på egen hånd? Tror dere det eller er det for vanskelig? Prisen vil da bli veldig mye lavere. den person du burde sjekke med her er vell Suzuki, han har stor kompetanse både med symaskin og på kjøkkenet Nei fra spøk til alvar. Suzuki har hatt en tråd her inne for ikke så lenge siden der det snakkedes mye om dette Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 17.Desember.2004 Del på Facebook Svart 17.Desember.2004 Vil vel tro at det ikke er helt umulig! Dvs. har du utstyr, sterk nok symaskin og den gamle kalesjen kan brukes som mal, så hvorfor ikke? Sprette opp alle sømmene, legge de enkelte delene utover ny kalesjeduk og klippe i vei? Sikkert litt ekstra spenning forbundet med det, om resultatet blir noe du kan være fornøyd med? Muligens at "vinduene" kan bli litt kinkig å få til pent. Hørte om et trikst der, som går ut på å bruke dobbeltsidig tape for å feste vindus-plastikken til duken, før man går over med symaskin. Lykke til. jorhei! Stå på! Du har jo tid....... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
b-e-p Svart 17.Desember.2004 Del på Facebook Svart 17.Desember.2004 Kona mi syr det meste, båt puter gardiner bunader osv. Men båt kalesje vil hun ikke røre. Men det er jo helt klart mange kalesjer som er enklere en andre, men igjen, selv prof. syersker må ofte etterjustere kalesjer. (Uten at min kone er proff) Det viktigste er nok en sterk symaskin og masse god tålmodighet og godt humør. Så går det nok på et vis. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 17.Desember.2004 Del på Facebook Svart 17.Desember.2004 En ting er sikkert. Forsøker du Walter_S sin metode ( bruk den gamle som mal) får du neppe et resultat som kan brukes. Mer senere i kveld. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Fantino Svart 17.Desember.2004 Del på Facebook Svart 17.Desember.2004 Har du sjekket hvor mye det egentlig er å spare? Tror du må betale en blodig meterpris for f.eks. Markilux som vel er et av de vanligste stoffene + laaange glidelåser og vinduer. Det går helt sikkert an å sy selv dersom du har en god symaskin, men jeg vil tro at det betyr såpass mye svette & tårer at det bør være mer enn en tusenlapp eller 2 å spare dersom det skal være verdt det. Det vil i allefall være rimelig irriterende å kjøpe inn stoff for tusenvis for så å ende opp med "ei fløssa" av en kalesje. Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 17.Desember.2004 Del på Facebook Svart 17.Desember.2004 Hørte om et trikst der, som går ut på å bruke dobbeltsidig tape for å feste vindus-plastikken til duken, før man går over med symaskin. Det er en ting jeg på det sterkeste ville fraråde deg i å gjøre,når du syr gjennom tapen klistrer det seg lim på nålen(jeg har prøvd) Mulig du kan få det til ved å bruke smal tape som du syr på utsiden av. Tilbake til spørsmålet;ja jeg sydde den første kalesjen til båten(brukes nå som vinterkalesje)den neste fikk jeg sydd hos ETEKA Et lite råd son på tampen,du kan godt bruke stiftemaskin til tråklingen det gjør arbeidet litt lettere Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 17.Desember.2004 Del på Facebook Svart 17.Desember.2004 Hørte om et trikst der, som går ut på å bruke dobbeltsidig tape for å feste vindus-plastikken til duken, før man går over med symaskin. Har kalesje fra Jens Sagen , er brukt noe teip greier på vinduene der da . Men di gutta der har jo utstyret iorden da . Nei sjekk rundt om du så tipper jeg du finner en ok pris og lite og spare på mekke en slik sjæl ,er jo flere av disse kalesjegutta som lager svarte kalesjer også da , litt og spare der og . Kansje ikke lurt og nevne navn her men vis du spør meg i en IM så kan du få svar . Lykke til Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Ingar Svart 17.Desember.2004 Del på Facebook Svart 17.Desember.2004 Hørte om et trikst der, som går ut på å bruke dobbeltsidig tape for å feste vindus-plastikken til duken, før man går over med symaskin.Jeg benytter alltid tape.Skal en amatør ha noen som helst mulighet til å få ting på rett plass mener jeg tape er en nødvendighet. Men det nytter ikke med en vanlig moderne symaskin, industri eller gammeldags sveive-modell må til. Trodde selv "proffene" benyttet tape, som en annen nevnte gjør de det iallfall på vinduene. Den "sytråden" til Suzuki ligger her. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Desember.2004 Del på Facebook Svart 17.Desember.2004 Kalesjen på båten er ganske sliten og jeg har ett ønske om å bytte den ut, men dette koster altfor mye penger. Har tittet på kalejen og lurt på om det ikke er mulig å sy en ny en på egen hånd? Tror dere det eller er det for vanskelig? Prisen vil da bli veldig mye lavere. Heisann! Mulig jeg kan tipse dere om en fyr som jeg skal bruke selv! Han er billig (privat) Men han har mye og gjøre så det er ikke sikkert dere får ny kalesje til sommeren! Jeg går og venter på han om dagen, men det blir vel ikke noe før ute i Februar tenker jeg! Hvis dere ikke har dårlig tid så kan jeg spørre for dere når jeg treffer han neste gang Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 19.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2004 Heisann! Mulig jeg kan tipse dere om en fyr som jeg skal bruke selv! Han er billig (privat) Men han har mye og gjøre så det er ikke sikkert dere får ny kalesje til sommeren! Jeg går og venter på han om dagen, men det blir vel ikke noe før ute i Februar tenker jeg! Hvis dere ikke har dårlig tid så kan jeg spørre for dere når jeg treffer han neste gang Hadde du giddet å høre hadde jeg blitt veldig takknemlig. Er snakk om til neste år tenker jeg, så det haster ikke. Til de som lurer på hvor mye det er å spare så er det mye. Har fått priser fra 12 000 til 15 000 på ny kalesje. Ved å lage en selv ville jeg nok klart å komme ned mot en pris på ca 4000 - 4500 kr og da snakker vi ganske stor forskjell. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Bømlafjord Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Hvordan ble resultatet her da? Fikk du sydd kalesjen? Eg har også tenkt tanken om dette kunne vert en grei vinter hobby i garasjen, eller om det kun er for proffe. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Sydvesten sydde vel sin selv om jeg ikke tar feil. Fant tråden, se her Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.