Jump to content

Prisnivået på ting til båt, hva mener båtfolk?

avmønstret5

Recommended Posts

Hvor kjøper Grekerne billige båtdeler til sine båter hvis de har båt, hvor reiser de Greske pensjonistene til når de skal spare noen kroner osv?

Det lurer jeg også på! Vi kjøpte nettop to sykler på G-sport i Asker til 50% rabatt og de koster 300 per stykk å få med på flyet til Kreta. Helt umulig å få tak i tilsvarende sykler her på Kreta til den pris vi betalte. Hjemme er det korte sesonger og følger man godt med får man utrolig mye til halv pris, ikke lett å få sånne avslag på tilsvarende varer her hvor det er et marked for det meste som selges hele året.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Men det er vel kanskje ikke alle som synes det er like gøy å forsøke å prute.

Så lenge det ikke er snakk om smånips, eller en forretning som ikke kan gjøre noe med prisen. Samt jeg har funnet ut at det produktet skal jeg ha. Prøver jeg konsekvent å bruke frasene:

"Kan du gi meg en god pris på denne.", eller "Hva kan jeg få den for."

Det er et redelig spørsmål en ikke trenger å føle seg flau over å spørre. Er sjeldent de ikke kommer opp med kalkulatoren for å slå av litt.

Jara Wynja

Etter hvert som flere handler på nettet, MÅ prisen på "dingser over disk" bli lavere.

Bare ikke alle handler alt på nettet. Da er plutselig den lokale båtutstyrs sjappa borte vekk.

Hvis den type sjapper var så lukurative, er det rart at det blir færre og ikke flere av dem.

Edit: Er såpass fornøyd med servicen hos den lokale butikken, Wærners båtbu at jeg handler en god del der, selv om jeg kanskje kunne spart noen % ved å handle på nettet.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg handler både på Werners båtbu og på nett. Det jeg prøver å sette fokus på er det jeb mener er overprisete varer f.eks min el dupptitt som selges for 4000,- på e-bay, selvfølgelig tjener også de penger på den og her for 7700,- og opp i 11000,- da skurrer det i min lommebok. F.eks har motordeler til Volvo båtmotorer et rykte svartere enn en vis mann ang. pris, men det er ikke bare i Norge.

Jeg handler både på Werners båtbu og på nett. Det jeg prøver å sette fokus på er det jeb mener er overprisete varer f.eks min el dupptitt som selges for 4000,- på e-bay, selvfølgelig tjener også de penger på den og her for 7700,- og opp i 11000,-

Samme gjør jeg på elektronikk til båten. kjøper i statene og england og gir 1/3 av kostnaden på seatronic.

Har en litt annerledes vinkling. Er egentlig tilhenger av å støtte all norsk nærings virksomhet ,

så jeg sjekker alltid prisen i Norge om det er noe å gå på osv. ( Kjøpte f.eks Simrad autopilot i Norge )

Men så er problemet at mye av det jeg kjøper , egentlig strengt talt ikke er helt nødvendig, slik at jeg får dårlig

samvittighet over å bruke så mye til meg selv, istedenfor på ting som hele familien kunne hatt nytte av.

Denne samvittigheten har jeg vært kynisk nok til å døyve med å kjøpe omtrent alt fra USA siden 2005.

Blir litt lettere å forsvare innkjøpa når de gjøres til 1/2 pris.

Jeg handler både på Werners båtbu og på nett. Det jeg prøver å sette fokus på er det jeb mener er overprisete varer f.eks min el dupptitt som selges for 4000,- på e-bay, selvfølgelig tjener også de penger på den og her for 7700,- og opp i 11000,- da skurrer det i min lommebok.

