Jump to content

Frostvæske i vanntank?


tromor

Recommended Posts

Hei.

 

Takk for mange svar. Jeg ligger på Mjøsa så jeg må ta opp når isen kommer. Men det varierer mye, gjerne mer enn to måneder. Og i mellomtiden så er det kuldegrader, derfor synest jeg det hører lettvint ut å fylle systemet med giftfri frostvæske den siste tiden som jeg ligger utpå.

 

Til dere som bruker giftfri frostveska, må det fylles på så mye blanding at det er nok til hele varmtvann tanken, 22 liter. Eller er det nok å drenere denne for så å kjøre litt frostvæske blanding i systemet. (mulig det ikke kommer noe vann ut av varmtvann berederen før denne er full)

Link to post

Til dere som bruker giftfri frostveska, må det fylles på så mye blanding at det er nok til hele varmtvann tanken, 22 liter. Eller er det nok å drenere denne for så å kjøre litt frostvæske blanding i systemet. (mulig det ikke kommer noe vann ut av varmtvann berederen før denne er full)

du må kjøre på til det kommer blanding ut av varmtvannskrana, ellers vet du vel ikke om varmtvannsberederen er «mettet».

Link to post

Bruk næringsmiddelglyserin hvis det er områder du ikke er sikker på blir tømt helt, det er produktet som brukes for frostsikring av watermakere. Blandes med varmt vann ca 1-4 og kjøres gjennom der du er redd for frost. Helt giftfritt, dessuten smøres alt av pakninger som blir myke og fine.

Bruker glyserin på alle gummipakninger rundt luker og vinduer i tillegg. Gummien blir myk og fin. Hadde en lekkasje i en stor Lewmarluke, etter at pakningen fikk en omgang med glyserin ble den helt tett.

Link to post

Bruk næringsmiddelglyserin hvis det er områder du ikke er sikker på blir tømt helt, det er produktet som brukes for frostsikring av watermakere. Blandes med varmt vann ca 1-4 og kjøres gjennom der du er redd for frost. Helt giftfritt, dessuten smøres alt av pakninger som blir myke og fine.

Bruker glyserin på alle gummipakninger rundt luker og vinduer i tillegg. Gummien blir myk og fin. Hadde en lekkasje i en stor Lewmarluke, etter at pakningen fikk en omgang med glyserin ble den helt tett.

 

hvor får du tak i sånn glyserin da???

Link to post

Tror det må gjentas, slik at ikke en eller annen reiser på BT og kjøper Frostveske beregenet for kjøleveske og heller dette på ferskvannstanken.

 

Frostvesken det skrives om her er IKKE vanlig frostveske som er beregnet til å blande i kjølevannet på motorer. Den frostvesken er Meget giftig.

 

Her er det snakk om en veske som er beregnet for næringsmiddel industrien og skal ha en veldig lav giftighet.

Se innlegg 13 for link.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

.....

Frostvesken det skrives om her er IKKE vanlig frostveske som er beregnet til å blande i kjølevannet på motorer. Den frostvesken er Meget giftig.

Her er det snakk om en veske som er beregnet for næringsmiddel industrien og skal ha en veldig lav giftighet.

Se innlegg 13 for link.

 

Det er likevel fortsatt propylen-glycol. Som flere innlegg viser er det unødvendig å bruke dette på vanntanken for å frostsikre. :nonod:

 

Se innlegg 21 for link.

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post

Poenget med mitt innlgg var å advare folk om at det IKKE var snakk om "vanlig" frostveske

 

Har aldri brukt dette stoffet i feskvannsystemet og ser heller ingen grunn til å gjøre det. Å tappe ned systemet er gratis, tar 20 minutter. For rens, kjøre igjennom en klor blanding en gang i blant. Betraktlig rimeligere.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

"Varmtvannsberederne er jo isolert for å holde vannet varmt innenfor tanken så noe ekstremt tiltak for denne er vel ikke påkrevd..."

 

:cryin:

Hvis du har varme på rundt berederen kan du slippe å tappe ned. Til opplysning måtte to av mine venner skifte bereder pga. frostsprengning. Båtene ligger i Sandnes som ikke har den strengeste kulden, men et viktig moment som har spilt inn er at båtene lå i opplag på land om vinteren uten varme.

