Jump to content

Regntøy som er vanntett?

alidal

Recommended Posts

noen som har prøvd kombinasjonen poncho og lårings? Selv med gammeldags "oljehyr" stoff så skal det visstnok gi såpass med lufting av man ikke blir gjennomvåt innenfra

Har brukt lårings til turgåing på Finnskogen. Svært luftig og god løsning så lenge man ikke skal sitte eller noe i den dur. Men om du bare får tak i med sånne klyper til å feste i buksa så kan du like godt sette på noen lisser/tau i stedet for de klypene duger ikke.

Har ikke brukt lårings i kombinasjon med poncho, bruker det når det ikke regner særlig mye men er så bløtt i skauen at man blir våt på bein/lår uten. Men ser absolutt at lårings og poncho må være en luftig og god løsning, og tett.

-------------------

Har en Trollveggen Gore Tex bukse fra Norønna. Denne var kjøpt som toppturbukse, men blir brukt som toppturbukse, skibukse, turbukse og regnbukse. 28000 mm vannsøyle står det på hjemmesiden til norønna, og denne er sålangt helt vanntett og puster forholdsvis godt. Kan sitte på søkkvått underlag også uten å bli våt. Er vel egentlig en klatrebukse, men funker fint til det meste hvis man vil ha selebukse. Kostet flesk, men når man finner den ultimate buksa så må man bare slå til sier min bedre halvdel som er dritlei av jeg klager på alt jeg har. Jakke til denne buksa har jeg ikke, men er den like tett som buksa så vil nok den også kvalifiseres som regntøy i mine øyner!

Jeg har jakka ;-)(Helt sort og jævlig dyr) Har hatt den i to-tre år og kan bekrefte at den er tett, også etter mange timer i pissregn/vind. Men for meg er den også litt for lite pustene. Men den har veldig mange gode luftemuligheter så det kan kompenseres, men er det vått nok så kan man jo ikke ha det åpent alle veier.

Som sitte stille jakke i feks båt er den grei, men er det for kaldt i været så syns jeg den bråker mye og er litt stiv i stoffet, så til saktegående/stillesittende øvelser i regn sverger jeg fortsatt til godt gammeldags oljetøy.

Syns generelt den bråker/støyer i overkant mye pga av det stive stoffet, med hette på så er det ikke mye jeg hører om jeg er i bevegelse.

I praksis så bruker jeg jakka lite da jeg ikke syns den er noe godt alternativ. Skal jeg en en-to timers tur i skauen med bikkja i regn og det ikke er for kaldt så går jeg i fleece og blir våt i stedet. Skal jeg i båt blir det oljebukse, type høy med seler og oljejakke hvis jeg skal være flere timer i regn.

Og på vinteren i kuldegrader er den så stiv og bråkete at den er helt ute, da går jeg ofte med ull/bommull jakke/genser ytterst.

Som bukse har jeg funnet ut at pustende vadere som man bruker til fiske er perfekte til formålet.Jeg klipper bort "sko-sokke" delen, om ikke så er disse livsfarlige om man faller i vannet. Aldri våt med disse , dekker opp til brystet, lette å vaske og mye billigere en bukser eller seilbukser som brukes til formålet.

Anbefales. Det er mye tilbud på slike vadere nå i disse høstdager...

Til tur i skog og mark, og lufteturer med hunden i dårlig vær bruker jeg: http://www.abcfritid.no/produkt/jahtijakt-pro-air-tex2-set-2010 Finnes i flere varianter men pass på at det er AirTex2. Fikk tipset av en arbeidskamerat som har gitt opp di dyre merkene (som ikke holdt det de lovde, men Jahti Jakt er tett) etter han prøvde dette merke: Jahti Jakt. Men pass på, kjempestore størelser.

Ja, det er tett, men blir fyktelig tungt av en jakttur i de vestlandske regnskoger...

Jeg har hatt det settet der en stund, og aldri blitt våt på innsiden. Men det trekker vann i ytterforet, og blir ganske tungt.

Nå bruker jeg heller en norrøna finnskogen dress. Tre ganger så dyr, men tre ganger så god også:-)

Mvh
Simon

Brynje sine thermo undertøy er veldig gode

Tilbud på disse i dag(Dagens Røver) på sportsnett.no (Ikke reklame, undertegnede har ingen forbindelse med firmaet)

Tilbake til jakker, som Frøken Fryd nevnte tidligere i tråden er Arc'teryx Theta AR skalljakke veldig bra, noe dyr i pris, men i min mening er det ingenting som slår skikkelige skalljakker, hvor du har mulighet til selv å velge lagene du vil ha under, og med gode muligheter for lufting ved fysisk aktivitet.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...