Jump to content

Regntøy som er vanntett?


alidal

Recommended Posts

Har/har hatt forskjellige typer regntøy til turgåing i regnvær. Dette er regntøy som skal tåle vannsøyle på 15-20000 mm i pustende materiale, men jeg har ennå ikke funnet noen som holder regnet ute!

Har bla. fått pengene tilbake for en Missing Link jakke som lakk som en sil! Den skulle tåle 15000 mm vannsøyle......

Var senest ute i går i regnvær i ca 2 timer, og da var buksene så våte at vannet rant ned i støvlene. Jakken var noe tettere, men var våt på overkroppen også.

Klærne var vasket med noe impregneringsstoff for ikke lenge siden.

Går i skog og mark, så diverse busker etc. kommer borti i klærne ganske mye, uten at de blir slitt.

Er det kun "gammeldags" regntøy som holder tett?

Link to post
Share on other sites

Er det kun "gammeldags" regntøy som holder tett?

Jepp, og prisen her er uslåelig mot all verdens fancy greier.. Du finner vel neppe noen som har lagt igjen 1000vis av kroner som innrømmer at det de har kjøpt ikke holder mål, som er å holde vannet ute...

 

Ulempen med gammeldags regntøy er at det kan bli vått fra innsiden om en svetter mye.... på grunn av arbeid eller mye klær under

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

noen som har prøvd kombinasjonen poncho og lårings? Selv med gammeldags "oljehyr" stoff så skal det visstnok gi såpass med lufting av man ikke blir gjennomvåt innenfra

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har en Trollveggen Gore Tex bukse fra Norønna. Denne var kjøpt som toppturbukse, men blir brukt som toppturbukse, skibukse, turbukse og regnbukse. 28000 mm vannsøyle står det på hjemmesiden til norønna, og denne er sålangt helt vanntett og puster forholdsvis godt. Kan sitte på søkkvått underlag også uten å bli våt. Er vel egentlig en klatrebukse, men funker fint til det meste hvis man vil ha selebukse. Kostet flesk, men når man finner den ultimate buksa så må man bare slå til sier min bedre halvdel som er dritlei av jeg klager på alt jeg har. Jakke til denne buksa har jeg ikke, men er den like tett som buksa så vil nok den også kvalifiseres som regntøy i mine øyner!

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post
Share on other sites

Er det kun "gammeldags" regntøy som holder tett?

I lengden ja. Med kun stilongs under buksen, og supertrøye med en t-skjorte av bommul opp, under jakken. T-skjorten er viktig for at den skal trekke til seg svetten, så denne ikke blir liggende i trøyen :thumbsup:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg kan anbefalle Arc'teryx Theta AR, dette er en tynn hardskall jakke som er lett i vekt og 100% vanntett. Buksen av samme modell er formet som en skibukse, den er altså endel høyere kant på og har sele. Hvis ikke buksen er utformet slik blir det sjelden helt vanntett. På jakken vil jeg trekke frem hetten som meget god, den tilpasses en gang for alle og har strikk i forkant slik at man kan ta av og på hetten uten noen form for justering. En jakke jeg desverre ble fratjålet men tvilte ikke ett sekund, gikk å kjøpte en til. Desverre er det sjelden tilbud på dette dyre regnsettet.

 

Link til produsent:

Jakke

Link to post
Share on other sites

I lengden ja. Med kun stilongs under buksen, og supertrøye med en t-skjorte av bommul opp, under jakken. T-skjorten er viktig for at den skal trekke til seg svetten, så denne ikke blir liggende i trøyen :thumbsup:

 

Heller enn en trøye av bomull ville jeg bruke en trøye av tynn kløfri ull, det finnes. Og siden det vel ikke finnes så mange av oss som ikke svetter så er fukten på innsiden et problem når jakken/buksen skal være vanntett og da heller ikke slipper noe ut. Det perfekte plagget finnes ikke.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Helly Hansen har ett slikt undertøy, helt suppert og klør ikke. Men vanntett er det ikke så det blir jo litt off topic.

Det som jeg setter pris på er at regntøyet er lett og at det er det under som varmer. Da kan man rulle sammen den vanntette delen når det ikke er brukt for det, og putte den i lommen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har over 20 år gammelt knall orange mykt og godt regntøy som hverken slipper fuktighet inn eller ut. Og jeg er aldri våt når jeg kommer inn etter en tur med hunden. Men så driver jeg ikke og jogger med regntøy på heller, da. Har forresten et sett ca 50 år gammelt grønt regntøy av merke Kelly Coat liggende et eller annet sted. Sist jeg sjekket det var det like mykt og fint (og regntett) som da jeg fikk det i min ungdom!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men nå finnes det mange flotte og gode plagg som er sammensatt med flere lag forskjellige stoff, slik at en slipper å tenke på flere lag. De er best... :thumbsup:

 

Har det også, men hva som er best vil variere med graden av temperatur, tid, egen aktivitet osv så for meg er riktig svar avhengig av så mangt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ullen er nesten verdiløs hvis det ikke er noe utfor som kan trekke til seg frukten.

 

Ull varmer faktisk også når det er vått - og kan absorbere inntil 35% av sin vekt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Til tur i skog og mark, og lufteturer med hunden i dårlig vær bruker jeg: http://www.abcfritid.no/produkt/jahtijakt-pro-air-tex2-set-2010 Finnes i flere varianter men pass på at det er AirTex2. Fikk tipset av en arbeidskamerat som har gitt opp di dyre merkene (som ikke holdt det de lovde, men Jahti Jakt er tett) etter han prøvde dette merke: Jahti Jakt. Men pass på, kjempestore størelser.

Redigert av jadal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanntett og pustende er en umulig kombinasjon spør du meg. Men skal du ha noe annet enn Ålesund sine orange tykke oljeklær så kan jeg anbefale forsvaret sitt regntøy. Det er faktisk brukbart :thumbsup: . Er helt tett, ganske lett og ikke særlig dyrt. Buksen er delvis lårings type og jakken er lang. Holder deg tørr, men du blir våt fra innsiden om du svetter. Altså helt tett :giggle:

 

http://www.fmu.no/display.aspx?menuid=103

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...