Jump to content

Er båtmessenes tid forbi ?


VannTro

Recommended Posts

Jeg fant denne artikkelen på Viksund sin BLOGG

 

Interessant problemstilling for båtprodusentene som ikke har verdens beste økonomi om dagen.

Her er et lite utklipp fra bloggen som viser hva Viksund kunne foretatt seg i stedet for å delta på 3 messer i Norge + en i Sverige(jeg vil anta også Orust er med i regnskapet):

- Vi kunne kjørt konvoi Oslo – Kirkenes med hele modellspekteret, eget mannskap, og med lokal annonsering, tur-retur for omtrentlig noe over halve kosten.

 

- Vi kunne flydd samtlige kundeprospekter gratis til verftet i Bergen og spandert en overnatting på de for litt over halve kosten overslagsvis.

 

- Vi kunne arrangert en rekke eksklussive kundearrangementer, med diverse bevertning for langt under halve prisen.

 

- Vi kunne kjørt nesten en ukes sammenhengende helsides annonser i landets største avis VG for hele budsjettet, om vi var gode til og forhandle.

 

 

Reagerte litt på dette også, som vel måtte kunne sies å være et merkelig opplegg av en messearrangør:

Vi opplever dessuten etter å ha fraktet båtene land og strand rundt, at når vi ankommer messeområdet så er det kun det ”autoriserte” transportselskapet som messearrangør har avtale med, som faktisk får kjøre båtene inn i hallen. Av en eller annen grunn kan faktisk en transport på om lag femti meter inn i en hall, ofte være nesten like kostbar som å frakte den respektive båten fra Bergen til Oslo.

 

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Enig, at det kan være bedre med konvoier som drar rundt. Nå gjør vel Viknes og NB det, men flere følger kanskje etter?

Et problem med slike konvoier er kanskje litt kort liggetid i hver havn/by.

 

Er vel kanksje et utvikling der man har utstyrsmesser i haller på land, og heller viser båtene på sjøen, i sitt rette element.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke bare viksund som tenker alternative tanker ang. NV. Norges største båtmotormerke har ikke vært representert de to siste år på Sjøen for alle. De har priset seg ut. En utstiller kan ikke lage sin egen stand, ikke sette opp sine egne utstillingsbåter, -motorer o.l. Jeg har informasjon om sløsingen som NV står for, det er ikke rart det koster. Men så er det sånn da at de største båtmerkene komme på denne messen. De er jo med i norboat. Selvføgelig skal en båtmesse ha stil og sveis (kanskje også pomp&prakt) men verdien av en sånn utstilling må sees opp mot alternativene, f.eks. egne permanente showrooms, andre messer, private visninger med kundepleie, fabrikk-utstilling, norgeskonvoi, ut&inn-kaker m/kaffe m.m. Hadde jeg vært båtimportør eller -produsent ville jeg kjørt årlige kampanjer hos mine forhandlere med show på lokale markedsdager o.l., godt lokalt annonsert. Større messer vår og høst hører jo med, men kanskje ikke på Lillestrøm (jeg bor 500m unna).

Link to post
Share on other sites

Har sluttet å dra på båtmesser med unntak av den sosiale bussturen til Båtmessan i Gøteborg og Båter i Sjøen i Sandvika. Messa på Lillestrøm har lite sjel og mangler det som gjør messa til en kosetur.

 

Det er vel akkurat det som er problemet og som eventuellt gir svaret på trådstarters spørsmål. Dersom kostnadene blir så store at produsenter og importører av både båter og utstyr velger å avstå så blir faktisk messene mindre intressante og færre besøkende vil komme. Så er spiralen i gang. Jeg kan nevne 20 forskjellige båtmerker som har forsvunnet fra feks "Sjøen for alle" messa de siste 4 år. I tillegg tar produsentene med seg færre båter. De bruker også 2 eller 3 haller mindre en før. Det er snakk om en langt over en halvering av utvalget i 2010 sammenlignet med 2006. Av 6 båtmerker jeg vurderte ved kjøp av båt i år var kun 1 represntert.

 

Sjøen for alle er jo en messe med alle muligheter, men den er blitt uinteressant for folk flest. Hvis ikke noe radikalt gjøres med kostnadene er slike messer historie.

 

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...