Jump to content

Rustfritt eller vanlig stål i nye dieseltanker?

ray

Recommended Posts

Skal lage nye diesel tanker til båten.

Valget er da, vanlig stål tanker som holder 25 år, eller rustfrie tanker som er like fine lenge etter att båten er råtna bort?

Tankene jeg har i dag er 20 år gamle bortsett fra noen tære skader i bunnen er di like finne innv. men veldig rustne utvendig. De hadde sikkert gått 5 år til som de er, men er ut montert

nå og skal derfor ha inn nye.

Noen med erfaringer, synspunkter, er litt i tvil om hva jeg skal gå for.

Skal lage nye diesel tanker til båten.

Valget er da, vanlig stål tanker som holder 25 år, eller rustfrie tanker som er like fine lenge etter att båten er råtna bort?

Du har vel gitt deg selv svaret bare med denne setningen over...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Eller på en annen måte: Så lenge dieselhygienen er god, så ruster ingen av materialene innvedig i tanken. Blir tanken sveiset i karbonstål av shop-primede plater og malt, så holder de til båten har råtnet opp uansett. Maling koster penger. Derfor er ikke nødvendigvis prisdifferansen mellom malt karbonstål og AISI 316L så veldig stor. Hulda har tankene integrert som del av skroget (karbonstål) og jeg sover veldig godt om natten. Vel vitende at om maligen blir holdt vedlike, så vil alderen på båten greit nå alderen på våre stavkirker.

Jeg er ingen metal mann, men blei fortalt att baksiden av sveisen (det som blir inne i tanken) også ett svakt punkt med tanke på korrosjon, med AISI 304??

Vil også nevne att de gropene inne i tanken ikke ser ut som rust, er små fordypninger som minner veldig om de tære skadene jeg hadde på en aksel jeg måtte skifte i sommer, samt att det er "reint" metal i bunnen av disse.

Hulda, takk for mye mat nyttig info!! thumbsup.gif

Jo, for all del. Når det gjelder austenittene (302, 316 osv.), så har alle svake soner i sveisen. Dette kommer av oksidasjon. Denne oksidasjonen kan fjernes kjemisk, mekanisk eller hindres i å oppstå om baksiden av sveisen dekkes av en nøytral gass. Eksempelvis for nevnte materialer så brukes det bl.a. argon. Jeg fikk sveiset et par tanker hos en produsent utenfor Tønsberg. Her var sveisene like fri for oksdier utvendig som invendig.

Hvis nå valget faller på karbonstål er de da noen form for grunning/lakk som bør brukes/holder innvendig i tanken eller er det nok med diesel.

Bygg tanken av plater som er slyngrenset og primet fra stålleverandør. Det er ikke nødvendig med behandling av sveisesømmer innvendig ut over fjerning av slagg og en lett pussing med flapdisk. Dersom det likevel ønskes maling av sveisesømmer,bruker du en to-komponent epoxy primer som tåler dieseloje. (Samme type som shop-primer).

Plast tanker er ikke noe lett å få bygget inn og utgår derfor. Alu har jeg ikke vurdert noe særlig.

Har vært i kontakt med norsk stål ang primede stålplater og det lever di ikke i 1,5 og 2mm tykkelse, pga platene vil bulke seg under prossesen.

Orginal tankene er 2mm i bunnen og 1,5mm i sider og topp.

Shop primer er det noe som kan kjøpes og påføres selv.??

Shop primer er det noe som kan kjøpes og påføres selv.??

Nei, det starter med en renseprosess hos leverandøren under kontrollerte former med derpå følgende priming. Renseprosessen kan være flammerensing, shotblasting, syring osv. Det er ikke all verden i og for seg. På Hulda renset jeg innsiden av skrog/kjøl så godt det lot seg gjøre, mesteparten av overflaten ble sandblåst. Deretter påførte jeg en del lag med rusthindrende en-komponent primer. Deretter ble tanklokket sveiset på, ubehandlet mot innsiden av tanken. Hos meg er altså dieseltanken en integrert del av kjøl/skrog og systemet fungerer samtidig som en dobbeltbunn. Det ligger tre tanker etter hverandre, der jeg kun har tatt i bruk den bakerste. De to forreste er bare 'preservert med tørr luft'.

For en del år tilbake sveiset jeg tank i en Pedro Cruiser som tilhørte teknisk direktør i et større tankrederi. Da jeg lurte på materiale, så ville han ha tanken i ubehandlet 2 mm karbonstål. Primet og malt utvendig, ingenting innvendig.

Prisforskjellen behøver ikke å være enorm. Jeg fikk sveiset to tanker a ca. 150 liter etter mål. Med rørstusser, søkke og snøre tror jeg de kom på rundt 7000 kroner i 2 mm AISI 316L. Dette var kvalitetsjobb av ypperste klasse. Hjemme i garasjen har jeg en tank som jeg kjøpte brukt bare for å få fatt i materialene og tankmåleren (Wema). Betalte 200 svenske kroner for denne tanken som kom fra en ca. 42 fot Najad. Denne tanken ble skiftet ut på reklamasjon fordi den lakk. Til tross for CE-og-all-mulig-slags-merking, så lakk den i mannhullet og gjennomslag en rekke plasser i sveisene. Altså fagmessig dårlig utførelse på sveisene.

Stål tanker er bra, bare en greier å holde vannet borte.

Jeg hadde to sylindriske ståltanker 2m lange i båten med drenering i den ene enden uten inspeksjonsluke.

Det som jeg ikke så var at den ene tanken hadde ørlite bakfall så det lå alltid ca. 1 dl vann i den enden uten drenering

Etter 18 år hadde jeg 500l diesel i skutebunn det var rustet hull fra innsiden.

Måtte kutte tankene i to for å få de ut, det var 5mm platetykkelse, den ene tanken varlike fin inni,, den andre hadde et parti på en liten håndflate med tæringer.

Så jern er bra bare en kan holde vannet vekk og kan få inspisert de .

Laget 4 nye i syrefast .

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Aluminium har vel en ekkel uvane med å punktkorrodere, så jeg ville vært lett skeptisk til denne løsningen. Du finner mange tråder her inne med bilder av aluminiumstanker der bunnen er perforert av små hull forårsaket av vann, enten inni eller under tanken. I så måte er 316 vesentlig bedre, men også dyrere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ilas bruker "sjøvannsbestadig Alu" i 4 mm tykkelse. Den skulle ikke behandles utvendig sa han. Kun eventuelt skylles. Virker veldig interesant dette, da jeg i utgangspunktet ikke vurderte alu overhode. Han anslo att 25 års levetid med riktig vedlikehold ikke er noe problem. Fordel med att tankene blir lettere, de er også ca 8 lapper billigere en syrefast. AISI 304 levere di ikke til tanker. Kun 14 dagers produksjons tid. Har nå veldig lyst til å prøve alu. men skal bruke kvelden til å veie for og i mot.

PS jeg har båten i ferskvann.

Redigert av ray (see edit history)

Vanskelig å gi noe godt svar på levetid til alu tanker. Kun ren diesel inne tanken har jeg ikke sett gir korrosjon innvendig. Men blir metallet tildekket med skitt og sjø/vann så kan det korrodere. Vil tro at hvordan du bruker båten (hvor mye/ofte den slingrer) og hvor flink du er til å rengjøre tankene har betydning. 25 års levetid med riktig vedlikehold bør gå greit. Alu sprekker snarere enn stål så du bør ha nok stivere/skvalpeskott i tanken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...