Når duppeditten din på Ebay blir ekspedert av en Taiwan med 40.000,- i årsinntekt så er det vel ikke urimelig at en butikk i Norge som selger den samme delen men har lønnsutgifter på 4-500.000,- pr ansatt faktisk må ha noen kroner mer for å dekke sine kostnader? Hva mener du løsningen er her? Få inn underbetalt arbeidskraft fra ett eller annet østblokkland til å gjøre jobben sånn at delene kan bli billigere? Det er en sammenheng mellom den velstanden vi opplever her til lands og de kostnadene en bedrift har for å kunne drive handel her. Og jo mer vi handler fra utlandet, desto fortere forsvinner spesialbutikkene og de ansatte med fagkunnskap. Til slutt sitter vi igjen med kun billigkjeder som Biltema, med begrenset utvalg, dårlig kvalitet og null fagkunnskap. Er det virkelig denne utviklingen vi ønsker oss??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det som gjerne gjør varer dyre, både i Norge og ellers, er at salgsvolumet er lavt. Norske utstyrsbutikker er ikke nødvendigvis dyrere. USA utmerker seg positivt av flere grunner, valuta og rentesituasjon, stort hjemmemarked, stor konkurranse, mye produksjon skjer i USA, USA er i vestlig sammenheng et lavkostland (store sosiale forskjeller, dårlig sosialt system). Allt dette tilsammen kan vi nåfortiden nyte godt av via netthandel, og forhåpentligvis vil dette påvirke vårt hjemlige marked etterhvert.

Ja, jeg er enig med det og for så vidt klar over situasjonen. Jeg mener heller ikke at alt båtutstyr er dyrt her i landet, men jeg reagere på at noen prøver seg med "grisepriser" særlig på produkter som er nye på det norske markedet. Jeg reagere også på priser på oljeprodukter og båtpleiemiddel. For øvrig har jeg handlet for nokså mange kroner i norske båtbutikker opp i gjennom tiden så jeg vil nok ikke bidra for mye til index sin dystre spådom.

Tror nok at importør/grossistleddet, ofte er det leddet som har høyest avanse på produktene. Den lille båtsjappa på hjørnet TROR jeg ikke tar så mye mer enn de må for å få hjulene til å gå rundt.

De gangene jeg har forhandlet meg frem til rabatter på mer enn 10-15%, på dyrere varer. Har butikken ringt å snakket med grossist først for å få de til å være med på "spleiselaget"

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

For øvrig har jeg handlet for nokså mange kroner i norske båtbutikker opp i gjennom tiden så jeg vil nok ikke bidra for mye til index sin dystre spådom.

Det er godt å høre! Vi båteiere må jo holde leverandørmarkedet vedlike, hvis det ikke skal forsvinne fra oss... :thumbsup:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Båt = penger :flag:

Handler jo selvfølgelig en del her hjemme i norge, da også på båtbutikkene, men selvfølgelig ting som feks slanger, koblinger rør og rørdeler, beslag osv, som man kan få på lokale byggvarebutikken / jernvarebutikken og lignende kjøper jeg ikke i noen båtsjappe siden dette er ting som koster 1/3 i alle andre butikker.

Har også de senere årene blitt mer og mer bevist på hva jeg kan bestille på nettet fra feks ebay, og utenlandske båt/motorforhandlere, for her er det virkelig masse penger å spare, og service/reklamasjon på dårlige og eller defekte varer innenfor garantitiden er ikke noe problem fra utlandske forhandlere heller.

Ha en fin dag

Jeg forhandler en del utstyr og kjenner meg ikke igjen i påstandene om at det er grov fortjeneste på slikt utstyr. Jeg kan ikke og ønsker heller ikke å nekte dere å kjøpe utstyret på nett, ofte mye rimligere enn jeg betaler for varene inn til meg, men så lenge det fortsatt finnes kunder som ønsker å betale litt for kompetanse, 5 års reklamasjonsrett og mulighet til å bytte produktet på en enkel og smertefri måte, levere tilbake ubenyttede/uåpnede varer osv er det fortsatt et marked for utstyrforhandlere her i landet. Dere som tror at marginene er så feite som enkelte gir uttrykk for her tar grundig feil. Dersom båtbrukerne handler alle varene sine på nett slik mange oppfordrer til her, så mister dere tilgangen på å kunne kjøpe båtustyr lokalt, oppnår et MYE dårligere forbrukervern og kundeservice. Når dere i tillegg kanskje ønsker hjelp til å få montert utstyret eller trenger teknisk bistand ifm montasjen vil det på sikt også bli vanskeligere da vi som "tjente fett" på å selge og montere båtutstyr ikke kommer til å være her for dere lengre.

Jeg oppfodrer dere som beskylder bransjen for å opperere med grove marginer om å dokumentere dere påstander. Det kan enkelt gjøres ved å henvise til regnskapene dere finner på proff.no :smash:

Tror nok at importør/grossistleddet, ofte er det leddet som har høyest avanse på produktene.

