Jump to content

Laderegulator (Ladac 1204) regulerer ikke


Bonaqua

Recommended Posts

Før du skroter Ladac`en ville jeg dobbeltsjekket at sensekabelen er hel og har god kontakt med det batteriet den er koblet til.

Videre at batteribanken som sensekabelen er koblet til er samme batteribank som lades.

Dersom sendeledningen er koblet mot feil batteribank eller ikke har kontakt med batteribanken som lades,

vil laderegulatoren tro at batteriet er sterkt utladet og kjøre spenningen helt til topps, typisk de verdiene som du beskriver.

Sjekk derfor dette først.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For all del, sjekk Phoebe beskriver først. Nå har jeg ikke personlig feilerfaring med Ladac, men en jeg kjenner som jobber innen bransjen. Han hadde en heller syrlig kommentar om ha han heller ville sett at ladespenningen gikk mot null enn mot maks når det gjalt havariscenarioet til Ladac.

Link to post
Share on other sites

han heller ville sett at ladespenningen gikk mot null enn mot maks når det gjalt havariscenarioet til Ladac.

Jeg vet ikke om Ladac'en oppfører seg annerledes enn andre regulatorer ved havari. Men er enig i at det er bedre at ladespenningen går mot null, heller enn å øke, ja.

Har hatt havari på både løse justerbare regulatorer og Ladac tidligere. Den løse oppførte seg slik at spenningen gikk i været, og voltmeteret fungerte nesten som en turteller. Ladac'en jeg hadde sluttet bare å virke. Den ble testet i benk etterpå, og konstatert defekt. Ble da byttet til en helt annen type regulator etter anbefaling fra elektroverkstedet.

Det er litt merkelig dette med Ladac og elektroverksteder. Jeg har ennå tilgode å høre fra fagfolk der at de anbefaler Ladac i båt. :confused:

Link to post
Share on other sites

Takk til alle så langt. Har målt spenning på senseledning ved utgangen av Ladac'n og felles minus, og denne viser korrekt batterispenning (uten motor i gang). Konkluderer difor med at senseledning OK. Ser ut som GeirFrode's beskrivelse samsvar med mitt problem - og regulatoren har vel havararet. Så vidt eg veit er her ogsås ein regulator eller tilsvarande på dynamo?? (Strøm er ikkje "mi greie") Kan denne ha betydning?

Redigert av Bonaqua (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...