Jump to content

Bukh dv20 - start etter at den har vært under vann

bukhdv20

Recommended Posts

Hei.

Har liten erfaringer med diesel motorer i båt, og har nå overtatt en bukh dv20 som har vært under vann.

Når den ble tatt opp ble den spylt grundig i ferskvann. Deretter ble olje og gearolje tappet av og det ble fylt på en olje-dieselblanding. Dette ble også fylt på i sylindrer.

Har nå tappet av alt og fylt på ny olje.

Har også kjøpt en brukt starter.

Hadde planer om å prøve å starte den slik, men starteren greier ikke å dra rundt når jeg slår inn dekompresjonshendlene....

Batteriet skal være OK.

Noen som har noen innspill og/eller tips, så mottas de med takk:)

Mvh Tommy

Er det en dynastarter du har kjøpt? (remdrevet). Det er ikke mye futt i en slik. Har du god tykkelse på kablene og god kontakt?

Husker at jeg etpar ganger måtte hjelpe på med sveiven ved start på vinteren og tykk olje kombinert med dårlig gløding. Dette avhenger naturlig nok at man må være to:-)

Mvh
Simon

Det er ikke en dynastarter nei, det er en vanlig starter med startkrans til svinghjulet. Har heller ikke sveiv....

Merket at kablene ble ganske "myke". Kan det være at den greier å dra rundt hvis jeg skifter til tykkere kabler?

Kan starteren jeg kjøpte være dårlig/slitt, siden den ikke greier å dra den rundt med kompresjon???

Tommy

Hei

Greier du tørne motoren om du "drar" den rundt på svingjulet (med nevene) ?

Om starteren virket når den ble tatt av den motoren den sto på tidligere er det nok ikke den som lager krøll for deg, du skriver også at kablene ble myke ? Hørtes ut som de er i tynneste laget da :)

Bare tenker høyt jeg.

Lars

Startmotoren snurrer fint før jeg slår inn dekompresjonshendlene. Har ikke prøvd å tørne svinghjulet for hånd med kompresjon tror jeg, men tror det går greit....

Kan det være så lett som å prøve tykkere kabler?

Er det andre ting å huske på før start (har som sagt ikke så lang erfaring med båtmotorer)

Tommy

Hei

"Startmotoren snurrer fint før jeg slår inn dekompresjonshendlene", sier du her at ved å ikke bruke dekomprimeringen så tørner motoren rundt ved hjelp av starteren ?

Om dette er tilfelle så kan det være at når du dekomprimerer så trykker du ventilene så langt ned at stempel stopper i ventilene. Dette har jeg vært borti ved tidligere tilfeller, bare annen type motor.

"dybden" på ventilene/ hvor langt ned du trykker ventiler når du dekomrimerer kan justerest om du tar av

toppdekselet (ikke toppen)

Lars

Hei

"Startmotoren snurrer fint før jeg slår inn dekompresjonshendlene", sier du her at ved å ikke bruke dekomprimeringen så tørner motoren rundt ved hjelp av starteren ?

Om dette er tilfelle så kan det være at når du dekomprimerer så trykker du ventilene så langt ned at stempel stopper i ventilene. Dette har jeg vært borti ved tidligere tilfeller, bare annen type motor.

"dybden" på ventilene/ hvor langt ned du trykker ventiler når du dekomrimerer kan justerest om du tar av

toppdekselet (ikke toppen)

Lars

Motoren tørner lett rundt ved hjelp av starteren fær jeg slår inn dekompresjonshendlene ja...

Skal det være nødvendig å justere ventiler/kompresjon? Vet at motoren gikk før den sank, så tror ikke dette er fiklet med etter det...

Tommy

Prøvde med tykkere kabler, og da dro startmotoren fint!! Takk for tipset Lars! Ante ikke at var så stort spenningsfall...

Fikk motoren til å starte, så da ble det god stemning:)

Lot den gå litt og skal skifte olje og filter på den igjen.

Noen andre tips på hva som kan være lurt å gjøre med motorer som har vært under vann?

Tommy

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...