tromor Startet 9.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2011 Hei Har blitt anbefalt av Grandezza å ha giftfri frostveske i vanntanken, tappe til det kommer i kranene. Dette for å frostsikre pumper og kraner i ferskvannsystemet. Er det noen som har prøvd det, og blir mann noen gang kvitt smaken av frostveska i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Hvorfor heller ikke kjøre på med trykkluft og tømme systemet slik sett? Har ellers hørt av andre at noe bruker frostveske, men prøver selv å unngå det og bruker som sagt heller trykkluft Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Kjenner ikke til denne, men jeg kjenner en tysker som brukte Cognac. Helt grei smak om våren, måtte spasere hjem etter prøvesmakingen. Og for all del, holdt anlegget frostfritt over vinteren i Kiel. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Det skal ikke være nødvendig med noe frostvæske i vannsystemet. Sørg for å tømme vanntanken og varmtvannstank. La kraner stå åpne, jeg kobler fra inntak og uttak fra vannpumpen. Dusjslange og dusjhode kobles fra og tømmes for vann. Jeg har aldri hatt noe frostskader. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Brukte det for første gang i fjor, kjempe fornøyd. Lagde ikke noe lukt eller smak som det var vanskelig å bli kvitt. Skal gjøre det samme i år også, men med en forskjell. Når jeg sirkulerer vannet/glykolen så sirkulerer jeg tilbake til vanntanken( kobler på en hageslange på alle kraner)for deretter å tømme alt når jeg er sikker på at det har kommet glykol/vann gjennom alle slanger, kraner og koblinger. På denne måten slipper en å gå tom for veske før en har sirkulert gjennom alle kraner. Husk kranen på bade plattformen En kan forsåvidt godt ta vare på vesken å bruke den om igjen også. Sjekket også produktet mht giftighet, og så langt jeg finner ut så er det ikke farlig å innta. Ville ikke anbefale og drikke det men godt å vite. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Viknes 6BY Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Frostvekse er ekstremt giftig uansett. Hva er dette for noen ideer? Det stilles et ekstremt krav til renhet i vann så har noe fått en idee om å ha frostveske i drikke vannet? Ta til fornuft, og ikke forurens drikke vanns system. Kjøleveske inneholder mange metaller, som i teorien skal legge seg i motorblokk og gi en beskyttelse mot korosjon. Nei, dette er jo rent vanvidd! Eneste en skal ha i drikke vann er klorin, og den er ikke hissig på Aluminium ifølge periodiske system, men som enkelte har hevdet inne på forum! Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Frostvekse er ekstremt giftig uansett. Det medfører riktighet! Ikke ha frostvæske på vanntanken! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
free Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Det finnes jo dedikerte produkter til frostsikring av ferskvannssystemet ombord, jeg antar at det er slike produkter trådstarter snakker om. Det eneste jeg har vært borte i er en slags sprit som en har på tanken der skikkelig tømming av systemet er mer krevende enn prisen på frostvesken. Denne frostsikringen skal bare tømmes ut etter vinteren å fylle opp med vann. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Frostvekse er ekstremt giftig uansett. ... Nei, dette er jo rent vanvidd! Jeg antar det er giftfri frostvæske som det er snakk om her. Denne frostvæsken er beregnet for ferskvannsystemer og skal være giftfri. Men hvorfor gjøre dette så vanskelig og dyrt? Tøm vanntanken på vanlig måte via kranene, koble så fra vannslangene på vannpumpa. Åpne alle kraner slik at restvannet i slangene renner "bakover" og ned i tanken eller ut endene ved vannpumpa. Tøm varmtvannstanken for ferskvannslik du ser det er beskrevet i bruksanvisningen. Til slutt skrur du av dusjarmaturene og blåser med munnen i slangene slik at restvannet i systemet blir drenert. Du kjenner og hører når vannet er ute av slangene. Prosessen tar 30 minutter, er gratis, og du slipper arbeidet med å tømme ut frostvæsken igjen til våren. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Verden går videre og som nevnt i innlegg høyere opp så har jeg meget god erfaring med å bruke denne type frostvæske. Også er en helt sikker på at ikke noe fryser i stykker. Ikke så mye som en liten O-ring i vannkranene engang. Men for alldel det er opptil hver enklet. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
TideRace Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 ... Også er en helt sikker på at ikke noe fryser i stykker. Ikke så mye som en liten O-ring i vannkranene engang. Ikke hos meg heller .. de siste 25 årene. Men hvorfor fylle på noe lurium, når anlegget beviselig har det like bra når det er tømt for vann? Hvor lang tid bruker du på å konservere på denne måten på høsten og på drenering av frostvæsken om våren igjen? Og hva koster det, typisk en båt med 40 liter vv. tank og 200 liter ferskvann, + resten av vvs-systemet om bord? Jeg bruker som nevnt ca. 30 minutter på å drenere alt hos meg, og neste sesong er det bare å fylle opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Kostnadene er begrenset til en kanne med "frostveske". Først tømmer det jeg får ut med å åpne kranene og la ferskvannspumpa pumpe ut det den klarer. Deretter fyller jeg på frostvæskeblandingen i vanntanken som jeg sirkulerer tilbake til vanntanken ved hjelp av en bit hageslange. Tidsmessig blir det hipp som happ på min båt. Og det gjør seg selv, med unntak av å flytte hageslangen mellom de forskjellige kranene Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
