Jump to content

Prisnivået på ting til båt, hva mener båtfolk?


avmønstret5

Recommended Posts

Jeg kjøpet en liter gearolje her om dagen i Hellas. Hadde med meg den gamle dunken fra Norge kjøpt for ca 4 år siden. Prislappen stod på, og var da dobbel så dyr for 4 år siden hjemme enn den jeg kjøpte nå. Jeg kjøpe også et el.vinsjhåndtak fra US og betalte ca 4500,-nkr. Her på siden annonseres det for 7700,-. På Finn.no har det vært oppe i hele 11000,-kr.

Poenget er at Norge nå ser ut til å topp prisnivået også på båtutstyr og ting til båt. Er det nødvendig?

Link to post
Share on other sites

Girolje i enkeltemballasje har jeg også betalt dobbel pris for her i Norge kontra den prisen som forlanges om man får det samme produktet tappet fra en tønne.

For øvrig er jeg enig i at prisnivået ligger helt på topp, og at egenimport lønner seg ganske raskt om man skal ha noe som koster over et par tusenlapper.

Link to post
Share on other sites

Forhandlere har nok gode marginer på ekstrautstyr, og tar seg godt betalt for å montere det også. Det er vel egentlig bedre om marginene ligger i ustyr og montasje, og ikke i selve båten, da får man større frihet til å tilpasse kjøpet til egen økonomi. Men for all del, kanskje det er feite marginer på selve båten *også* her tillands, det vet jeg ikke. Noe utstyr får man etterhvert kjøpt på Biltema og Clas Ohlsson, det vil vel muligens være med på å hjelpe prisene nedover etterhvert.

 

Nå er det jo også sånn at båtlivet er sesongbetont her tillands og utstyrsomsetningen synker vel mot null i vinterhalvåret. Muligens en ren nødvendighet å sikre seg litt ekstra med tanke på vinter'n, og det er kanskje prisen vi må betale for ikke å være helt prisgitt eBay når vi skal handle utstyr? Noen ganger er det greit med lokale forhandlere også...

Link to post
Share on other sites

Virker på meg som om prisen på båtutstyr nærmest har stått stille eller endog godt ned de siste 8-10 årene.

Spessielt gjelder dette elektronikk, men også annet har hatt en minimal prisøkning.

Kan nok takke internett, Webshops i utlandet, BT. og CO. for denne utviklingen. :clap:

Desverre er det ikke samme tendensen når det gjelder prisen på motor deler. :thumbsdown:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det er nok det. Det koster å opprettholde en velstand i verdensklasse.

Jeg burde vel heller ha spurt om det er lurt når nett- og svenskebutikker overtar salget. Det er noe som heter "å prise seg ut av markedet" og vi ønsker vel å ha konkuransedyktige norske forhandlere i vår båtverden? Å bare å snakke om velstandens pris og lønnsnivå blir vel en litt overforenklet forklaring?

Link to post
Share on other sites

Greit å vite at så fort man handler i utlandet kan garantien bli vanskelig, dyr og tidskrevende å forholde seg til. Og vi har en enestående reklamasjon her på berget... Å spare 500 kroner på en VHF kan fortjenesten spises fort om noe skjer... Men slikt vil være en kalkulert risiko man tar når man handler fra utlandet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et grotesk eksempel på overprising av ting til båt. Jeg holder til i Asker og skulle ha en messingdings til båten. Jeg gikk inn i den lokale butikkens "båtavdeling" og fant dingsen. På veien ut fant jeg EKSAKT samme dings i den ordinære "jernvareavdelingen" Den var fra samme produsent, - men her var prisen 60% lavere.

 

Stephan

Link to post
Share on other sites

Ja, det ser jo ut som både Biltema og Clas Ohlsson overlever med svært god margin. Hva med om norske forhandlere tok opp litt konkurranse med både svenskene og ebay ?

 

Det begynner å bli ett stort marked SMD LED lamper da de har veldig lite strømforbruk og godt lys. Hadde bare noen klinket til og solgt lampene til ebaypris, så hadde det blitt profitt innen kort tid.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

At prisnivået i båtsjapper er høyt,er ingen overrsakelse og slik vil det antagelig være i fremtiden også.

 

Det som plager meg mest,er den elendige servicen jeg og bekjente har opplevet å få enten det er rekvisita,eller båt/motorforhandlere.

