Jump to content

Hva gjør dere med båten om høsten for å lette rengjøring til våren


Polarn

Recommended Posts

Mange anbefaler vaselinolje i tidligere tråder om dette.

Synes vaselinoljen var litt vanskelig å få av igjen uten å bruke veldig sterk såpe og gnikke godt.

 

Jeg ønsker vaselinioljen vekk for polering. Den gjør den hvite gelcoaten mindre hvit og "skinnende ren" etter min erfaring.

Går denne gangen tilbake til tradisjonell polering etter vask.

Link to post
Share on other sites

Vaselinolje beskytter båten om vinteren. Skitt setter seg da kun i den. Og vaselinolje er svært lett å vaske vekk med moderat sterkt Zalo-vann. Dette prinsippet har jeg brukt i maaaange år.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fant denne da: http://hms.cobuilder.no/doc/arcus/filesUploaded/vaselinolje.pdf

 

Båter: Vaske ned båten skikkelig på forhånd. Deretter påfør vaselinoljen med klut. Ha på både

plast- og metalldeler. Dette forsegler plasten og hindrer korrosjon. Dette sikrer at det ikke blir

spekkdannelser ved store temperatursvingninger. Vaselinoljen kan lett fjernes med varmt

vann og vaskemiddel til våren.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

HØST:

1. Spraye på med Biltemas kald avfetting, deretter høytrykk spyling.

2. Vask med vanlig båt shampo med svamp, deretter skylle av.

3. Polering.

4. Påføring av vaselinolje med klut.

5. Påføre bunnstoff der det trengs + 2 lag i vannlinjen.

6. Service på motor+drev, av med drev.

7. På med presening.

 

VÅR (Før påske)

1. Av med presening.

2. Vask med båtshampo + skylle av.

3. På med drev.

4. Stoffe drev.

5. SJØSETTING DAGEN ETTER

 

Har gjort dette flere ganger nå. Fungerer meget bra. Dessuten bedre tid om høsten (2 hele dager i høstferien).

Gjelder 23 fot båt

 

:-):-):-)

Link to post
Share on other sites

Jeg må bare innrømme det - jeg er lat! Venter til den første stålisen legger seg i Blindleia og starter opp i 5-6 knop og øker langsomt til ca 30 med jeepen. Da er den gullende ren under vannlinjen i alt annet enn hekken etter å ha ligget 7-8 mnd på vannet. Så er det opp, skrape litt blåskjell av hekken, en rask vask og under tak. Litt polering på våren og flekking av bunnstoff og så ut igjen. Motoren er faktisk det som tar litt tid.

Link to post
Share on other sites

Du milde Moses for prosedyrer. Hulda, prosedyre for vinteren: Ingenting. Damen ser like herlig ut om høsten som om våren. Det som måtte skje i mellomtiden er fullstendig bortkastet.. Det var negativt, det, tenker jeg. Men for all del, dette er hobby, bruk så mange timer og kroner som dere bare orker*!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...