KARILLA Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Link For de som vil lese seg opp. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
alma Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Som om ikke kjerringa var skeptisk nok til å drikke vannet fra tanken i utgangspuktet...... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Eg skal prøve dette i år, for første gang. Absolutt Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Thorlyn Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 (redigert) Hi hi jeg må flire Giftfri frostveske har hvert brukt utenfor våre grenser i åresvis.. 1: man får en total beskyttelse av vannsystem. 2: man slipper og demontere hele vannsystemet ombord som kan være en omfattende jobb for og være 100% sikker på og få sugd ut alt.. (det blir mye jass med pentry ute/inne. 3 dusjer + varmtvannstank) 3: frostvesken hindrer utørking av tettninger etc 4: Frostvesken er designet for og holde systemet BAKTERIEFRITT og groefritt.. 5: vesken samles opp igjen etter bruk og gjenbrukes neste år. Som det er nevnt lenger oppe i tråden.. verden har gått videre.. Redigert 9.Oktober.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
arkmarin Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Jeg bruker det beste, sprit! Det gjør to ting, i tillegg til å frostsikre systemet, så dreper det alt av bakterier i tank og system. Om det står litt sprit i bunnen av vanntanken vil dampen av denne ta livet av alle bakterier i tanken. Jeg har bestandig godt drikkevann fra min vanntank, og det skyldes den årlige desinfisering og frostsikring. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Stephan Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Hvorfor gjøre enkle ting så fordømt kronglete? Har folk for lite å gjøre? Tøm vanntanken, tøm pumpa og ledninger/rør og la det komme hvor mange kuldegrader som helst. Da er det ikke noe som blir ødelagt. Stephan Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 enig med Stephan Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 Eller enda enklere. Ha båten på vannet, med litt varme koblet til. Da behøver du ikke tømme ferskvannsystemet. Ok da, jeg tømmer rørene når jeg reiser avgårde i den kaldeste perioden, i tillfelle strømbrudd, men tankene tømmer jeg ikke. Hadde ikke under +3 grader i område hvor tankene er, en eneste gang sist vinter. På det kaldeste målte jeg -23 på utsiden. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Haba Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 Den såkalte giftfrie frostvæske består av propylen-glycol som er hovedandelen i de fleste frostvæsker. Prop.glycol er nok ikke ekstremt giftig. For noen år siden ble det oppdaget at noe hvitvin (Østerrike?) var tilsatt p.g. for å gjøre den fyldigere og søtere. Men det ble det stor oppstandelse av, antakelig for å ha jukset med vinen. Akutt giftighet er heller liten, men å få i meg dette i små mengder over tid ville jeg i allefall unngått. Se: http://www.health-report.co.uk/ethylene_glycol_propylene_glycol.htm Er også etter min mening unødvendig å frostsikre ferksvannsystemet med frostvæske hvis vanntank, rør og ferskvannspumpe tømmes så godt som mulig, en liten vannskvett gjør neppe skade om du etter å ha tømt systemet kopler bort strømmen og slangene til pumpa og lar kranene stå åpne. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 Som det er nevnt lenger oppe i tråden.. verden har gått videre.. Men til det bedre? Nok et totalt unødveig produkt folk bruker penger på. Jeg tømmer tanken, og feridg med det... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
bc45 Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 (redigert) Tøm vanntanken, tøm pumpa og ledninger/rør og la det komme hvor mange kuldegrader som helst. Da er det ikke noe som blir ødelagt. Stephan Jeg har alltid gjort denne måten og det har alltid gått greit. Det må faktisk være en del vann i systemet for at noe skal fryse i stykker. Noen dråper her og der spiller ingen rolle. Redigert 10.Oktober.2011 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 Hvorfor gjøre enkle ting så fordømt kronglete? Har folk for lite å gjøre? Tøm vanntanken, tøm pumpa og ledninger/rør og la det komme hvor mange kuldegrader som helst. Da er det ikke noe som blir ødelagt. Stephan Overhørte en del «bryggeprat» i vår som kunne tyde på noe annet ... ihvertfall blant de med varmtvannsbereder. Mulig det er veldig enkelt å få tømt den helt, men jeg inbiller meg at jeg er mer på den sikre siden med frostvæske ... det fungerte ihvertfall i vinter, og er ikke store jobben. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 Hvorfor gjøre enkle ting så fordømt kronglete? Har folk for lite å gjøre? Tøm vanntanken, tøm pumpa og ledninger/rør og la det komme hvor mange kuldegrader som helst. Da er det ikke noe som blir ødelagt. Du får ikke desinfisert systemet, med din løsning. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.