 

Det tar ofte laaang tid før man blir ekspedert,og enda værre man kan oppleve at de i butikken står å prater med andre om "vær og vind" uten¨å en gang komme med en liten "kommer straks",eller ihvertfall nikke slik at man vet at man har blitt lagt merke til.

 

Bilbransjen slet med det samme for 10 år siden,men har jammen skjerpet seg etter at konkurransen har blitt hardere,så la oss fortsatt handle på Ebay o.l og la forhandlerene bli klar over at de ikke er de eneste på planeten som selger båtutstyr.

 

Velger man å handle lokalt,sjekk priser på nettet først,og er sjappa du handler i dyrere,gjør dem oppmerksomme på dette og du skal se at de som regel justerer seg ned til konkurrenten.Dette har jeg gjort gjentatte ganger og spart endel kroner.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Annen grotesk ting er at jeg så i en Fiat? delekatalog (fant en liste på nettet, men finner den ikke igjen dessverre) at delene ikke skal selges for maritim bruk. Så da må en egentlig heller gå til Cummins forhandleren å betale mange 100% mer for ting som termostater osv.

 

Det er nok en grunn til at det er veldig vanskelig innen det maritime å finne ut hvor samme motoren er brukt i andre applikasjoner.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Greit å vite at så fort man handler i utlandet kan garantien bli vanskelig, dyr og tidskrevende å forholde seg til. Og vi har en enestående reklamasjon her på berget... Å spare 500 kroner på en VHF kan fortjenesten spises fort om noe skjer... Men slikt vil være en kalkulert risiko man tar når man handler fra utlandet.

Har noen ulike erfaringer. En el.dings på ebay fra USA ble byttet uten spørsmål. Kjøpet en ny laptop fra en kjent/stor norsk nettbutikk, masse problemer, 2 ganger til reparasjoner, hjalp ikke, bare krangel, må inn med hjelp fra forbrukerrådet for å heve kjøpet.

Link to post
Share on other sites

En annen ting er når det kommer til motordeler. Skulle gjerne likt å vist hvilke "alternativer" som var å få kjøpt til mine KAD motorer. Feks termostat, reimer, osv. Sikker på at samme produkter finnes uten Volvo Penta logo på... til under halve prisen...

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Men husk at ting også kan prutes i Norge, da. Det gjelder også kjente butikker som SeaSea, Lasa og andre. Med en hyggelig tone og god samtale er det ofte muligheter til å ende opp på en nivå som er en del lavere enn veiledende priser. Også de sitter med kalkulatoren, og vet når det blir butikk av ting.

 

Et grovt eksempel fra Volvo-verksted opplevde jeg selv for et par tre år siden. Endte med langt under halv pris på service for to motorer enn det som var veilende listepris for en. Og de tjente sikkert gode penger fremdeles. Eksempelvis ble oljen solgt for snaue 40 kroner literen i stedet for veiledende 90 kroner literen i servicen.

 

Men det er vel kanskje ikke alle som synes det er like gøy å forsøke å prute.

Link to post
Share on other sites

Men er det ikke en trøst i at vi i et høykostland har muligheten til å handle billig på nettet, reise på korte ferier eller tilbringe pensjonisttilværelsen i et lavkostland for en billig penge.

 

Hvor kjøper Grekerne billige båtdeler til sine båter hvis de har båt, hvor reiser de Greske pensjonistene til når de skal spare noen kroner osv?

 

Jeg pruter ikke akkurat i den forstand som mange gjør i syden, men når jeg trenger noe større ting så føler jeg at jeg automatisk får en grei pris i Norge. Sist jeg var hos Elektrobrukt så fikk jeg et tilbud uten at jeg ba om det, så de er nok interessert i å ha en god dialog med sine kunder om pris.

Link to post
Share on other sites

Synes båtutstyr generelt er dyrt ... kjøper du syrefaste skruer i jernvare koster de 1/3 av båtbutikken...Bare betegnelsen båt kommer forran så koster det skjorta....

 

Men er selv håndverker som andre igjen synes flår en så ser logikken i at de priser varer høyest mulig utav hva forbruker er villig til å betale...

 

Jo bedre man sikkrer seg jo mer tjener man :smash:

 

Båtutstyrsbutikker har jo en lavere omsetning utenfor sesongen i tillegg og så dette "tapet" må dekkes inn igjen av økt dele/utstyrspriser ..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...