Link to post

Frostsperengte varmtvannsberedere er ganske vanlig rundt på opplagsplasser på våren.

Personer tapper ikke ned tanken, men tror varmtvannstanken er tom når det ikke kommer mer ut av vannkrana.

Da får tanken fort fasong som en fotball. :giggle:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
  • 10 måneder senere...

Jeg løfter denne tråden, da jeg planlegger å ligge i boblehavn for første gang. Jeg kommer til å konservere motoren, men hva med vanntank, slanger og kraner? Planen er jo å tilbringe tid i båten vinteren gjennom, og da er det praktisk å ha ferskvann ombord. Greit å kunne vaske opp, pusse tenner, vaske hender osv...

Så hva gjør jeg? Hvor mye varme må jeg ha på for å unngå frostskader i ferskvannssystemet? Kanskje jeg bør tappe av vannet når det vanligvis er på det kaldeste, og vi trolig ikke vil være noe særlig i båten? Noe varme vil uansett stå på.

 

Siden jeg bruker denne tråden, kan jeg føye til at jeg har benyttet den giftfrie frostvæsken de to siste vintrene, og at det har fungert utmerket. Båten har da stått på land. Og sist vår tok jeg vare på den væsken jeg tappet ut, så den kan brukes om igjen siden. Penger spart. :yesnod:

 

Mariell; du bor jo i båten, samtidig som du er borte fra den i lengre perioder. Hvilke forhåndsregler tar du før du reiser på jobb?

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

Når jeg er avgårde i den forventet kaldeste perioden.

Frost sikkrer jeg motor i tilfelle strømmen skulle gå.

Tømmer ikke varmtvannstanken. Har en 200W frostvakt stående i motorrommet

Lar vannet være i ferskvannstankene , men blåser gjennom ferskvannslinjene med luft for å tømme disse. Har en 200W frostvakt plassert under køya i aktercabin og en under køya i forrcabin hvor tankene er plassert.

De ukene jeg ikke er ombord mitt på vinteren. Har jeg totalt ca 1200W i diverse frostvakter plassert rundt omkring.

 

Sikkert noe overkill, men da holdes det en hvis lunk i båten. Derfor 0 problem med fuktighet. De få KW'ene dette blir i løpet av en 5 ukers periode utgør ikke så mye.

 

Redigert: Frostvaktene står på 50% og har termostat, så det er ikke 1200 konstant.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Jeg tømte nylig vanntankene med vannpumpa, men det er jo ikke slik at det plutselig stopper 100% å renne. På slutten kommer det vann i rykk og napp, og lyden i vannpumpa indikerer at den går på høyere turtall. Når stopper man? Skal pumpa tørrkjøres så lenge at det ikke kommer noe som helst fra springen før båten er klar for minusgrader? Jeg var litt redd for å ødelegge pumpa på denne måten.

Link to post

Etter at jeg har tømt vanntanken med pumpa og tømt varmtvannsberederen åpner jeg alle kraner (både kladt og varmt vann) og kjører trykkluft i luftingen til vanntanken, da blåser jeg ut det som ligger igjen av vann i røropplegget.

Har aldri fått noe frostspernging med denne metoden.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Hvis du ikke har gjort noe mer hakonrk, vil du om båten skal kaldlagres mest sannsynig få en overaskelse til våren.

vannslangene dine er fortsatt fulle av vann, om du har varmtvannsbereder er også denne fortsatt full.

 

Hvordan jeg pleier å gjøre det når jeg tømmer vannlinjene.

1.Koble vannslangen fra ved vanntanken og i inntak til pumpa. Blås luft igjennom, en gummibåt pumpe funker, men en form for trykkluft er best. (Ikke for høyt trykk)

2.Koble fra ved ut fra pumpa, åpne alle kraner å blås på samme måte.

3. kobe fra ved uttak fra varmtvannsbereder og blås igjennom

4. Det står noe vann igjen i pumpa om du får satt den på høykant så renner det ut.

 

Redigert.

Har du fall fra alle vannkraner ned til pumpa er det bare å koble fra og åpne alle kraner så renner det meste ut av seg selv.

 

Viktig.

Mang en båteier som har fått seg en overaskelse med at varmtvanns berederen er frostsprengt og ser ut som en fotball på våren.