"

Det stemmer nok, og skulle handle spesielle deler til forrige båt som forhandler annonserte til 4500,- på finn.

Trengte delen kjapt så da var ikke alternativet å kjøpe i statene..da jeg ville på fjorden helst dagen etter...

Ringte forhandler og de sa at dette ikke var lagervare men skaffes innen 2 uker :confused:

Da sjekket jeg like greit pris i statene som vanlig på dette og kom ut av det for kun 1500kr og levert på døren etter 6dager... :thumbsup:

Denne delen kjøpte jeg rett av samme produsent som forhandleren her.... :lipseal: 3000 i påslag for å importere en vare er litt vel i overkant etter min mening...

Det er relativt kjent at prisnivået er høyt her hjemme. Dette skyldes jo mange faktorer. OEM produsentene bruker jo 10X på reservedeler versus hva samme delen koster inn til serieproduksjon. De bestemmer også prisnivået i markedet på sine deler og det er velkjent at de skal ha god fortjeneste på ettermarkedet som det så pent heter. Det som er mer merkelig er at ettermarkedet varierer så voldsomt i pris fra Norge til USA. Riktignok kommer det på shipping, fortolling etc. og noen må jo tjene på de tjenestene, ingen gjør noe gratis, men likevel blir prisnivået veldig høyt her hjemme til sammenlignet med på f.eks Ebay. Nå er også Norge ett langstrakt land, så importører og grossister må legge på i prisene distribusjon, men dette forklarer heller ikke prisforskjellen. Jeg tror det er for mange ledd i mellom og alle ledd skal ha dekket sine kostnader + 50-100% påslag, og da blir dette dyrt.

Selv er jeg ivrig Ebay-kjøper har vært det lenge og kommer til å fortsette med det, men det er ikke alle delene det lønner seg å hente hjem, så man må sjekke fra gang til gang.

Ser også at flere norske butikker kommer med forbruksvarer til motor fra mallory, som har veldig bra prisnivå. det er ett steg i riktig retning, og jeg kjøper da hjemme (Norge) på slike ting for å være med å bidra til at de kan opprettholde det salget.

Det aller viktigste for meg når jeg handler noe enten til bil båt eller hjem er service og kundevennlighet! Det er alt for mange i servicenæringen som ikke burde vært dær! opplever i mange sammenhenger dårlig service i spesifiserte foretninger! Tenk om dem i kassen på en daglivarebutikk skulle hatt samme holdningene til kunder!! ,for meg kan en vare være så billig som den kan både på nett og hos jalla foretninger, ,em varer som kansje trenger service og vedlikehold vil jeg helst kjøpe hos folk jeg vet er seriøse og der jeg vet jeg får hjelp. Er du dønn sikker på en vare som du vet på forhond hvordan er kvalitetsmessig så kan man jo kjøpe vie nett så klart!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Interessant tråd dette her, vi har en handleliste som vi gjerne vil komme gjennom rimeligst mulig men når det f.eks er snakk om en 1000.- lapp forskjell på en vare til 7000.- og vi ved å betale 1000.- mer får seatronicservice og reklamasjonsrett så betaler vi gjerne den 1000.- lappen ekstra.

Min erfaring er at prisforskjellen fra en webshop i UK ikke nødvendigvis er i favør dem kontra Norge.

@@@ Vindmølle her tenker vi på en air breeze (med sprecoblader) denne får man for 7lapper i Norge, har ikke funnet den spesielt mye billigere ute, leter jeg på feil steder ?

@@@ satelitt telefon her får jeg isatphone for 3800+moms i Norge ved 12mnd binding til abb som slett ikke ser galt ut, finner ikke noe i utlandet som ser ut til å være i nærheten.

@@@ har lyst på et slikt fortressanker i aluminium som ekstra anker, disse er svindyre i Norge men prisen i andre land ser ikke så voldsomt mye bedre ut eller ?

Skulle jeg derimot være i markedet for en kartplotter så kunne jeg raske til meg noen tusenlapper ved å handle hos wmj eller lignende men det er jeg ikke, et vindinstrument derimot er vanskelig å forsvare å kjøpe andre steder enn i Norge.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...