Jump to content

Hvordan bli kvitt polyesterlukt fra ny båt?


HelgeO

Recommended Posts

Båten har stått hos forhandler siden mai men lukter ennå kraftig. Min forrige båt hadde nokså mye polyesterlukt helt til den var 4-5 år gammel. I den luktet det ekstra mye når defroster var i bruk.

 

Regner med at polyesteren er ferdigherdet men at det kanskje setter seg lukt i diverse overflater ombord?

Helge O

Link to post
Share on other sites

Porøse overflater som puter og tekstiler har det med å trekke til seg lukt, så det er ikke dumt å ta dette ut mens avgassingen er på det verste, evt. pakke inn i plast det du bare må ha liggende i båten.

Og det nærmer seg vel uansett snart tiden for å tømme båten for denslags? Vasking kan du vente med til det verste har gitt seg, etter en dag eller to er det like ille igjen så lenge avgassingen står på for fullt.

Link to post
Share on other sites

Kan det hjelpe å ha på varme en uke eller to sammen med at en lufter litt? (for å få fart på avdampingen?)

Har også tenkt på den muligheten, har ikke montert varmer i båten ennå men det er på planen.

Håper å få bort mest mulig lukt, da den slår negativt ut på personer med allergi.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Nå er det sånn at polyester lukter svært lite. Det som lukter er styren.

Styrenen bærer polyesteren. Uten styren hadde polyesteren vært uhåndterbar.

Når lenkeprosessen settes igang vil det dannes et sjikt utenpå laminatet som lukker styrenen inne. Og så vil styrenen lenkes opp sammen med polyesteren. Når lenkeprosessen (herdingen) er ferdig er det ikke mer styren igjen. Og ingenting som kan lukte. Et ferdig laminat lukter ingenting.

Det kan jo være at litt lukt henger igjen noen dager, men hvis det frigis styren etter et halvt år er det noe galt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lært at hvis en båt lukter er den ikke godt nok herdet. Dette kan forekomme ved for lav temp i støpeprosessen. Man kan sjekke graden av utherding med en barcolmåler.. Dette er et instrument som skyter en nål inn i materialet..

Jeg vet at epoksy båter kan etterherdes i feks en lakkboks til biler. Men jeg vet ikke om det går på polyester. Har du en du kjenner med lakkboks kan du jo bli en pioneer ved å prøve det ut.. Du må opp i 50 grader. Så dette er ikke lett i egen garasje.( Er ikke sikker på temp. men mener at det var høyt.)

Link to post
Share on other sites

Den likte jeg. En god båt lukter ikke.

Det er klart at når en båt fremdeles avgir styren et halvt år etter byggingen så har noe gått galt. Som du sier, for lav temperatur slik at lenkeprosessen har stoppet opp, eller for høy fuktighet.

Det er ganske vanlig ved bygging av båter i epoksy å bruke autoklave. Man varmer de opp.

Bavaria varmer også opp skrogene etter bygging for å få opp farten i byggingen og kanskje også for å være sikre på at båtene ikke lukter.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva som er vanlig vet jeg ikke , Jeg jobber på båtfabrikk,så nesa mi er ikke hysterisk på lukt. Det som du mener er kraftig lukt, er kanskje ikke det for meg. Men jeg tror du kan ta det helt med ro. Det kan være masse som lukter Diverse lim og kanskje lakk,olje. Jeg for min del hadde tatt en runde med vaskefilla etter en kraftig hoppetur på sjøen. Det blir alltid litt støv som blir banket frem etter at den er levert fra fabrikk.Og dette støvet lukter også.

Gratulerer med ny båt.......................

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg hadde samme erfaring med kraftig lukt fra min nye båt for et par år siden. Det viste seg at mitt problem var mye skjult støv fra skjæring og pussing, og litt for dårlig klargjøring fra fabrikk/forhandler. Følgende gjorde susen.

 

Jeg tror ikke moderne gode båter gasser så mye styren...men lukter styren gjør det... Fra støvet og mikropartikler.

 

1. Vaske ALLE flater med egnet vaskemiddel.

2. Demontering av alle rom/luker/skott/kabelgjenomføringer der hvor dette ikke var mye jobb. Her fant jeg utrolig mye støv. Støvsug og vask.

3. Det er også gjerne dreneringskanaler osv som man kan skylle/spyle (hvor vannet havner i maskinrummet/lensepumpe/kjøl

 

Vips så var båten tilnærmet luktfri.

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Ja, da er anledningen der, og du skal sikkert borre litt og skjære litt under monteringen også.

Den båten jeg har nå monterte jeg div ekstra utsyr på nå i sommer. Ble en del skjæring og borring. Støvet som havna rundt i båten gjorde at det ble "nybåtlukt" over alt. Den er 5 år gammel... :crazy:

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

 

Bavaria varmer også opp skrogene etter bygging for å få opp farten i byggingen og kanskje også for å være sikre på at båtene ikke lukter.

Det er flere kvalitetsverft som gjør dette... blant annet Najad... men de overlevde dessverre ikke i markedet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...