Mens slangen ut fra pumpa fortsatt er koblet fra og alle kraner er åpne, åpner du tappekranen på varmtvannsberederen og vannet renner sakte men sikkert ut.

Om båten ikke skal brukes i løpet av vinteren, anbefaler jeg å ha alle kraner åpne og de slangene som nevnt ovenfor fra koblet frem til våren.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Hvis du ikke har gjort noe mer hakonrk, vil du om båten skal kaldlagres mest sannsynig få en overaskelse til våren.

vannslangene dine er fortsatt fulle av vann, om du har varmtvannsbereder er også denne fortsatt full.

 

Godt jeg spurte da, jeg antok varmtvannstanken også ville bli tilstrekkelig tømt når jeg satte kranene på varmtvann og lot dem stå åpne til vannet ikke lenger rant uavbrutt.

 

Jeg lot det ikke tømmes fullstendig, for jeg trodde det holdt at det var en del luft rundt omkring i systemet (slanger/tanker/pumper), av samme grunn som at en flaske med vann trygt kan fryses ned dersom det er litt luft i den som isen kan ekspandere i. Luft komprimerer jo veldig bra, så intuitivt skulle man tro det virker, men jeg tar selvfølgelig til meg råd fra folk som faktisk har erfaring.

 

Hvordan jeg pleier å gjøre det når jeg tømmer vannlinjene.

1.Koble vannslangen fra ved vanntanken og i inntak til pumpa. Blås luft igjennom, en gummibåt pumpe funker, men en form for trykkluft er best. (Ikke for høyt trykk)

 

Mine to muligheter er da sykkelpumpe og flaska til dykkerutstyret. Sistnevnte holder 200 bar, og det er vel litt i meste laget. :) Får håpe det er nok med sykkelpumpe, selv om det går litt tregt.

 

2.Koble fra ved ut fra pumpa, åpne alle kraner å blås på samme måte.

3. kobe fra ved uttak fra varmtvannsbereder og blås igjennom

4. Det står noe vann igjen i pumpa om du får satt den på høykant så renner det ut.

 

Redigert.

Har du fall fra alle vannkraner ned til pumpa er det bare å koble fra og åpne alle kraner så renner det meste ut av seg selv.

 

Ja, vannpumpa står lavere enn alle kranene i båten. Kranene er allerede åpnet, men jeg har ikke koblet fra vannpumpa. Varmtvannstanken ligger omtrent i samme høyde som vannpumpa (+/- noen cm, usikker på hvilken retning), så den er det vel fortsatt en del vann i.

 

Viktig.

Mang en båteier som har fått seg en overaskelse med at varmtvanns berederen er frostsprengt og ser ut som en fotball på våren.

Mens slangen ut fra pumpa fortsatt er koblet fra og alle kraner er åpne, åpner du tappekranen på varmtvannsberederen og vannet renner sakte men sikkert ut.

Om båten ikke skal brukes i løpet av vinteren, anbefaler jeg å ha alle kraner åpne og de slangene som nevnt ovenfor fra koblet frem til våren.

 

Tusen takk for tips, stikker bort til båten i morgen og kobler fra vannpumpa, hvorpå vannet fra kranene da skulle renne ut av seg selv pga høydeforskjell. Varmtvannstanken må jeg visst se litt nærmere på, var ikke klar over at den hadde noen tappekran (masse ledninger og rør inn til den, så har sikkert bare oversett det).

Link to post
  • 7 år senere...
UngeWiig skrev 14 minutter siden:

Tenkte meg ikke om når jeg konserverte båten og brukte vanlig blå frostvæske i vanntanken.. 

 

Er det bare å kaste nå  , eller kan jeg skulle tank og slanger godt, å drikke vannet til våren?

 

Du må I så fall vaske veeldig godt, det må ikke være spor av frostvæske igjen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

@UngeWiig skyll gjennom et par ganger/ tanker, og drikk flaskevann. Om du får noen promille glycol på henda i dusjen eller oppvasken, så går nok det bra. Det er invortes du må være sikker på at vannet er drikkenes. I en Maxi 84 er det vel ikke omfattende røropplegg. Giftinformasjonen kan vel gi gode svar på hvilke konsentrasjoner som er skadelig / prosedyrer for skylling/vask/nøytralisering om du har produktinformasjon om hva du fyllte på tanken.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...